Polityka i prawo
Zdrowie psychiczne. Infolinia 116123 czeka na 9 mln zł

Autor. CyberDefence24 / transmisja na stronie Sejmu
Całodobowy numer 116123 oraz czat dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym ciągle czeka na dofinansowanie. Gra toczy się o 9 mln złotych.
W środę odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego. Jednym z punktów obrad było rozpatrzenie informacji na temat funkcjonowania infolinii dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym – 116123. Podczas posiedzenia przedstawiono dane odnośnie projektu i rozmawiano na temat jego przyszłości.
Numer 116123 jest dostępny całodobowo. W 2023 roku wykonano na niego ponad 116 tysięcy połączeń. Rozmowy trwały ponad 14 tysięcy godzin.
Numer 116123 jako pierwsza linia pomocy
Na stronie 116sos.pl dostępny jest czat, na którym w 2023 r. odbyło się ponad 4 tysiące interakcji. Miały również miejsce 174 interwencje kryzysowe, związane z kryzysami suicydalnymi.
„Kierujemy się taką zasadą, ja ją nazywam zasadą ABC, czyli wszystko jest anonimowo, bezpłatnie oraz całodobowo” – powiedziała Katarzyna Skowyra, kierowniczka Zespołu Nowoczesnych Rozwiązań Wsparcia w NASK
Poinformowano również o contact center, które pozwala konsultantom na dostęp do notatek z rozmów.
Przyszłość 116123
Obecnie projekt otrzymał dwie dotacje o łącznej wysokości 13,5 miliona złotych. Pozwoliło to m.in. na wprowadzenie contact center i prawie trzykrotne zwiększenie liczby konsultantów (z 23 osób do 60 osób).
Teraz prowadzone są prace nad trzecią dotacją, która ma wynosić niecałe 9 milionów złotych. W przyszłości planowane jest np. zwiększenie liczby konsultantów i szybsze zgłaszanie interwencji kryzysowych. Oczekiwane jest również przyznanie stałej dotacji dla 116sos.pl.
„Oczywiście program będzie w tym roku kontynuowany. Dotacja jest w trakcie przyznawania” – zaznaczyła Magdalena Malinowska–Wójcicka, zastępczyni dyrektora w Departamencie Transformacji Cyfrowej Ministerstwa Cyfryzacji.
Infolinia nie w NASK?
Zasadne jest pytanie o rolę NASK w projekcie. „Powinno być to raczej bliżej Ministerstwa Zdrowia. (…) Zawsze będziemy chętnie wspierać to w zakresie technologii, organizacyjnym itd., ale my nie jesteśmy instytucją, która jest bardzo kompetentna w obszarze pomocy psychologicznej.” - twierdzi Radosław Nielek, Dyrektor NASK.
„To jest świetny projekt, ale w mojej ocenie NASK nie jest idealnym miejscem na jego realizację długofalowo, zwłaszcza gdybyśmy chcieli go skalować” – dodaje.
Były Minister Cyfryzacji Janusz Cieszyński przypominał, że obecnie finansowanie projektu jest przewidziane do końca maja br.
„Jak tylko NASK będzie miał finansowanie, to 1 czerwca infolinia dalej będzie funkcjonować” – odpowiada Dyrektor NASK.
Zgodnie z wypowiedziami uczestników podkomisji, numer 116123 i strona 116sos.pl będą działać bez żadnych przerw.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?
Materiał sponsorowany