Reklama

Polityka i prawo

#CyberMagazyn: Czy Uzbekistan podejmuje realne kroki na rzecz większej otwartości i przejrzystości mediów?

Czy Uzbekistan podejmuje realne kroki na rzecz większej otwartości i przejrzystości mediów?
Czy Uzbekistan podejmuje realne kroki na rzecz większej otwartości i przejrzystości mediów?
Autor. Shavkat Mirziyoyev's Press-service / X

Według raportu RSF (Reporterzy bez Granic/ Reporters Without Borders) Uzbekistan zajmuje 137. miejsce na 180 państw pod względem wolności mediów (według stanu na 2023 r.) z końcową notą 45,73 pkt. Główną przyczyną tak niskiej pozycji w rankingu był brak prywatnych sieci telewizyjnych (w kraju działa jednak ponad 40 niepaństwowych kanałów telewizyjnych).

W Uzbekistanie przekazywaniem informacji zajmują się w dużej mierze podmioty państwowe, a około jedna trzecia prasy donosi w języku rosyjskim. Niektóre media internetowe publikujące wysokiej jakości treści mają z kolei siedziby za granicą. Należą do nich Ozodlik Radiosi, czy też uzbecki serwis amerykańskiego Radia Wolna Europa/Radio Liberty, który jednak w samym Uzbekistanie jest niedostępny.

Reklama

Uzbekistan od dłuższego czasu zmaga się z niskim poziomem wolności mediów, co wiąże się głównie z reakcją władz na lokalne niepokoje. Przykładem może być sytuacja, gdy latem 2022 roku w Autonomicznej Republice Karakalpakstanu wybuchły zamieszki przeciwko proponowanym zmianom w konstytucji naruszającym suwerenność regionu. Przed protestami i w ich trakcie rząd ograniczył dostęp do Internetu, w tym do głównych mediów społecznościowych i komunikatorów internetowych. Doszło także do aresztowań dziennikarzy, blogerów i innych działaczy pod zarzutem udostępniania krytycznych informacji. W następstwie protestów rząd skazał co najmniej 61 osób za udział w protestach, z których część była związana z działalnością w Internecie.

Ostatnio jednak wydaje się, że pod przewodnictwem prezydenta Szawkata Mirzijojewa polityka informacyjna państwa ulega stopniowej reformie. Władze lokalne – zgodnie z ich oświadczeniem – obecnie starają się położyć główny nacisk na wzmocnienie roli mediów w życiu państwa i społeczeństwa oraz zapewnienie przejrzystości pracy organów państwa oraz wolności słowa.

Czytaj też

Przypadki wcześniejszych naruszeń i reakcja władz

Strony internetowe wielu niezależnych mediów internetowych były w dużej mierze niedostępne od 2005 r., co zbiegło się z okresem bezpośrednio po antyrządowych protestach w Andiżanie. Według oficjalnego komunikatu za długą niedostępność portali odpowiedzialne były „problemy techniczne”.

Z kolei we wrześniu 2019 roku użytkownicy skarżyli się, że kilka usług wirtualnej sieci prywatnej (VPN), w tym CyberGhost VPN, Express VPN i NordVPN, zostało zablokowanych przez Uztelecom, firmę telekomunikacyjną świadczącą usługi na terenie całego Uzbekistanu. Usługi te zazwyczaj zapewniają użytkownikom dostęp do zasobów sieciowych, które są cenzurowane w ich kraju zamieszkania. Warto zaznaczyć, że Uztelecom udostępnia własną sieć VPN.

Reklama

Pomimo tego, że w maju 2019 r. były dyrektor AIMK Komil Allamjonow ogłosił w jednym ze swoich postów w mediach społecznościowych, że w związku z oświadczeniem Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) dostęp do niektórych mediów internetowych i organizacji praw człowieka zostanie przywrócony, jednak już w grudniu tego samego roku dziennikarka Katy Putz i badacz praw człowieka Steve Swerdlow podczas pobytu w Uzbekistanie zgłosili problem z dostępem do niektórych stron internetowych. Sprawa dotyczyła Stowarzyszenia Praw Człowieka Azji Centralnej, Międzynarodowego Partnerstwa na rzecz Praw Człowieka, Norweskiego Komitetu Helsińskiego i Uzbecko-Niemieckiego Forum Praw Człowieka. Uzbecka Agencja Informacji i Komunikacji Masowej (AIMK) zaprzeczyła jednak jakoby blokowała wyżej wymienione strony internetowe. Niedługo po zdarzeniu przywrócono dostęp do stron internetowych, co z jednej strony tłumaczono rozwiązaniem problemów technicznych, a z drugiej kwestia ta mogła mieć związek z zaplanowanymi na grudzień 2019 roku wyborami parlamentarnymi, które przyciągnęły światową uwaga.

