Polityka i prawo
e-Doręczenia nie od razu. Wprowadzono istotną zmianę
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o e-Doręczeniach. Wprowadzono jednak ważne zmiany. Już wiemy, że wdrożenie elektronicznego odpowiednika listu poleconego nie nastąpi od razu.
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych (e-Doręczenia) i został przekazany do dalszego procedowania w Sejmie. Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało jednak o istotnych zmianach.
Czytaj też
e-Doręczenia tak, ale nie od razu
Mowa o wprowadzeniu okresu przejściowego oraz doprecyzowaniu proponowanych przepisów. Wynika to z faktu, że „część podmiotów publicznych nie jest gotowa”, by płynnie przejść na nowy system korespondencji elektronicznej. Chodzi o wykorzystanie PURDE (Publicznej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego) lub PUH (Publicznej Usługi Hybrydowej).
Resort wyjaśnia, że okres przejściowy oznacza, iż „równoważne z doręczeniem na adres do doręczeń elektronicznych będzie doręczenie na ePUAP oraz inne alternatywne sposoby doręczenia”. Przewiduje się, że do końca przyszłego roku korespondencja może być doręczana również za pośrednictwem np. operatora pocztowego.
Co ważne, „podmioty publiczne są zobowiązane do uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) najpóźniej do 1 stycznia 2025 r.”.
Czytaj też
Lista wprowadzonych zmian
Cała lista innych zmian i ich założeń została publicznie przedstawiona przez Ministerstwo Cyfryzacji:
- Rozszerzenie obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych – obowiązek ten obejmie dodatkowo uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Dodatkowo jednostki samorządu terytorialnego oraz samorządowe instytucje kultury będą zobowiązane do posiadania ADE oraz korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH) w określonych terminach.
- Wzmocnienie organizacyjne jednostek samorządowych – jednostki te będą zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych obsługiwanego przez urzędy samorządu terytorialnego.
- Równość dostępu dla podmiotów niepublicznych – podmioty niepubliczne będą mogły zakładać adresy do doręczeń elektronicznych również za pośrednictwem operatora wyznaczonego, co ujednolici proces zakładania adresów oraz zapewni jednolite zasady dla wszystkich dostawców usług zaufania.
- Ujednolicenie zasad w bazie adresów elektronicznych – projekt wprowadza zasady bezterminowego wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) oraz znosi wymóg składania oświadczeń o wpisie w rejestrze CEIDG.
- Dodatkowe obowiązki operatora wyznaczonego – operator wyznaczony, w przypadku świadczenia usług dodatkowych, będzie miał obowiązek przekazywania informacji o korzystaniu z tej usługi ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji. Przekazywanie danych będzie odbywało się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, co umożliwi przetwarzanie i wyszukiwanie tych danych z bazy adresów elektronicznych.
- Określenie obowiązków służb specjalnych – agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz resort obrony narodowej mają dostosować się do wymogów ustawy do końca 2026 r., wykorzystując publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publiczną usługę hybrydową.
Ministerstwo Cyfryzacji planuje, że system e-Doręczeń (elektroniczny odpowiednik listu poleconego) zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r.
Czytaj też
e-Doręczenia elementem strategii państwa
Obszar ten został również mocno podkreślony w zaprezentowanym w miniony poniedziałek (tj. 28 października br.) projekcie Strategii Cyfryzacji Państwa. W trakcie specjalnie zwołanej konferencji prasowej w kancelarii premiera Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji ogłosił, że Polska będzie odchodzić od papieru.
„W pełni wdrożymy e-Doręczenia. (…) Wyeliminujemy papiery z urzędów” – zadeklarował przedstawiciel rządu, przedstawiając plany resortu w perspektywie 2035 r.
W projekcie wskazano na informatyzację podmiotów publicznych oraz wdrożenie narzędzi służących realizacji e-usług. Wśród nich, jako jedną z opcji, wprost wymieniono system e-Doręczeń.
„Pełne wdrożenie i upowszechnienie elektronicznych doręczeń (e-Doręczeń) zarówno w relacjach z podmiotami publicznymi, jak i między podmiotami niepublicznymi” – czytamy w dokumencie.
Jak wyjaśniono, integracja e-usług z systemem e-Doręczeń ma zapewnić Polkom i Polakom „jedno miejsce, w którym będą mieli zgromadzoną całą korespondencję z urzędami, bez względu na to, z którego serwisu udostępniającego e-usługi korzystali”.
Poszczególne wątki strategii przedstawiamy w naszych materiałach. Znajdziecie je pod linkiem: Strategia Cyfryzacji Państwa.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].