Reklama

Strefa Banku Pekao SA

Jak NIE rozmawiać z oszustem?

Scam. Jak nie rozmawiać z oszustem?
Scam. Jak nie rozmawiać z oszustem?
Autor. Marcin Ordon/ Defence24

Jak przygotować się na próbę oszustwa? Czym jest tzw. hasło bezpieczeństwa? Jak i gdzie zgłosić cyberprzestępstwo? I co najważniejsze: Jak NIE rozmawiać z oszustem? Na te pytania odpowiedzą policjanci na co dzień walczący z cyberprzestępczością.

Materiał sponsorowany

Cyberprzestępczość to plaga współczesnych czasów - oszuści próbują wykorzystać fakt stałej obecności w sieci i dokonywania przez użytkowników wielu transakcji online. Na co trzeba uważać?

„Bardzo często dostajemy sygnały, że społeczeństwo spotyka w sieci reklamy tzw. „inwestycji” w spółki Skarbu Państwa, w kryptowaluty. Takie inwestycje poparte są wizerunkami znanych osób ze świata sportu, polityki czy biznesu. Wykorzystanie wizerunku tych osób ma stworzyć przekonanie, że inwestycja jest prawdziwa, że pozwala na szybki zarobek w krótkim czasie. Niestety część osób ulega tym sugestiom i skuszeni ofertą wchodzą w cykl oszustwa, podzielonego na wiele etapów. Wysyłają swoje dane kontaktowe i dalej przestępcy »prowadzą« taką osobę, instruują jakie kroki ma podjąć. Oczywiście kończy się to utratą bardzo dużych środków - straty zwykle sięgają kilkudziesięciu, kilkuset tysięcy złotych” - przestrzega podkom. Marcin Zagórski z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w kolejnym odcinku programu #CyberPekao.

Reklama

Jak NIE rozmawiać z oszustem?

Częstym schematem oszustwa są fałszywe telefony, podszywające się pod np. pracownika banku. Jak w takiej sytuacji nie rozmawiać z oszustem, by nie dać się naciągnąć?

Przede wszystkim musimy być czujni. Jeżeli ktoś do nas dzwoni, przedstawia się, że jest z banku, to zawsze powinna nam się włączyć lampka ostrzegawcza i najlepiej się rozłączyć. Jeżeli nie mamy żadnej sprawy w banku, nie chcemy niczego załatwić, to rozłączmy się. Powiedzmy: »nie mam czasu, do widzenia«. Nie dajmy się wciągnąć w tę grę. Bardzo często zaczynamy ujawniać dane dla nas wrażliwe, dla nas niebezpieczne” - podkreśla inspektor Małgorzata Sokołowska, policjantka znana z: „Z pamiętnika policjantki”, ekspertka w zakresie bezpieczeństwa.

Jak dodaje, ważną wskazówką jest, by korzystać z aplikacji dedykowanych przez bank, bądź udać się bezpośrednio do placówki, jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości.

Czytaj też

Reklama

Jak przygotować się na oszustwo?

W kolejnym odcinku #CyberPekao rozmawiamy o tym, co zrobić, aby wasze pieniądze były bezpieczne.

W I części materiału redaktor Paweł Orleański przedstawia Cyberprzegląd, czyli najnowsze i najważniejsze informacje z zakresu cyberbezpieczeństwa i cyfryzacji w telegraficznym skrócie.

W II części Nikola Bochyńska z CyberDefence24 i Paweł Madej z Pekao SA rozmawiają z inspektor Małgorzatą Sokołowską, policjantką znaną z: „Z pamiętnika policjantki”, ekspertką w zakresie bezpieczeństwa oraz z podkom. Marcinem Zagórskim z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC) o oszustwach „na pracownika banku”, „na policjanta” czy o popularnym „na BLIK-a”.

Jak uniknąć przejęcia konta? Jak AI wpłynie na cyberprzestępczość? Jak się chronić? Jak się przygotować na próbę oszustwa? Na te i wiele więcej pytań znajdziecie odpowiedź, oglądając tę rozmowę wideo.

Materiał jest dostępny po kliknięciu w okładkę artykułu lub na naszym kanale YouTube.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama