AI w szkołach. MEN podpisało porozumienie z Microsoftem
Autor. Freepik.com. Licencja: https://www.freepik.com/legal/terms-of-use, https://support.freepik.com/s/article/Attribution-How-when-and-where
Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Microsoft ogłosiły podpisanie porozumienia mającego wesprzeć edukatorów w rozwoju kompetencji AI. Dzięki umowie, na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej pojawią się kursy dotyczące sztucznej inteligencji. Amerykańskie przedsiębiorstwo zadeklarowało również kontynuację inwestycji w Polsce i wypełnienie złożonych w zeszłym roku zobowiązań dotyczących inwestycji w rozwój kompetencji AI nad Wisłą.
Rozwój sztucznej inteligencji posuwa się naprzód; nowa technologia znajduje swoje zastosowanie w kolejnych branżach. Widoczne jest to w przypadku Ministerstwa Edukacji Narodowej, które zauważyło zarówno potrzebę samej nauki o AI, jak również wykorzystanie jej w szkołach. Jak pisaliśmy na łamach naszego portalu, trwają zakupy wyposażenia do pracowni sztucznej inteligencji w placówkach edukacyjnych w całym kraju.
Czytaj też
Nauczyciele ze wsparciem w zakresie AI
Poza szkołami podejmowane są działania dotyczące nauczania związanego ze sztuczną inteligencją. W czwartek 27 listopada br. podczas konferencji prasowej resort wspólnie z Microsoftem ogłosił podpisanie porozumienia o współpracy, dzięki któremu edukatorzy (nauczyciele i dyrektorzy szkół) otrzymają wsparcie dotyczące rozwoju kompetencji AI.
Równocześnie przedsiębiorstwo potwierdziło, że przedstawione w zeszłym roku zobowiązanie o rozwijaniu kompetencji AI zostało zrealizowane. Było to możliwe dzięki współpracy z polskimi organizacjami.
„Udało nam się zaangażować milion Polek i Polaków w kontekście rozwoju kompetencji cyfrowych w zakresie sztucznej inteligencji. To była bardzo długa droga i krótki, ale intensywny czas” – powiedział podczas konferencji Łukasz Foks, dyrektor zespołu Microsoft Elevate Skills w Polsce.
Będą kolejne programy szkoleniowe
Umowa między resortem a amerykańską firmą obejmuje specjalny program, zatytułowany „Nauka z AI. Ucz, twórz i chroń – z AI w bezpiecznej szkole przyszłości”. W jego ramach przewidziano trzy kursy, przygotowane we współpracy z nauczycielami, a które to pojawią się na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej:
- Edukacja matematyczna w oparciu o wybrane narzędzia sztucznej inteligencji,
- Metodyczne wykorzystanie wybranych narzędzi sztucznej inteligencji,
- Cyberbezpieczne środowisko w szkole.
Oprócz współpracy z MEN, Microsoft będzie też kontynuował inwestycje w programy szkoleniowe w Polsce. Ich celem będzie upowszechnienie zarówno praktycznych, jak i specjalistycznych kompetencji w zakresie wykorzystania AI. Programy szkoleniowe mają być skierowane do trzech grup:
- uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- organizacji pozarządowych,
- przedstawicieli sektora publicznego, w tym samorządowców.
Czytaj też
Co z edukacją o zagrożeniach ze strony AI?
Czy jednak w zakresie kursów nie zapomniano o zagrożeniach związanych z AI, a grupy docelowe faktycznie dowiedzą się o ciemniejszej stronie rosnącej w siłę technologii?
Jak powiedział Łukasz Foks w rozmowie z naszą redakcją, przede wszystkim nacisk kładziony jest na krytyczne myślenie.
„(AI – red.) jak każda technologia ma swój zakres; są pozytywne strony, ale niektóre jeszcze wymagają pracy. W kursach tłumaczymy, jak dzięki AI można być cyberbezpiecznym; że krytyczne myślenie powoduje, iż używamy sztucznej inteligencji do zadań, do których została ona stworzona” – powiedział dyrektor zespołu Microsoft Elevate Skills w Polsce.
Jednocześnie Foks zapewnił, że jednym z sześciu elementów Biegłości w AI – ścieżki edukacyjnej obejmującej podstawowe kompetencje co do stosowania technologii - jest odpowiedzialna sztuczna inteligencja.


Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?