Reklama

Polityka i prawo

Zdrowie psychiczne. Infolinia 116123 czeka na 9 mln zł

Posiedzenie Podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego
Posiedzenie Podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego
Autor. CyberDefence24 / transmisja na stronie Sejmu

Całodobowy numer 116123 oraz czat dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym ciągle czeka na dofinansowanie. Gra toczy się o 9 mln złotych.

W środę odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego. Jednym z punktów obrad było rozpatrzenie informacji na temat funkcjonowania infolinii dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym – 116123. Podczas posiedzenia przedstawiono dane odnośnie projektu i rozmawiano na temat jego przyszłości.

Numer 116123 jest dostępny całodobowo. W 2023 roku wykonano na niego ponad 116 tysięcy połączeń. Rozmowy trwały ponad 14 tysięcy godzin.

Czytaj też

Reklama

Numer 116123 jako pierwsza linia pomocy

Na stronie 116sos.pl dostępny jest czat, na którym w 2023 r. odbyło się ponad 4 tysiące interakcji. Miały również miejsce 174 interwencje kryzysowe, związane z kryzysami suicydalnymi.

„Kierujemy się taką zasadą, ja ją nazywam zasadą ABC, czyli wszystko jest anonimowo, bezpłatnie oraz całodobowo” – powiedziała Katarzyna Skowyra, kierowniczka Zespołu Nowoczesnych Rozwiązań Wsparcia w NASK

Poinformowano również o contact center, które pozwala konsultantom na dostęp do notatek z rozmów.

Czytaj też

Reklama

Przyszłość 116123

Obecnie projekt otrzymał dwie dotacje o łącznej wysokości 13,5 miliona złotych. Pozwoliło to m.in. na wprowadzenie contact center i prawie trzykrotne zwiększenie liczby konsultantów (z 23 osób do 60 osób).

Teraz prowadzone są prace nad trzecią dotacją, która ma wynosić niecałe 9 milionów złotych. W przyszłości planowane jest np. zwiększenie liczby konsultantów i szybsze zgłaszanie interwencji kryzysowych. Oczekiwane jest również przyznanie stałej dotacji dla 116sos.pl.

„Oczywiście program będzie w tym roku kontynuowany. Dotacja jest w trakcie przyznawania” – zaznaczyła Magdalena Malinowska–Wójcicka, zastępczyni dyrektora w Departamencie Transformacji Cyfrowej Ministerstwa Cyfryzacji.

Czytaj też

Reklama

Infolinia nie w NASK?

Zasadne jest pytanie o rolę NASK w projekcie. „Powinno być to raczej bliżej Ministerstwa Zdrowia. (…) Zawsze będziemy chętnie wspierać to w zakresie technologii, organizacyjnym itd., ale my nie jesteśmy instytucją, która jest bardzo kompetentna w obszarze pomocy psychologicznej.” - twierdzi Radosław Nielek, Dyrektor NASK.

„To jest świetny projekt, ale w mojej ocenie NASK nie jest idealnym miejscem na jego realizację długofalowo, zwłaszcza gdybyśmy chcieli go skalować” – dodaje.

Były Minister Cyfryzacji Janusz Cieszyński przypominał, że obecnie finansowanie projektu jest przewidziane do końca maja br.

„Jak tylko NASK będzie miał finansowanie, to 1 czerwca infolinia dalej będzie funkcjonować” – odpowiada Dyrektor NASK.

Zgodnie z wypowiedziami uczestników podkomisji, numer 116123 i strona 116sos.pl będą działać bez żadnych przerw.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

  • NASK
Reklama

Komentarze

    Reklama