Reklama

Cyberbezpieczeństwo

TikTok partnerem projektu "Młode głowy". Rzecznik Praw Dziecka: Rodzice nie byli o tym informowani

dziecko smartfon
Autor. Marco Verch/Flickr/CC BY 2.0

TikTok TikTok jest partnerem strategicznym projektu „Młode głowy”. Rzecznik praw dziecka wskazuje, że rodzice nie byli informowani o zaangażowaniu platformy w kampanię edukacyjną, za którą stoi Fundacja UNAWEZA.

Reklama

Zaniepokojenie rzecznika wywołała akcja Fundacji UNAWEZA, która przeprowadziła w szkołach ogólnopolski projekt badawczy i kampanię edukacyjną "Młode głowy". Projekt był reklamowany m.in. na portalu Librus.

Reklama

"Fundacja przekonywała w opisie projektu, że przeprowadzi >>największe w Polsce badanie stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz kampanię edukacyjną skierowaną do młodych, rodziców i nauczycieli<<. W listach do rodziców z prośbą o wyrażenie przez nich zgody na udział ich dzieci w tym badaniu nie została jednak zamieszczona informacja, że partnerem strategicznym jest aplikacja TikTok" – czytamy w komunikacie Biura Rzecznika Praw Dziecka.

Wskazano w nim, że eksperci w zakresie informatyki alarmują, że chińska aplikacja TikTok jest niebezpieczna – gromadzi nadmierną ich zdaniem ilość danych z telefonów komórkowych jej użytkowników, tworząc ich cyfrowy "odcisk palca", co może umożliwić śledzenie użytkowników w sieci nawet poza tą aplikacją.

Reklama

Na łamach naszego portalu informowaliśmy, że zakaz korzystania z aplikacji na rzadowych urządzeniach wprowadzono w m.in. Wielkiej BrytaniiUSA, KanadzieNowej ZelandiiBelgii, Australii czy na Tajwanie. Na podobny krok zdecydowały się również władze Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego czy BBC (brytyjski publiczny nadawca).

W Polsce rekomendację dotyczącą ograniczenia korzystania z TikToka na służbowych urządzeniach urzędników państwowych wydała Rada ds. Cyfryzacji.

Czytaj też

"TikTok ma zatrważająco duży wpływ na zachowanie młodych"

"Fundacja UNAWEZA przyznała, że >>każda ze szkół biorących udział w akcji otrzyma zanonimizowane wyniki dla swojej społeczności<<, co oznacza, że anonimowość wbrew zapewnieniom nie jest całkowita" – czytamy w komunikacie Biura RPD.

"W opinii rzecznika – w kontekście narastającego problemu uzależnienia młodego pokolenia od internetu w stopniu zagrażającym zdrowiu, a nawet, w skrajnych przypadkach, życiu dzieci i młodzieży – szczególnie niebezpieczne jest uwiarygodnienie aplikacji TikTok poprzez wykorzystanie autorytetu nauczycieli i szkół. Naukowcy ostrzegają, że już dzisiaj TikTok ma zatrważająco duży wpływ na zachowanie młodych, którzy zaczęli postrzegać rzeczywistość przez pryzmat bezwartościowych, a nawet groźnych narracji narzucanych przez tę aplikację, co prowadzi do niezwykle niebezpiecznych uzależnień behawioralnych dzieci i młodzieży" – zaznaczono w komunikacie.

Czytaj też

Badanie stanu psychicznego młodzieży

Na stronie internetowej projektu "Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym" podano, że w jego ramach Fundacja UNAWEZA wspólnie z Fundacją Dbam o Mój Zasięg realizuje pierwsze na tę skalę, bezpłatne badanie stanu psychicznego młodzieży w Polsce oraz, że strategicznym partnerem całej akcji i główną platformą działań komunikacyjnych jest TikTok.

">>Młode głowy<< to oprócz badania również działania edukacyjne, które mają zwrócić uwagę na zdrowie psychiczne młodych ludzi, wskazać bariery, z którymi na co dzień się mierzą i przyczynić się do normalizacji sięgania po pomoc. Głównym kanałem kampanii jest profil MŁODE GŁOWY na TikToku (@mlode\_glowy), gdzie publikowane są treści edukacyjne dotyczące zdrowia psychicznego, a także odbywają się dyżury ekspertów odpowiadających na pytania użytkowników" – czytamy na stronie badania.

Poinformowano także, że szkoły podstawowe i ponadpodstawowe mogą zgłaszać chęć wzięcia udziału w badaniu do końca roku, a jako rezultat otrzymają m.in. wyniki i diagnozę swojej społeczności szkolnej.

SZP/PAP

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama