Technologie
Nowe zasady Sklepu Play. Google stawia wymagania w zakresie AI

Autor. Souvik Banerjee/Unsplash
Niektóre z możliwości oferowanych przez aplikacje AI ze Sklepu Play nie spodobały się Google. Amerykański gigant podjął decyzję dotyczącą nowych zasad publikowania aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję, przeznaczonych dla urządzeń mobilnych. Z opisów wynika, że chodzi o kwestie związane z niedozwolonymi treściami.
Temat działań Google’a związanych z AI poruszaliśmy na łamach portalu CyberDefence24 w ostatnich miesiącach. W marcu przedsiębiorstwo podjęło decyzję o ograniczeniu możliwości odpowiedzi, jakich może udzielać udostępniony przez giganta chatbot Gemini w związku z wyborami.
Z kolei podczas odbywającej się w połowie maja konferencji I/O zapowiedziano, że Google będzie wykorzystywało sztuczną inteligencję do wykrywania oszustw telefonicznych. Zaprezentowano również model AI nazwany Veo, który ma stanowić konkurencję dla Sory, modelu OpenAI.
Google kontra nielegalne AI. Nowe zasady
Gigant z Mountain View nie tylko rozwija sztuczną inteligencję we własnym zakresie – kontroluje również jej wykorzystanie w dystrybuowanych aplikacjach. Jak podaje serwis TechCrunch, czwartek 6 czerwca br. przyniósł aktualizację zasad dla deweloperów tworzących aplikacje dla Sklepu Play. W dużej mierze dotyczą one właśnie aplikacji wykorzystujących AI.
Z nowych reguł wynika, że Google zdecydowało się ograniczyć dystrybucję aplikacji, które wykorzystują sztuczną inteligencję do tworzenia niedozwolonej zawartości. Mowa tu nie tylko o przemocy czy łamaniu prawa, lecz także o treściach seksualnych, jak np. deepnude. Co więcej, samo reklamowanie aplikacji poprzez możliwości, które nie są dozwolone, może się skończyć zbanowaniem jej przez giganta.
Zdaniem przedsiębiorstwa, zmiany zasad mają pomóc w utrzymaniu Sklepu Play jako miejsca bez aplikacji umożliwiających generowanie szkodliwych treści. Apki dodawane przez deweloperów muszą uprzednio spełnić reguły dotyczące treści AI oraz umożliwiać zgłaszanie niedozwolonych materiałów.
Deepnude – problem rosnący w siłę
Kroki podjęte przez Google odnoszą się do problemu, którego powaga rośnie z dnia na dzień. Kwestia deepnude została poruszona przez NASK już kwietniu. Według statystyk, 99 proc. ofiar tego typu usług to kobiety. Materiały takie mają również destrukcyjny wpływ na zdrowie poszkodowanych, a zwłaszcza dzieci i seniorów, którzy są bardziej podatni na materiały sztucznej inteligencji niż osoby „w sile wieku”.
W przypadku nielegalnego wykorzystania wizerunku, ofiara powinna powiadomić policję oraz prokuraturę o złamaniu prawa. Inną opcją jest także skontaktowanie się z Dyżurnetem; ze słów Martyny Różyckiej, szefowej projektu, takie wyjście jest pomocne zwłaszcza w przypadku, gdy osoba poszkodowana pochodzi z mniejszych miejscowości lub ze wsi.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?
Materiał sponsorowany