Technologie
AI w szkole. Jak wpływa na uczniów i nauczycieli?
Brytyjscy uczniowie chętnie korzystają z narzędzi AI. Czy są świadomi błędów i niedokładności, które sztuczna inteligencja może im dostarczać?
Brytyjski Instytut Higher Education Policy opublikował wyniki badań, w których przyjrzał się temu, jak często nauka brytyjskich nastolatków „wspomagana jest” przez narzędzia sztucznej inteligencji. Okazuje się, że ponad połowa uczniów posiłkuje się informacjami pozyskanymi od AI.
25 proc. respondentów przyznało, że generatory takie jak Bard od Google czy ChatGPT od OpenAI służą im wyłącznie do pomocy przy wymyślaniu tematów zadanych prac. W wynikach pocieszające jest też to, że jedynie 5 proc. uczniów stwierdziło, iż jeden do jednego kopiuje tekst wygenerowany przez sztuczną inteligencję i wkleja do swoich prac.
Powyższy wynik niestety nie jest równoznaczny z wiedzą na temat tzw. halucynacji. 1/3 uczniów deklarujących korzystanie z AI nie wie, jak często potrafi ona podawać nieprawdę czy zmyślać twórców cytatów itd. „Niestety duża liczba uczniów nie jest świadoma niedokładności czy błędów podawanych przez AI” – powiedział dr Andres Guadamuz z Uniwersytetu w Sussex.
Czytaj też
Nauczyć mądrze korzystać z narzędzia
Zdaniem wspomnianego Guadamuza informacja o dużej liczbie uczniów wykorzystujących narzędzia sztucznej inteligencji nie powinna być czymś, co powinno szczególnie niepokoić. Zaznaczył przy tym, że bardzo istotne jest to, aby szkoły potrafiły wykorzystać AI do mądrego zastosowania przez podopiecznych i pokazały im, jak używać jej jako narzędzia służącego do wspierania nauki.
Zwrócenie uwagi na odpowiedzialne korzystanie z AI jest tym bardziej istotne, że - jak wskazywaliśmy w tym tekście - uczniowie - niestety - niejednokrotnie potrafią użyć generatorów tekstu i obrazu w sposób godzący w rówieśnika i jego prywatność. To kolejny przykład mówiący nam o tym, że o edukacji na temat konsekwencji wiążących się z używanym narzędziem po prostu zapominać nie można.
Czytaj też
Pomoc dla nauczycieli
Jak wskazuje „The Guardian”, działania niektórych instytucji, takich jak np. Education Endowment Foundation, chcą skupić się nie tylko na uczniach, ale również na nauczycielach.
EEF chce dostarczyć do kilkudziesięciu szkół scenariusze lekcji wygenerowanych przez narzędzia sztucznej inteligencji. Cel jest taki, aby nauczyciele przez najbliższe miesiące mogli stwierdzić czy te dokumenty są w stanie pomóc im w pracy, a w przyszłości – być może – skutecznie odciążyć od części czasochłonnych zadań.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
/MG