Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Problem różnorodności i równości w cyberbezpieczeństwie. Debata w NASK

Debata w NASK dotycząca różnorodności i równości w branży cyberbezpieczeństwa
Debata w NASK dotycząca różnorodności i równości w branży cyberbezpieczeństwa
Autor. CyberDefence24

Jednym z problemów, z jakimi mierzy się branża cyberbezpieczeństwa, jest brak różnorodności wśród ekspertów. Odpowiedzią ze strony NASK jest kampania „Przebij to! Przebijamy szklany sufit w IT”, która wbrew pozorom ma na celu promocję równości i różnorodności w zespołach.

Inauguracji kampanii towarzyszyła debata, która odbyła się w siedzibie NASK w Warszawie. W rozmowie udział wzięły ambasadorki akcji: dr Anna Felkner, kierowniczka Pionu Systemów Cyberbezpieczeństwa w Centrum Badań i Rozwoju; Anna Kwaśnik, Kierowniczka Zespołu Projektów Informacyjno-Popularyzatorskich w Dziale Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa NASK; dr Karolina Kulicka, kierowniczka Biura Rozwoju Nauki NASK; Monika Stachoń, specjalistka ds. analiz strategicznych z obszaru cyberbezpieczeństwa oraz Anna Rywczyńska, kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK.

Czytaj też

Reklama

Różnorodność jest, ale...

W trakcie debaty Anna Rywczyńska wskazała na problem braku różnorodności wśród ekspertów cyberbezpieczeństwa – jedynie 20 proc. z nich stanowią kobiety. Stanowi to zupełną odwrotność w stosunku do zagrożeń w świecie cyfrowym, gdzie zdecydowaną mniejszość osób narażonych m.in. na szykany czy szantaże stanowią mężczyźni.

Nie jest jednak tak, że różnorodność w biznesie nie istnieje w ogóle. Jako przykład ”przebijania się” tematu w Polsce podano dyrektorkę generalną Microsoftu w Polsce Dominikę Bettman, a także prezeskę Digital Fingerprints Agnieszkę Szopę. 

Czytaj też

Reklama

Stereotypy, uprzedzenia i płace

Przeszkód na drodze kariery dla kobiet jest jednak więcej. Pomimo badań wskazujących na to, że 70 proc. mężczyzn nie traktuje płci jako przeciwwskazania w awansie, to branża cyberbezpieczeństwa jest zdominowana właśnie przez nich. Powody są zróżnicowane – uczestniczki debaty wskazywały zarówno obecność stereotypów, jak również i brak wsparcia czy faworyzację mężczyzn. Odpowiedzialne jest również głęboko zakorzenione przekonanie o niedyspozycyjności kobiet oraz ich tendencji do umniejszania swoich umiejętności.

Zdaniem uczestników debaty, duże znacznie ma również jawność i równość płac. Jako przykład pojawił się problem tzw. widełek płacowych – różnica wynagrodzeń nie może wynosić 100 proc., gdyż wtedy ma miejsce rozpiętość płacowa, która nie ma związku z widełkami. Wskazano również na konieczność walki z luką płacową, która bardzo negatywnie wpływa na morale i jakość pracy.

Czytaj też

Reklama

Konieczne zmiany w edukacji i podejściu

Jednym z najistotniejszych problemów jest jednak edukacja. Z jednej strony, 70 proc. organizacji wskazuje brak specjalistów jako jedną z barier stojących na drodze ich rozwoju. Tymczasem 40 proc. firm, które działają w branży cyberbezpieczeństwa, zauważa niedostateczny poziom kompetencji wśród absolwentów uczelni wyższych. Zdaniem uczestników debaty, konieczna jest zmiana podejścia w kontekście planowania przyszłości zawodowej na całym obszarze edukacji, już na poziomie szkoły podstawowej

Jak wskazała w rozmowie z CyberDefence24 Anna Rywczyńska, szkoły muszą posiąść umiejętność budowania zainteresowania wśród dzieci – rolą nauczyciela jest inspirowanie oraz interesowanie swoich uczniów danymi tematami.

Jednakże, zdaniem Rywczyńskiej, zmiany muszą także zajść w domach – rodzice kształtują bowiem swoje dzieci poprzez wspieranie ich pasji, bądź brak takowego wsparcia. Musi również zmienić się podejście do informatyki w ogóle.

„Trzeba dzisiaj też tłumaczyć, że informatyka dzisiaj to nie jest to, żeby siedzieć przed komputerem i »coś tam robić«. Informatyka czy cyberbezpieczeństwo jest dzisiaj elementem wielu różnych dziedzin” – zauważyła ekspertka NASK w wypowiedzi dla CyberDefence24.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama