Reklama

Kolejne fałszywe reklamy z wizerunkiem lekarza. Oszuści korzystają z AI

Powiększa się grono lekarzy, których wizerunek jest wykorzystywany przez oszustów do promowania specyfików w sieci. Tym razem padło na "cudowny lek" mający pomóc ze wzrokiem.
Powiększa się grono lekarzy, których wizerunek jest wykorzystywany przez oszustów do promowania specyfików w sieci. Tym razem padło na "cudowny lek" mający pomóc ze wzrokiem.
Autor. Roberto Sorin/Unsplash

Na Facebooku pojawiło się nowe oszustwo promujące rzekomo rewolucyjny specyfik. Nie oznacza to jednak, że sprawcy zmienili obiekt swoich zainteresowań – opisywana przez nas na początku kwietnia kampania z „cudownym lekiem kardiologicznym” wciąż jest obecna na platformie.

Niesłychane i szokujące historie związane ze znanymi osobami przyciągają uwagę wielu internautów. Wiedzą o tym nie tylko specjaliści – oszuści dokładają wszelkich starań, aby przy pomocy odpowiednio zmanipulowanego materiału nakłonić odwiedzających do przekazania swoich danych czy wydania pieniędzy na „rewolucyjny” lek.

„Rzeczpospolita” poinformowała w swoim wtorkowym wydaniu, że na Facebooku pojawiła się nowa odsłona tego rodzaju podstępu. Tym razem do reklamowania specyfiku mającego być rewolucją w zwalczaniu chorób wzroku, wykorzystano wizerunek prof. Jerzego Szaflika. Pod materiały dostępne wcześniej w sieci podłożono wypowiedzi z głosem lekarza, które zostały wygenerowane przy użyciu narzędzi bazujących na technologii sztucznej inteligencji.

Czytaj też

Reklama

Blisko setka fałszywych reklam

Według profesora, oszustwo jest na tyle poważne, że odstawienie przepisanych leków zgodnie z poleceniami autorów przekrętu, może doprowadzić nawet do ślepoty – czyli efektu odwrotnego niż obiecywanego przez twórców deepfake’a.

O tym, że skradziono mój wizerunek i przypisano mi słowa, których nigdy nie wypowiedziałem, dowiedziałem się od pacjenta” – powiedział w rozmowie z „Rzeczpospolitą” prof. Szaflik.

Naszej redakcji udało się odnaleźć w Bibliotece Reklam firmy Meta część materiałów zamieszczonych przez oszustów. Kampania ruszyła na początku kwietnia; do jej przeprowadzenia wykorzystano 9 kont, z których dodano w sumie 84 płatne treści. 3 profile oraz duża część reklam do momentu publikacji artykułu została zablokowana przez Metę za naruszenie zasad.

Część reklam dodanych w ramach kampanii wykorzystującej wizerunek prof. Szaflika została usunięta przez Metę.
Część reklam dodanych w ramach kampanii wykorzystującej wizerunek prof. Szaflika została usunięta przez Metę.
Autor. Biblioteka Reklam Meta/ screen CyberDefence24

Wszystkie materiały działają według tego samego schematu. Reklamy zachęcają internautów do „pożegnania okularów” i „widzenia znowu na 100%”; zawierają film ze sfabrykowaną wypowiedzią prof. Szaflika. Dodatkowo, co jakiś czas na ułamek sekundy pojawia się klatka z gałką oczną trzymaną w rękach. 

Kliknięcie linku przenosi na bardzo prostą stronę, gdzie zamieszczono dłuższy materiał z lekarzem oraz rzekomymi komentarzami użytkowników Facebooka. Po zakończeniu materiału, odwiedzającemu przedstawiane jest okienko zachęcające do podania swoich danych w celu „rejestracji” do zakupu specyfiku.

Czytaj też

Reklama

Kolejni lekarze ofiarami a Meta deklaruje walkę

W pierwszych dniach kwietnia opisywaliśmy na łamach CyberDefence24 przypadek wykorzystania wizerunków Ryszarda Rynkowskiego oraz prof. Krzysztofa Simona do reklamowania „cudownego leku na choroby układu krążenia”. Czy nowa kampania z prof. Szaflikiem oznacza zmianę podejścia oszustów? Okazuje się, że nie do końca – w Bibliotece Reklam znaleźliśmy trzy aktywne reklamy ze wspomnianymi osobami, przy czym dwie z nich zamieściło to samo konto, co na początku miesiąca.

Lista lekarzy dotkniętych działaniami oszustów wydłuża się coraz bardziej. W tym gronie, oprócz prof. Simona, prof. Szaflika, dra Tomasza Jeżewskiego, znaleźli się także wspomniani przez „Rzeczpospolitą” prof. Michał Zembala i dr Michał Sutkowski. W dwóch ostatnich przypadkach prokuratura umorzyła postępowanie z powodu „braku możliwości wykrycia sprawców”, przy czym pełnomocnik dra Sutkowskiego do sądu trafiło zażalenie na tę decyzję.

Meta deklaruje, że walczy z oszustwami. CERT Polska informował jednak kilka tygodni temu, że nie są podejmowane właściwe działania na tym kierunku. Prawnicy lekarzy mówią z kolei w rozmowach z „Rzeczpospolitą”, że nikogo nie pociągnięto do odpowiedzialności, zaś treści po usunięciu powracają. Sam prof. Jerzy Szaflik sądzi z kolei, że obecne przepisy uniemożliwiają skuteczną walkę z oszustwami.

Pozostaje mieć nadzieję, że właściwa reakcja na problem nie pojawi się dopiero po ewentualnej tragedii spowodowanej specyfikami.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Operacje Wojska Polskiego. Żołnierze do zadań dużej wagi

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama