Technologie
Strategia Cyfryzacji Państwa. Jak ma wyglądać transformacja przedsiębiorstw?
Opublikowany przez Ministerstwo Cyfryzacji projekt Strategii Cyfryzacji Państwa dotyka wielu sfer oraz branż w całym kraju. Jedną z nich jest kwestia cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. Co proponuje resort?
W poniedziałek 28 października w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zaprezentowany został projekt Strategii Cyfryzacji Państwa. Jak wyjaśniał na konferencji wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, nie można zapominać, w którym miejscu obecnie znajduje się cyfryzacja w kraju. „Musimy mieć świadomość, żeby dobrze ocenić horyzont, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy” – powiedział szef resortu.
Czytaj też
Nowa Strategia Cyfryzacji a kwestia transformacji przedsiębiorstw
Dokument obejmuje zdecydowaną większość tematów obecnych w Polsce. Naturalnie pojawiają się w nim kwestie komunikacji elektronicznej, cyberbezpieczeństwa czy cyfryzacji administracji. Poruszono jednak także m.in. tematy cyfrowej i zielonej transformacji, cyfrowego zdrowia czy cyfrowej akademii.
Jedną z takich sfer jest sprawa cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. Jak napisano w projekcie Strategii, w zeszłym roku przeszło 3/4 polskich firm sklasyfikowano jako podmioty o co najwyżej niskiej intensywności cyfrowej. Jedynie 0,2 proc. wszystkich przedsiębiorstw to duże firmy, a jak podaje Ministerstwo w dokumencie, transformacja cyfrowa tego sektora jest warunkiem utrzymania oraz poprawy pozycji naszego kraju na rynku.
Czytaj też
Jest internet, są e-faktury, ale...
Pokazano również statystyki dotyczące przedsiębiorstw. Prawie wszystkie firmy posiadają szerokopasmowy dostęp do internetu, 73 proc. ze wszystkich podmiotów wystawiało faktury elektroniczne. Jednakże w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw 32 proc. z nich nie korzysta z żadnych narzędzi cyfrowych.
„Te (podmioty – red.), które ich używają, najczęściej wskazują podstawowe narzędzia cyfrowe, jak media społecznościowe i płatności online (38%). Tylko 14% używa chmury, a 13% narzędzi informatycznych do zarządzania procesami” – podaje resort cyfryzacji w projekcie Strategii. Wskazuje jednocześnie, że poziom cyfryzacji firm jest powiązany z ich wielkością.
Zidentyfikowano główne bariery, które stoją na drodze transformacji cyfrowej. Przedsiębiorstwa nie są przekonane co do tego, jakie korzyści niesie ze sobą cyfryzacja, wskazuje się także na problem braku specjalistów na rynku oraz niewystarczające kompetencje. Do tego dochodzi również brak czasu na to, aby rozwiązania cyfrowe wdrożyć, problemy dręczące bezpieczeństwo informatyczne, a w końcu – wysokie koszty cyfryzacji i brak możliwości sfinansowania tych działań.
Czytaj też
Pięć celów strategii. System zarządzania działaniami i zrozumienie korzyści
Strategia zakłada pięć celów w zakresie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw. W przypadku pierwszego z nich, ma powstać sprawny system zarządzania działaniami wspierającymi transformację cyfrową przedsiębiorstw. Ważnym elementem jest zapowiedź powołania podmiotu, który koordynowałby cały proces.
Dodatkowo, osiągnięcie celu ma umożliwić opracowanie spójnej oraz wspólnej wizji cyfryzacji firm na poziomie krajowym, a także zrozumiałość i dostępność informacyjna programów wspierających cały proces transformacji. „Każda firma, która będzie chciała wdrożyć rozwiązania cyfrowe, będzie wiedziała, gdzie i do kogo się zwrócić po informację” – napisało Ministerstwo.
Jako drugi cel założono ułatwienie zrozumienia korzyści z cyfryzacji przez firmy i zaproponowanie im najlepszych rozwiązań przez Ministerstwo. Ma to być możliwe m.in. dzięki określeniu branż kluczowych, gwarantujących transfer technologii i tworzenie wewnętrznego łańcucha dostaw; nowym instrumentom wspierającym proces transformacji dopasowanym do potrzeb różnych kategorii, czy działaniom edukacyjnym.
Ma również pojawić się specjalny program, który będzie wspierał nowe firmy w rozwoju – „Cyfrowy start dla biznesu”. „Pakiet ten zawierałby propozycje rozwiązań, cyfryzujących procesy biznesowe już na początku działania firmy i ułatwiających jej prowadzenie” – podaje resort cyfryzacji.
Czytaj też
Minimum formalności, cyberbezpieczeństwo oraz Przemysł 4.0
Innym celem ma być uczynienie cyfrowych usług publicznych dla przedsiębiorców dojrzałymi oraz proaktywnymi. Jako główny element wskazano ograniczenie kontaktu na linii firma-administracja do minimum i wprowadzenie wymiany danych między urzędami. Oznacza to, że firma oraz obywatele podadzą administracji swoje dane tylko raz. Wszystko ma z kolei umożliwić pełna cyfryzacja relacji przedsiębiorca-państwo oraz rozwinięcie usług publicznych opartych o potrzeby użytkowników.
Według założeń Strategii, ma również zostać zapewniony najwyższy poziom cyberbezpieczeństwa przedsiębiorstw w cyfrowym świecie. Ministerstwo Cyfryzacji zamierza rozpowszechniać podstawowe informacje z tej tematyki, udostępniać szkolenia i kursy, a także umożliwić dobrowolną certyfikację cyberbezpieczeństwa.
Jako ostatni cel resort wskazał sprawniejsze wykorzystywanie przez firmy technologii Przemysłu 4.0. Cały proces ma być wspierany przez Ministerstwo za pośrednictwem m.in. stymulacji współpracy z ośrodkami akademickimi, co ma umożliwić opracowanie programów podnoszących kwalifikacje. Przedsiębiorcy mają również mieć ułatwione dotarcie do źródeł finansowania Przemysłu 4.0; mają też powstać bazy wiedzy online. „(Stworzymy – red.) warunki do podnoszenia kwalifikacji pracowników i wymiany doświadczeń” – wyjaśnił resort cyfryzacji.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].