Technologie
Startuje Klub Cyfrowych Możliwości. „Aktywizować młode osoby”
Zwiększenie zainteresowania technologiami i umiejętnościami cyfrowymi wśród najmłodszych oraz obalenie stereotypów w dziedzinie ICT – tak brzmią podstawowe cele „Klubu Cyfrowych Możliwości”. Ma tym samym przygotować przyszłych specjalistów w dziedzinie ICT w Polsce.
„Klub Cyfrowych Możliwości” został zainaugurowany w poniedziałek 14 października br. przez wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, dyrektora NASK dra Radosława Nielka oraz prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej dr hab. inż. Agatę Pilitowską. W trakcie konferencji prasowej zorganizowanej na warszawskiej uczelni przedstawili koncepcję, na której oparto cały program.
Czytaj też
Nowe kadry specjalistów na przyszłość
Według słów wicepremiera, największe zainteresowanie sferą cyfrową i technologiczną wśród dzieci przypada na wiek 11-12 lat. Wiele zależy od właściwego wykorzystania tej konkretnej chwili.
„Jeżeli ten moment dobrego zainteresowania się prześpi, jeżeli to zainteresowanie w szkole podstawowej nie zostanie wzbudzone na wyższy poziom, to mamy problem w przyszłości” – powiedział Gawkowski.
Zgodnie z założeniami, program ma być przeznaczony głównie dla osób z miast do 100 tys. mieszkańców, z których to uczelnie nie są łatwo dostępne. Powstała w ten sposób kadra specjalistów ma służyć polskiej gospodarce i rozwijać narodowy przemysł.
„Chcielibyśmy, żeby minimum w tym programie 60% dziewczyn wzięło udział. Ta proporcja pewnie będzie się wahała” – dodał wiceszef rządu.
Czytaj też
Inspirować dziewczynki do kierunków informatycznych
Dr Pilitowska powiedziała, że Klub Cyfrowych Możliwości nie jest pierwszym takim programem przygotowanym przez Politechnikę Warszawską. Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych w przeszłości przygotowywał bowiem wakacyjne wyjazdy edukacyjne dla dzieci w Bieszczady. „Mamy zainteresowanych studentów, bo oni w tych inicjatywach bardzo chętnie biorą udział” – wyjaśniła prodziekan ds. studenckich.
Dyrektor NASK wskazał z kolei, że na realizację programu przeznaczono 25 mln zł. Warsztaty mają mieć formę półkolonii dla dzieci z klas 4-8 szkoły podstawowej, w zdecydowanej większości przypadków z miejscowości do 20 tys. mieszkańców. Zajęcia będą prowadziły w większości przypadków studentki, zaś grupą docelową mają być głównie dziewczynki.
„W ramach projektu założone jest także tam, gdzie będzie taka potrzeba, gdzie nie będzie dostępu do odpowiednio uposażonych sal laboratoryjnych lub narzędzi do prowadzenia tych zajęć, przywiezienie na potrzeby tego projektu odpowiedniego wyposażenia, żeby te zajęcia, uczenie przez przykłady oraz inspiracja mogły się odbywać” – przekazał dr Nielek. Dodał również, że zajęcia będą okazją do inspiracji dziewczynek do przechodzenia w kierunku technicznych nauk informatyki oraz cyberbezpieczeństwa, a także poprawieniu proporcji płci.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].