Cyberbezpieczeństwo
Oszuści podszywają się pod policję. Uważaj na telefony
Oszuści po raz kolejny podszywają się pod banki i funkcjonariuszy policji, aby wyłudzać dane i/lub pieniądze. Stosują dobrze znane metody i techniki ataku. Pokażemy wam jak się chronić.
Oszuści potrafią zaskakiwać, wymyślając co rusz coraz to nowsze metody, techniki i sposoby ataków. Jednak nie zawsze po nie sięgają, bo jeśli coś wciąż działa, nie ma sensu „odkrywać koła na nowo”.
Tak właśnie jest z dobrze znanym i popularnym już schematem na pracownika banku lub policjanta. Choć tak wiele mówi się o działaniach przestępców podszywających się pod instytucje zaufania publicznego, to niezmiennie nie brakuje ofiar, które dają się podejść oszustom. Najnowszy przykład doskonale pokazuje problem.
Czytaj też
Znany schemat oszustwa
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC) Policji ostrzega przed fałszywymi telefonami wykonywanymi przez przestępców, którzy podszywają się pod m.in. kierownictwo CBZC. Ich celem jest wyłudzenie danych lub pieniędzy.
Schematy oszustwa nie są niczym nowym. Może to być np. rozmowa z rzekomym pracownikiem banku, który informuje o próbie dokonania nieautoryzowanej operacji na koncie i aby ochronić konto, rekomenduje przelanie oszczędności na wskazany rachunek. We wszystko wplątany jest fałszywy policjant CBZC, który ma utwierdzić ofiarę w przekonaniu, że sytuacja jest prawdziwa a zagrożenie realne.
Czytaj też
Nie dajcie się podejść
Pamiętajcie, aby w przypadku odebrania tego typu telefonu, zachować zdrowy rozsądek i nie dać się ponieść emocjom. Zawsze zweryfikujmy tożsamość dzwoniącego/dzwoniącej.
Jak podkreśla CBZC, policjanci nigdy nie proszą o wykonanie przelewów, czy podanie kodów autoryzacyjnych. Nie informują telefonicznie również o prowadzonych tajnych akcjach i nie proszą o branie w nich udziału osób postronnych.
Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości, co do autentyczności rozmówcy lub sytuacji, rozłączcie się i skontaktujcie z instytucją (np. bankiem, pod który podszywali się oszuści), wybierając oficjalny numer infolinii lub oddziału.
Więcej praktycznych porad znajdziecie w filmie:
Czytaj też
Spoofing. Jak możecie się chronić?
Pamiętajcie również, że numer, który wam się wyświetla nie stanowi gwarancji, że po drugiej stronie faktycznie jest osoba godna zaufania. Oszuści stosują tzw. spoofing, aby uśpić naszą czujność.
Zobaczcie nasz specjalny materiał, który pomoże wam zadbać o bezpieczeństwo:
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].