Reklama

Polityka i prawo

e-Doręczenia. Od stycznia list polecony z urzędu w skrzynce mailowej

Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Autor. Shutterstock

Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia. To elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.

Resort cyfryzacji przypomina o ważnej zmianie, która będzie obowiązywała od przyszłego roku. e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru (list polecony), a system do ich przesyłania zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 roku.

Oznacza to w praktyce, że urzędy czy firmy będą musiały umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi elektronicznej korespondencji (odbierania i wysyłania elektronicznych doręczeń). Ministerstwo Cyfryzacji zaznacza, że w celu korzystania z takiej opcji trzeba założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku prostych krokach.

Czytaj też

Reklama

e-Doręczenia w praktyce

Aby korzystać ze skrzynki do e-Doręczeń, należy złożyć wniosek za pośrednictwem strony mObywatel.gov.pl. Dokładna instrukcja, jak to zrobić znajduje się pod linkiem.

Korzyścią dla użytkowników systemu będzie oszczędność czasu, łatwość korzystania przez internet i brak konieczności wizyt w urzędzie. Status korespodencji urzędowej będzie można sprawdzić w dowolnym momencie. Usługa jest całkowicie bezpłatna.

Czytaj też

Reklama

Administracja cyfrowa coraz bliżej

W Polsce Krajowy System Doręczeń Elektronicznych (e-Doręczenia) jako usługę zaufania reguluje  ustawa o doręczeniach elektronicznych. Dostosowuje ona krajowe przepisy do wymogów europejskich.

„Wprowadzenie w Polsce systemu e-Doręczeń to ważny krok w cyfryzacji administracji państwowej. W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki. Rozwiązanie to usprawni również pracę administracji publicznej, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych” – komentuje Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, cytowany w komunikacie.

W pierwszym etapie e-Doręczenia udostępni większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego, a docelowo taki obowiązek będą miały wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych. 

/NB

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama