Reklama

Przewaga informacyjna w sieci. Jak ją uzyskać?

Na Wojskowej Akademii Technicznej odbyła się piąta edycja konferencji CyberEXPERT. Tegoroczną odsłonę poświęcono AI, dezinformacji, zbiorom danych oraz przewadze informacyjnej.
Na Wojskowej Akademii Technicznej odbyła się piąta edycja konferencji CyberEXPERT. Tegoroczną odsłonę poświęcono AI, dezinformacji, zbiorom danych oraz przewadze informacyjnej.
Autor. Ekspercie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa

Jak osiągać przewagę informacyjną podczas działań w cyberprzestrzeni? Temu pytaniu poświęcono tegoroczną edycję konferencji CyberEXPERT, zorganizowanej przez Eksperckie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa. Wśród poruszanych kwestii związanych z bezpieczeństwem cyfrowym znalazła się zarówno sztuczna inteligencja, jak i dezinformacja, zbiory danych czy zabezpieczenia komunikacji.

Patronat medialny

Połowa listopada po raz kolejny stała się ważnym okresem w kalendarzu dla ekspertów bezpieczeństwa cyfrowego. Konferencja CyberEXPERT, zorganizowana przez Eksperckie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa, odbyła się w dniach 18-19 listopada na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie.

Czytaj też

Dane najcenniejszym zasobem

Na tegorocznej edycji, odbywającej się pod hasłem „Przewaga zaczyna się w sieci”, wiele miejsca poświęcono bezpieczeństwu danych. W swoim przemówieniu otwierającym wydarzenie, dyrektor ECSC płk Mariusz Krawczyk zwracał uwagę, że dane stały się najcenniejszym zasobem.

Konieczne jest nowe podejście do technologii, strategii i procesów decyzyjnych. Od internetu rzeczy po sztuczną inteligencję, która przeobraża współczesne konflikty i kryzysy. Obszary te wyznaczają kierunek dynamicznych zmian wymagających naszej szczególnej uwagi. Jesteśmy świadkami zmian, które wynoszą na pierwszy plan nowe zagrożenia: wojnę informacyjną, cyberataki czy dezinformację, ale także nowe narzędzia takie jak autonomiczne systemy zdolne do wspierania procesów decyzyjnych w czasie rzeczywistym.
płk Mariusz Krawczyk, Dyrektor Eksperckiego Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa

Lider Centrum dodał jednocześnie, że wyzwania te wymagają głębokiej refleksji nad bezpieczeństwem i przyszłością społeczeństwa cyfrowego.

„Jestem przekonany, że dzięki współpracy uda nam się lepiej zrozumieć kierunki, w których zmierza cyfrowa rewolucja, oraz określić działania niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa w nowoczesnym cyfrowym świecie” – podkreślił płk Krawczyk.

Reklama

AI odegra dużą rolę w walce o przewagę informacyjną?

Znaczenie sztucznej inteligencji było widoczne przede wszystkim podczas wykładu inauguracyjnego prof. Wojciecha Mazurczyka z Instytutu IDEAS oraz Politechniki Warszawskiej, poświęconego przewadze informacyjnej w cyberprzestrzeni w erze AI. Według jego słów, oprócz dostępu do danych, polega ona również na posiadaniu aktualniejszych oraz dokładniejszych informacji. Umożliwia to podejmowanie lepszych decyzji. Z drugiej strony, liczba urządzeń podłączonych do internetu oraz liczba danych będzie tylko rosła.

W obliczu transformacji danych w wiedzę, AI obecnie daje przewagę atakującym, ale może być mieczem obosiecznym i zgodnie z hipotezą Czerwonej Królowej rozwój technologii doprowadzi do ponownego wyrównania szans. Jedyną kwestią jest to, kto skuteczniej i efektywniej wykorzysta dostępne algorytmy – atakujący czy broniący.

Według prof. Mazurczyka, sztuczna inteligencja może odegrać istotną rolę w zdobywaniu przewagi informacyjnej – wśród przykładów znalazła się transformacja z obrońcy reaktywnego do proaktywnego, usuwanie szumu informacyjnego w celu wydobycia istotnych rzeczy z przekazu, a także wspomaganie decyzji czasu rzeczywistego.

„Pamiętajmy o tym, że w sieci mamy ustalony pewien balans pomiędzy atakującymi i broniącymi. On cały czas ulega zmianie: jeśli nie będziemy inwestować w rozwiązania poprawiające sytuację obrońców, zmieniających strukturę mechanizmów obronnych, to w pewnym momencie przestaniemy utrzymywać ten balans i zmieni się to na korzyść atakującego. Natomiast AI jak większość wynalazków może być użyta z dobrymi, złymi intencjami i to już się dzieje. Dlatego nie możemy odpuszczać możliwości wykorzystania tego, co daje AI dla obrońców” – podsumował przedstawiciel Instytutu IDEAS.

Czytaj też

Eksperci i przedstawiciele instytucji strategicznych

Dlaczego jednak tematem przewodnim w tym roku stały się systemy osiągania przewagi informacyjnej? Jak wyjaśniło naszej redakcji Eksperckie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa, wyniknęło to z dynamicznych zmian w środowisku bezpieczeństwa.

„Współczesne konflikty, zarówno te kinetyczne, jak i prowadzone w domenie cyber, pokazują jednoznacznie, że to informacja, jej szybkość pozyskiwania, wiarygodność i zdolność do analizy, staje się kluczowym zasobem decydującym o powodzeniu działań obronnych i operacyjnych” – wyjaśniło ECSC.

Podobnie podkreślana jest rola informacji w przypadku wyboru hasła wydarzenia. „»Przewaga zaczyna się w sieci« odzwierciedla fundamentalne znaczenie cyberprzestrzeni jako pierwszego i często decydującego pola rywalizacji we współczesnych konfliktach. Skuteczna obrona państwa zaczyna się od kompetencji cyfrowych, odpowiednio przygotowanych kadr oraz zaawansowanych systemów wspierających decyzje” – podkreśliło Centrum w odpowiedzi dla redakcji CyberDefence24.

Tegoroczna, piąta edycja konferencji CyberEXPERT zgromadziła 29 ekspertów związanych z cyberbezpieczeństwem, przemysłem czy wojskiem jako prelegentów. Ich wystąpieniom przysłuchiwało się liczne grono uczestników z instytucji strategicznych.

Szósta edycja wydarzenia planowana jest na 17-18 listopada 2026 roku. Nasza redakcja otrzymała również potwierdzenie z ECSC, że przyszłorocznym hasłem będzie „Rzeczywistość dwóch światów – gdy cyfrowe spotyka realne”.

Czytaj też

CyberDefence24.pl - Digital EU Ambassador

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?

Komentarze

    Reklama