Cyberbezpieczeństwo
Szef amerykańskiej agencji odwołany. Walczył o cyberbezpieczeństwo
Szef amerykańskiej Administracji Bezpieczeństwa Transportu David Pekoske stracił swoje stanowisko. W ciągu 7 lat pełnienia swojej funkcji wydał dyrektywy cyberbezpieczeństwa dla lotnictwa i transportu kolejowego. Oficjalnie nie podano przyczyny, jednak zmiana może mieć związek z powrotem Donalda Trumpa do Białego Domu.
W poniedziałek 20 stycznia br. Donald Trump został zaprzysiężony na Prezydenta Stanów Zjednoczonych po raz drugi, po czteroletniej przerwie spowodowanej przegraną w wyborach w 2020 r. Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, już tego dnia Republikanin podjął pierwsze decyzje.
Jedną z nich było rozporządzenie odraczające egzekwowanie ustawy zakazującej działalności TikToka o 75 dni. Ułaskawił także blisko 1500 osób, w tym twórcę platformy Silk Road, Rossa Ulbrichta, skazanego w 2015 roku na podwójne dożywocie i 40 lat więzienia.
Czytaj też
Odwołano dotychczasowego szefa TSA
Zmiany objęły również istotne instytucje. Według informacji serwisu The Record, swoje stanowisko stracił David Pekoske, szef Administracji Bezpieczeństwa Transportu (TSA). Wiadomość o zakończeniu pełnienia funkcji otrzymał rano czasu wschodniego od przedstawicieli zespołu Trumpa; oficjalnie zaś opuścił stanowisko w samo południe.
W swoim komunikacie do pracowników TSA, Pekoske podziękował im za współpracę i wskazał, że mieszkańcy ufają każdemu z nich bez względu na stanowisko. „Powierzono wam wielką odpowiedzialność, a wasze zaangażowanie jest przykładem tego, co w tym kraju najlepsze” – czytamy w wiadomości udostępnionej w serwisie X. Nie wiadomo, kto go zastąpi.
Czytaj też
Cyberbezpieczeństwo w transporcie USA uległo poprawie
To właśnie były szef TSA dążył do poprawy cyberbezpieczeństwa w amerykańskim transporcie i infrastrukturze krytycznej. Za jego kadencji wydano m.in. dyrektywy dotyczące tej kwestii dla transportu kolejowego oraz lotniczego.
W tym pierwszym przypadku firmy zostały zobowiązane do przygotowania planów implementacji zasad cyberbezpieczeństwa (które musi akceptować Administracja), zaś w lotnictwie zapisy dotyczyły poprawy odporności na cyberzagrożenia, powstrzymania degradacji infrastruktury oraz zapobieganiu zakłóceniom.
Efektem wprowadzonych dyrektyw był wzrost procentu firm kolejowych spełniających minimalne zasady cyberbezpieczeństwa do poziomu 68 proc. W przypadku lotnictwa, wskaźnik ten poszedł w górę do 57 proc. – wcześniej wynosił 0.
Co ciekawe, David Pekoske rozpoczął swoją karierę na tym stanowisku w 2017 roku, gdy Trump był prezydentem po raz pierwszy. 5-letnia kadencja szefa TSA została wydłużona w 2022 roku przez Joe Bidena. Gdyby nie decyzja nowej administracji, pełniłby swoją funkcję do 2027.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany