„Klątwa wiedzy” wyzwaniem CISO? Pracownicy wciąż nie zgłaszają incydentów
Autor. Freepik.com. Licencja: https://www.freepik.com/legal/terms-of-use, https://support.freepik.com/s/article/Attribution-How-when-and-where
W przestrzeni publicznej nie raz pada hasło: „cyberbezpieczeństwo to gra zespołowa”. Specjaliści na co dzień zajmujący się tym obszarem zdecydowanie inaczej oceniają poziom przygotowania organizacji do reagowania na zagrożenia, niż zwykli pracownicy, co potwierdzają badania. Jakie wyzwania stoją przed przedsiębiorstwami?
Artykuł sponsorowany
Raport „Cyberportret polskiego biznesu 2025”, autorstwa ESET i Dagma Bezpieczeństwo IT, pokazuje konieczność zmian w podejściu do cyberbezpieczeństwa oraz rozbieżności pomiędzy pracownikami a ekspertami w ofcenie stanu faktycznego. Ważnym aspektem pozostaje luka kompetencyjna pracowników, ponieważ zaledwie 19% z nich ocenia wysoko własne kompetencje w obszarze cyberbezpieczeństwa.
Czytaj też
Zupełnie inna percepcja
Specjaliści z zakresu cyberbezpieczeństwa dość wysoko oceniali dojrzałość swoich organizacji: 60% uznało, że pracownicy świadomie unikają cyberzagrożeń. Jednocześnie 59% ekspertów sądzi, że wytyczne są traktowane „na poważnie”.
Rzeczywistość wygląda nieco inaczej, ponieważ zaledwie 38% ankietowanych pracowników uznało, że są zdolni do podjęcia odpowiedniej reakcji w sytuacji zagrożenia. Dodatkowo, mniej niż jedna trzecia (31%) zadeklarowała regularne aktualizowanie swojej wiedzy.
Warto tutaj zaznaczyć, że ponad połowa (55%) pracowników nie odbyła żadnego szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa przez ostatnie pięć lat,co nie napawa optymizmem wobec wciąż zmieniających się zagrożeń w sieci.
Czytaj też
Teoretyczna znajomość zasad
Niepokojący pozostaje odsetek pracowników, którzy nie poinformowali nikogo w swojej organizacji o wystąpieniu incydentu bezpieczeństwa – zgodnie z przytoczonym raportem, dotyczyło to aż 17% ankietowanych. Jednocześnie nieco ponad połowa (54%) zadeklarowała natychmiastowe zgłoszenie wystąpienia ataku ransomware do działu IT lub zespołu odpowiedzialnego za cyberbezpieczeństwo.
Badania ankietowe wykazały ciekawy rozdźwięk między teorią a praktyką w zakresie respektowania zasad związanych m.in. z higieną cyfrową.
53% pracowników zadeklarowało, że dobrze zna zasady cyberbezpieczeństwa w swojej organizacji. Jednocześnie, praktycznie podobny odsetek ankietowanych (55%) wykorzystuje jedno służbowe hasło do różnych kont służbowych. Dodatkowo, stosunkowo duża część pracowników korzysta z bankowości online (37%) oraz prywatnych mediów społecznościowych (27%) na służbowym sprzęcie.
Pozorna pewność siebie w obszarze cyberbezpieczeństwa, niespójna z codziennymi nawykami pracowników, może stać się realnym zagrożeniem dla organizacji. Cyberprzestępcy doskonale wykorzystują nieuważne, powtarzalne zachowania jako skuteczny punkt wyjścia. Jedno hasło używane w wielu miejscach wystarczy, by po jego wycieku uzyskać dostęp do kluczowych systemów. Brak aktualizacji otwiera drogę do wykorzystania znanych luk, a zapisywanie haseł w niezaszyfrowanych plikach lub notatkach może ułatwić ich przejęcie. Takie zaniedbania, choć często wynikają z przyzwyczajeń, a nie złej woli, znacząco zwiększają ryzyko incydentów: od kradzieży danych, przez infekcje ransomware, po całkowite przejęcie infrastruktury
Kamil Sadkowski, Analityk cyberzagrożeń, ESET
Czytaj też
Luka kompetencyjna
Cyberbezpieczeństwo nie zamyka się w serwerowni czy stworzeniu kompletnych procedur. Niezmiennie ważnym aspektem pozostaje człowiek, dlatego konieczne jest prowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa na każdym poziomie w organizacji.
Statystyki niestety nie napawają optymizmem: ponad połowa (55%) pracowników nie uczestniczyła w żadnym szkoleniu w ciągu ostatnich pięciu lat. Udział w zaledwie jednym takim przedsięwzięciu zadeklarowało 23% ankietowanych, co oznacza, że 78% pracowników nie brało udziału w więcej niż jednym szkoleniu na przestrzeni ostatnich pięciu lat.
Sytuacja ma się zgoła inaczej w przypadku specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa: niecałe dwie trzecie (66%) z nich zadeklarowało, że odbyło takie szkolenia kilkukrotnie. Jedynie 13% ankietowanych ekspertów nie podwyższało swoich kompetencji w ten sposób.
„W obszarze cyberbezpieczeństwa nadal zbyt często funkcjonuje przekonanie, że wystarczy zainwestować wyłącznie w „dobry zamek” – czyli odpowiednie zabezpieczenia techniczne. Tymczasem dane z raportu pokazują jasno: co drugi pracownik nie brał udziału w żadnym szkoleniu z tego obszaru w ostatnich latach. To poważna luka, która osłabia skuteczność nawet najlepiej zaprojektowanych systemów bezpieczeństwa” - tłumaczy Justyna Puchała, Dyrektor DAGMA Szkolenia IT.
Czytaj też
Skala zagrożenia
Cyberbezpieczeństwo niezmiennie pozostaje bardzo ważnym aspektem funkcjonowania polskich przedsiębiorstw. Z danych ESET wynika, że w pierwszej połowie 2025 roku Polska była na pierwszym miejscu w zakresie wykrytych ataków ransomware na świecie.
Nasza wieloletnia praktyka szkoleniowa pokazuje, że podejście firm do edukacji w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego jest bardzo zróżnicowane: od świadomych, długofalowych inwestycji po minimalne działania formalne. Tymczasem regularne szkolenia, prowadzone przez doświadczonych specjalistów, budują w organizacji nie tylko wiedzę, ale też nawyki, które w sytuacji zagrożenia stają się kluczowe
Justyna Puchała, Dyrektor DAGMA Szkolenia IT
Zasadność szkoleń dobrze pokazuje to, że choć phishing jest najpopularniejszym typem ataku, z którym mierzą się firmy, to 34% pracowników w Polsce nie rozumie tego pojęcia. Warto przy tym pamiętać, że jednocześnie konieczne może być wdrażanie podstawowych rozwiązań technicznych - zaledwie 53% firm korzystało z programów antywirusowych, zaś 34% przechowywało kopie zapasowe w osobnej lokalizacji.
W zakresie potencjalnych zmian warto wsłuchać się w głos specjalistów z zakresu cyberbezpieczeństwa: 45% z nich wskazało, szkolenia dla pracowników jako obszar wymagający pilnych inwestycji. Warto przy tym podkreślić, że nie chodzi jedynie o częstotliwość takich działań, lecz także o ich formę. Dane pokazują, że tylko w przypadku 18% pracowników szkolenie obejmowało fikcyjne ataki, 24% miało do czynienia z symulacjami realnych zagrożeń, a zadania oceniane przez przełożonych lub współpracowników wykonywało jedynie 16% badanych. Bez praktycznego komponentu szkoleń i weryfikacji zdobytej wiedzy trudno oczekiwać trwałej zmiany zachowań i skuteczniejszej ochrony organizacji.




Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?