Reklama

Polityka i prawo

E-doręczenia przesunięte? Ustawa w Senacie bez poprawek

E-doręczenia. Od kiedy będzie działał system?
E-doręczenia. Od kiedy będzie działał system?
Autor. Yannik Mika/ Unsplash

Senat nie wniósł w środę poprawek do nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych. Dokument ma przesunąć termin uruchomienia rozwiązań, które umożliwią powszechne doręczanie i odbieranie korespondencji z wykorzystaniem usługi doręczenia elektronicznego.

Reklama

Nowelizację w wersji bez poprawek poparło 94 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Nowela trafi teraz do prezydenta.

Reklama

Opóźnienie terminu e-doręczeń

Reklama

Zgodnie z przyjętą zmianą, uruchomienie skrzynek na potrzeby publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej zostało opóźnione co najmniej do 30 marca 2024 r., ale nie później niż do 1 stycznia 2025 roku.

Czytaj też

Co przewiduje ustawa o e-doręczeniach?

Ustawa o doręczeniach elektronicznych wprowadza możliwość otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności wizyty na poczcie. E-doręczenie jest prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym.

Ustawa przewiduje, że obywatel będzie miał jeden adres dla całej komunikacji z administracją, skrzynkę e-doręczeniową. Korespondencja – co do zasady – będzie nadawana i odbierana przez podmiot publiczny w postaci elektronicznej, co oznacza, że taki podmiot będzie musiał posiadać adres do doręczeń elektronicznych. Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do tej bazy – zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres.

Usługa doręczenia elektronicznego będzie świadczona na polskim rynku przez operatora wyznaczonego - do końca 2025 r. Będzie nim Poczta Polska.

Czytaj też

Alternatywa

Z kolei dla obywateli, którzy nie korzystają z technologii cyfrowych, przewidziano wprowadzenie tzw. publicznej usługi hybrydowej, która umożliwi całkowitą cyfryzację procesu nadania/odbioru korespondencji po stronie podmiotów publicznych i przedsiębiorców, pozostawiając obywatelom wybór formy nadania/doręczenia (papierowa lub elektroniczna).

Usługa będzie polegać na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do postaci papierowej (oraz jej doręczeniu w takiej postaci) lub na nadaniu korespondencji w postaci papierowej, przetworzeniu jej do postaci elektronicznej (i doręczeniu w takiej postaci).

/PAP/ NB

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*

Reklama

Komentarze

    Reklama