Kolejny przypadek dotyczył okresu od czerwca do sierpnia 2020 r., kiedy użytkownicy mieli problemy z dostępem do produktów Meta, w tym Messengera i Instagrama. Rząd Uzbekistanu jednak wielokrotnie zaprzeczał ingerencji w dostęp do tych stron i zachęcał użytkowników do zgłaszania swoich skarg dostawcom usług internetowych.

Reklama

Według doniesień problemy odnotowano także podczas korzystania z przeglądarki internetowej Opera. Przeglądarka miała być blokowana od października 2021 r., ze względu na fakt, że posiada wbudowaną usługę proxy, która ukrywa prawdziwy adres IP użytkownika i przydziela mu inny, umożliwiając mu tym samym dostęp do zablokowanych stron internetowych lub sieci społecznościowych. W badaniu przeprowadzonym od kwietnia do września 2021 r. OONI wykrył oznaki wskazujące na to, że dostęp do aplikacji Signal również został czasowo zablokowany w Uzbekistanie.

Odpowiadanie na obawy i apele obywateli w internecie:

Odpowiadanie na obawy i apele obywateli w internecie - Uzbekistan
Odpowiadanie na obawy i apele obywateli w internecie - Uzbekistan
Autor. AOKA: State support for media and openness in Uzbekistan

Czytaj też

Początek pozytywnej zmiany?

Na poziomie krajowym widoczna jest jednak powolna, ale skuteczna liberalizacja systemu, mająca na celu większe otwarcie na współpracę z podmiotami zagranicznymi, a także utrzymanie kontrolowanego dialogu władzy ze społeczeństwem. Pozytywnie można ocenić decyzję rządu o odblokowaniu platform mediów społecznościowych, które zostały początkowo zablokowane w związku z naruszeniem zasad niezapisywania danych na serwerach lokalnych z naruszeniem ustawy o danych osobowych z kwietnia 2021 roku.

Zgodnie z prawem Uzbekistanu dane osobowe lokalnych obywateli powinny być przechowywane na serwerach znajdujących się na terytorium państwa. W listopadzie 2021 r. Państwowy Inspektorat Kontroli w Sferze Informatyki i Telekomunikacji (Uzkomnazorat) ograniczył także na krótko dostęp do Facebooka, Instagrama, LinkedIn, Odnoklassnika, Telegramu i YouTube. Niemniej jednak tego samego dnia prezydent Szawkat Mirzijojew odwołał szefa Uzkomnazoratu Golubshera Zijajewa i przywrócił dostęp do tych sieci, powołując się na „konieczność zapewnienia wolności słowa i prasy, prawa obywateli do otrzymywania i rozpowszechniania informacji oraz wolność wyrażania swoich poglądów, które należą do najważniejszych obszarów polityki państwa” – przekazał rzecznik prezydenta.

Prezydent potwierdził tym samym gotowość do konsekwentnego utrzymywania obranego wcześniej kursu polityki. Zauważalna zmiana nastąpiła zwłaszcza w sierpniu 2022 roku, kiedy przywrócono dostęp do amerykańskiego Twittera, rosyjskiego VKontakte i chińskiego WeChat.

W tym przypadku bardzo ważny jest także kontekst społeczny. Około 60 procent z ponad 35 milionowej populacji stanowią osoby poniżej 30 roku życia. Ta silna, młoda populacja w naturalny sposób wpływa na rozwój Internetu, w tym na rozkwit portali społecznościowych, zwłaszcza Facebooka i Telegramu i Odnoklassniki, służących nie tylko do udostępniania zdjęć, ale przede wszystkim do komunikowania się i wymiany informacji. Liczba użytkowników internetu w kraju aktywnie rośnie – z 14,7 mln w 2017 r. do 31 mln w 2023 r.

Obecnie Agencja Informacji i Komunikacji Masowej nawiązała robocze kontakty z administracjami wiodących serwisów społecznościowych i komunikatorów internetowych, w tym: Facebook, YouTube, Telegram, Instagram. Warto dodać, że niektóre grupy działające na tych platformach umożliwiają wymianę informacji na temat zagadnień korupcyjnych, które oficjalne media państwowe często pomijają w swoim programie. Wraz z mediami tradycyjnymi dynamicznie rozwijają się także publikacje internetowe, których liczba sięgnęła 716, a ich grono odbiorców stale rośnie. Liczba aktywnych blogerów przekroczyła z kolei liczbę 1200, co oznacza wzrost o 2400 proc. w porównaniu do 2016 roku.

Obecnie najpopularniejszymi platformami internetowymi w Uzbekistanie są:

  • Telegram (ponad 28,8 mln użytkowników),
  • Odnoklassniki (19,2 mln użytkowników),
  • Facebook (ponad 8,8 mln użytkowników),
  • Instagram (ok. 8 mln użytkowników)
  • VKontakte (ok. 1,5 mln użytkowników)
Liczba zarejestrowanych wydawców medialnych - Uzbekistan
Liczba zarejestrowanych wydawców medialnych - Uzbekistan
Autor. AOKA: State support for media and openness in Uzbekistan

Choć reformy wprowadzone od czasu objęcia urzędu przez prezydenta Szawkata Mirzijojewa w 2016 r. doprowadziły do poprawy i otwartości w niektórych kwestiach, Uzbekistan wciąż pozostaje państwem, w którym większość mediów pozostaje pod ścisłą kontrolą rządu. W tym kontekście można wspomnieć, że w 2020 roku do Kodeksu karnego dodano punkt dotyczący „rozpowszechniania fałszywych informacji w mediach lub Internecie”.

Rok później nowe poprawki wprowadziły także zapis dotyczący kary za „publiczne wezwania do masowych zamieszek i przemocy wobec obywateli”, zapewniając tym samym lokalnej władzy więcej narzędzi wpływania na aktywność obywateli w mediach społecznościowych. Inne nowelizacje dotyczyły także odpowiedzialności za „publiczne znieważenie lub zniesławienie” prezydenta w Internecie, zagrożone karą do pięciu lat pozbawienia wolności.

Według niektórych doniesień, w 2023 r. w Uzbekistanie przesłuchano, osądzono i uwięziono ponad 20 blogerów. Niektórzy z nich zostali skazani na podstawie różnych artykułów, takich jak zniesławienie, oszustwo i wymuszenie. W grudniu 2020 r. zniesiono jednak kary pozbawienia wolności na podstawie art. 139 (zniesławienie) i art. 140 (oszczerstwo) (LRU-658, 25.12.2020).

Chociaż wciąż pojawiają się przypadki złego traktowania dziennikarzy i blogerów, szeroko nagłośnione przypadki nadużyć doprowadziły do zwolnień i postawienia przed sądem niektórych urzędników, dzięki czemu w pewnym stopniu ograniczono korupcję na małą skalę.

Wprowadzenie środków ścisłej odpowiedzialności wobec urzędników, którzy nie spełniają wymogów jawności i przejrzystości, doprowadziło do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej 3 575 urzędników w samym 2023 r. (3 116 w 2022 r.), z czego 2 205 oskarżono o defraudację, 272 o oszustwo, a 397 oskarżono o defraudację nadużycie stanowiska. Dla porównania: w 2023 r. 135 osób zostało skazanych za pomówienie, 608 za zniewagę, 460 za wymuszenie, a 11 820 za oszustwo. Umieszczanie informacji o zamówieniach publicznych i działalności finansowej w Portalu Otwartych Danych ma z kolei na celu wzmocnienie kontroli nad wydatkowaniem środków publicznych.

Uwagę zwraca natomiast fakt, że sam prezydent Mirzijojew (m.in. podczas jednej z wizyt w szkole nr 71 w regionie Kaszkadar) zadeklarował swoje oficjalne poparcie dla mediów, nawołując tym samym do ukarania urzędników za ingerencję w media. Tym samym rząd deklaruje gotowość do systematycznego zwiększania poziomu przejrzystości mediów w celu poprawy pozycji Uzbekistanu w międzynarodowych rankingach. Jakkolwiek, pomimo przyjętego w 2022 roku „Dekretu Prezydenta w sprawie działań wspierających środki masowego przekazu i rozwoju sfery dziennikarskiej”, uzbeckim decydentom zarzuca się, że podjęte działania są w dalszym ciągu niewystarczające. W tej chwili wydaje się jednak, że największym problemem dotyczącym stanu mediów w Uzbekistanie jest tzw. autocenzura, której korzenie sięgają poprzednich dekad, a która obecnie jest wciąż utrzymywana w obawie przed negatywnymi konsekwencjami lub wykluczeniem.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama