Reklama

CYBERMAGAZYN

#CyberMagazyn: Populizm i demagogia. Polska polityka na TikToku

Autor. Piotr Cierkosz / Unsplash

Choć oficjalnie TikTok zakazuje kampanii politycznych, o czym jasno mówią przedstawiciele aplikacji, politycy na niej nie próżnują. W roku wyborczym w Polsce na platformie kwitną populizm i demagogia – i to one zdecydują o wynikach jesienią.

Reklama

TikTok w Europie przekroczył ostatnio kolejną barierę – korzysta z niego już ponad 150 mln osób. Firma chwali się rosnącą popularnością, a jednocześnie na całym świecie pojawia się ostrożność względem chińskiej aplikacji, jeszcze do niedawna postrzeganej przede wszystkim jako błaha rozrywka dla młodszych nastolatków.

Reklama

Kto odwraca się od TikToka?

Reklama

Jedynie w ostatnich dniach oficjalny zakaz korzystania z TikToka na urządzeniach służbowych wydała Komisja Europejska, a zaraz za nią – Parlament Europejski. W USA zakazem objęto urzędników administracji federalnej, wcześniej zaś – w wielu jurysdykcjach – blokadę TikToka na własną rękę wprowadzała administracja stanowa, zakazując swoim przedstawicielom nie tyle aktywnego korzystania z aplikacji, co nawet jej posiadania na służbowych telefonach.

Francja zwraca uwagę na zagrożenia, które niesie z sobą korzystanie z wideoplatformy i wskazuje przede wszystkim na dezinformację oraz ryzyko manipulacji. Niemcy z kolei obawiają się o bezpieczeństwo danych i możliwość ich wykorzystania przez Pekin do celów szpiegowskich, tym samym echem powtarzając obawy słyszalne w USA.

Reklama

Stany Zjednoczone – o czym warto przypomnieć – TikTokowi przyglądają się od 2020 roku, kiedy prezydentem tego kraju był jeszcze Donald Trump. To on – republikański prezydent, za którego kadencji zaczęła się wojna handlowa z Chinami – jako pierwszy wskazał, że TikTok może stanowić ryzyko dla bezpieczeństwa narodowego.

TikTok, podobnie jak Huawei, znalazł się w polu zainteresowania Trumpa ze względu na ogromny sukces, który aplikacja odniosła m.in. w 2020 roku, w czasie pandemii koronawirusa i najostrzejszych ograniczeń sanitarnych – jej popularność na całym świecie eksplodowała właśnie wówczas, gdy wszyscy niemal na całym świecie siedzieliśmy zamknięci w domach.

Reklama

Chińska platforma z globalnymi ambicjami zagroziła potędze zachodnich mediów społecznościowych, a zatem tworzonemu przez nie kulturowemu, mentalnemu i politycznemu uniwersum. Dlatego jakkolwiek rozumiane bezpieczeństwo narodowe to nie jedyny powód walki Stanów Zjednoczonych z TikTokiem, co do którego bardzo szybko zrozumiano, że nie jest jedynie „niewinną" aplikacją dla nastolatków, a potężnym narzędziem biznesowym, pozwalającym budować Chinom jeszcze potężniejsze wpływy, jak i rozwijać cyfrową gospodarkę.

Nie bez znaczenia jest również zdolność TikToka do kreowania trendów, które nie zawsze mają pozytywny wymiar (jak od wielu miesięcy stara się nas przekonywać platforma w swoich oficjalnych komunikatach, podkreślających przede wszystkim korzyści, które można odnieść z przebywania na TikToku).

Reklama
    Reklama

    TikTok w Polsce

    Reklama

    W naszym kraju TikTok ma się bardzo dobrze. Świadczy o tym m.in. partnerstwo strategiczne tej aplikacji w akcji badawczej „Młode Głowy", której celem jest zmapowanie zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi.

    W ramach tej kampanii, TikTok stał się kluczowym narzędziem komunikacji, a wideo z Bedoesem mówiącym, że „rozmowa z psychologiem to żaden przypał" bardzo szybko „zarobiło" 7 mln wyświetleń.

    Reklama

    TikTok był też partnerem organizowanego przez Empik konkursu „Odkrycia Empiku" (w 2022 roku) w kategorii dotyczącej czytelnictwa (przez hasztag #BookTok, którym platforma chwali się, wskazując na swoją rolę w promocji tego sposobu spędzania czasu).

    TikTok kreuje się wizerunkowo na platformę wspierającą różnorodność, inkluzywność, otwartość, innowacyjność. Według wielu ekspertów od marketingu, jest dziś najlepszym pod względem skuteczności dotarcia narzędziem komunikacji z ludźmi o chłonnych, młodych umysłach, którzy mogą być otwarci na nowe doświadczenia zakupowe... i nie tylko.

    Reklama
      Reklama

      Jak politycy rozgościli się na TikToku

      Reklama

      Z racji tego, że w Polsce mamy obecnie rok wyborczy, skupimy się w tej analizie na lokalnym podwórku. Zaznaczmy przy tym, że na potrzeby tego tekstu podjęliśmy próbę kontaktu z następującymi partiami politycznymi: Prawem i Sprawiedliwością, Platformą Obywatelską oraz Polską 2050, pytając je o strategię obecności na TikToku i o to, czy uważają tę platformę społecznościową za ważną dla trwającej przecież walki o głosy.

      Na żadne z przesłanych zapytań nie otrzymaliśmy odpowiedzi, nie podjęto też z nami żadnego kontaktu. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jak w rzeczywistości partie radzą sobie na TikToku.

      Reklama

      Celowo podkreślamy: partie, bo to one są w Polsce osią dyskursu politycznego, a przynależność partyjna poszczególnych polityków i polityczek do jesieni, kiedy to odbędą się planowo wybory, może się jeszcze wielokrotnie zmieniać.

      Ewidentnie TikTok jest medium dla partii atrakcyjnym, bo w przeciwieństwie do Twittera, gdzie są przeważnie politycy i dziennikarze, a także do Facebooka, na którym jest coraz mniej młodych osób, na TikToku mogą one dotrzeć do naprawdę masowego odbiorcy – zarówno tego już dojrzałego, jak i tego, który dopiero wchodzi w świat polityki. Warto bowiem zaznaczyć, że stereotyp, jakoby z TikToka korzystały wyłącznie nastolatki, wprowadza w błąd – o tym może świadczyć m.in. wprowadzenie przez platformę możliwości nadawania treści na żywo wyłącznie dla użytkowników od osiemnastego roku wzwyż.

      Reklama
        Reklama

        Polskie partie polityczne na TikToku

        Reklama

        W chwili, kiedy piszemy ten tekst, na polskim TikToku politycznie króluje Konfederacja. To właśnie ta partia ma najwięcej obserwatorów (133,7 tys.). Druga w kolejności jest partia Razem (30,5 tys. obserwujących), trzecia – Platforma Obywatelska (24,5 tys.), a czwarta – Polska 2050 Szymona Hołowni (23,2 tys.). Na końcu peletonu plasuje się Prawo i Sprawiedliwość, którego konto na TikToku obserwuje zaledwie 1,7 tys. osób.

        Popularność konta Konfederacji niewątpliwie napędza postać Sławomira Mentzena, obecnie lidera partii Nowa Nadzieja, a także Janusza Korwina Mikke – obie te postaci kojarzone niewątpliwie z Konfederacją, na TikToku cieszą się ogromną popularnością. Mentzen ma rekordową liczbę 649,5 tys. obserwatorów. Dla porównania, lider najważniejszej frakcji opozycyjnej – Donald Tusk – „jedynie" 153,4 tys.

        Reklama
          Reklama

          Jak komunikują się partie?

          Reklama

          Oczywiście, ze względu na objętość, tekst ten nie wyczerpie nawet w połowie zagadnień związanych z charakterystyką komunikacji obecnych na TikToku partii politycznych.

          Weźmy jednak na warsztat partie, o których wspomnieliśmy wcześniej, odwracając nieco szyk analizy – idźmy według klucza roli, którą obecnie poszczególne ugrupowania odgrywają na polskiej scenie politycznej i przeanalizujmy cztery najważniejsze ugrupowania (Prawo i Sprawiedliwość, Platforma Obywatelska, Konfederacja, Lewica).

          Reklama

          W tym wypadku oczywistym liderem jest Prawo i Sprawiedliwość – partia rządząca, która na TikToku cieszy się najmniejszą popularnością, jeśli chodzi o liczbę obserwujących, a zarazem jest też najczęściej punktowana przez użytkowników organicznych (nie będących aktywem partyjnym innych ugrupowań – red.).

            Prawo i Sprawiedliwość

            Komunikacja PiS-u opiera się przede wszystkim na deklaratywnym odpieraniu zarzutów opozycji, tak jak to ma miejsce w przypadku krótkiego wideo o inwigilacji, gdzie widzimy postać mówiącą, iż „po internecie chodzi informacja, że PiS chce wam zaglądać do telefonów (...) to jest kompletna bzdura (...) fejk (...) nigdy na to nie pozwolimy".

            Reklama

            Informacje o planowanych zmianach w Prawie komunikacji elektronicznej, o których pisaliśmy w naszym serwisie m.in. tutaj, Prawo i Sprawiedliwość na TikToku nazywa „kolejnym fake newsem opozycji".

            Obok tego rodzaju nagrań, które cechuje zdecydowany ton głosu osoby mówiącej, który jednak nie jest krzykiem, nie jest nastawiony na wywołanie w odbiorcach skrajnych emocji ani niepokoju, a także przytaczanie cytatów z prasy i innych mediów, co ma dodawać promowanym przez nagrania tezom wiarygodności, znajdziemy na koncie PiS-u również filmy o innym charakterze. To nagrania dotyczące tematyki historycznej – jak np. to poświęcone kwestii pochodzenia frazy „żołnierze wyklęci", które przybliża pochodzenie nazwy i pokazuje kawałek historii Polski związany właśnie z osobami określanymi tym mianem.

            Reklama

            Są także fragmenty przemówień polityków Prawa i Sprawiedliwości – np. eurodeputowanego Dominika Tarczyńskiego, który – w nagraniu przerywanym wizualizacjami wielkich inwestycji planowanych przez rząd, jak np. Centralny Port Komunikacyjny – tłumaczy, co PiS zrobił podczas dwóch swoich kadencji dla Polski (inwestycje, wykazywanie indolencji poprzedników w zakresie realizacji dużych projektów, jak i dbania o bezpieczeństwo kraju – częste odwołania do muru na granicy z Białorusią). Gdy mowa o tym, że rządząca wcześniej koalicja PO-PSL nie zdołała zrealizować zbyt wielu inwestycji, przemówienie Tarczyńskiego przebite jest powiewającą na wietrze flagą Niemiec (kilkusekundowy slajd).

            Profil Prawa i Sprawiedliwości cechuje spójny wygląd, grafiki sprawiające wrażenie zaplanowanej opieki nad profilem, a nagrania wskazują, że PiS – choć nie jest na TikToku szczególnie popularny – ma strategię komunikacji z odbiorcami.

            Reklama
              Reklama

              Platforma Obywatelska

              Reklama

              Platforma Obywatelska obecnie nadal przedstawia się jako najważniejsza frakcja opozycyjna – dlatego zajmiemy się nią w drugiej kolejności.

              Konto PO na TikToku na pierwszy rzut oka pełne jest twarzy polityków tego ugrupowania – wyjątkiem są kadry ze środkowym palcem posłanki PiS Joanny Lichockiej widocznym w zaślepce jednego z nagrań, a także męczący się po wyciągnięciu z wody i umierający karp w plastikowym koszu widoczny na drugim filmiku.

              Reklama

              Tu też mamy do czynienia z przemyślaną strategią – politycy i polityczki Platformy mówią do odbiorców, kręcąc filmiki „z ręki" – w przypadku PiS są one ewidentnie nagrywane studyjnie, z pominięciem tych, w których zawarte są fragmenty oficjalnych przemówień. Ma to sprawiać wrażenie autentyczności i przyciągać odbiorców bezpośredniością przekazu.

              Tematyka nagrań jest jednak bardzo monotonna – właściwie wszystkie filmy, które znajdziemy na profilu Platformy Obywatelskiej, koncentrują się wokół zagadnienia drożyzny i inflacji (jedzenie, węgiel – prezentacja ceny burgera z sieci McDonalds w 2015 roku i obecnie, prezentacja ceny karpia przy użyciu żywej ryby pozbawionej wody).

              Reklama

              Oprócz tego profil PO zawiera dość liczne nagrania z tras, w które jeździ lider Platformy Donald Tusk, a także filmy krytykujące na bieżąco działania partii rządzącej czy jej przedstawicieli.

              Język wykorzystywany w nagraniach jest bardzo potoczny, prosty, prowokacyjny, a przekaz skupia się na bardzo prostych emocjach – gniewie, rozczarowaniu rzeczywistością i podgrzewaniu codziennych frustracji w Polsce w dobie kryzysu.

              Reklama
                Reklama

                Konfederacja

                Reklama

                Profil Konfederacji zrzesza najwięcej obserwujących i ma najbardziej spójną strategię komunikacyjną, co jest ewidentne zarówno w chwili, kiedy przeanalizujemy nagrania widoczne na nim od strony konwencji graficznej, jak i zawartości.

                Konfederacja na TikToku skupia się na punktowaniu działań rządu, obnażając absurdy generowane niejednokrotnie w odczuciu polityków tego ugrupowania przez obecną władzę.

                Reklama

                Bardzo często porównuje zarówno Prawo i Sprawiedliwość, jak i Platformę Obywatelską do czasów PRL, których większość wyborców tego ugrupowania nie może pamiętać – jednak jest to porównanie chwytliwe, zwłaszcza, gdy zestawi się je z obrazkami przedstawiającymi niedobory konsumpcyjne tamtych czasów. Porównania do PRL mają zdobywać sympatię przede wszystkim tych odbiorów komunikacji Konfederacji, którzy cenią to ugrupowanie ze względu na deklaracje dotyczące wolności gospodarczej i potępienie dla podatków oraz redystrybucji środków publicznych (tu prym zdecydowanie wiedzie Sławomir Mentzen).

                Retoryka Konfederacji jest agresywna, emocjonalna, podsycająca uczucie niezadowolenia i frustracji w o wiele większym stopniu, niż to ma miejsce w przypadku Platformy Obywatelskiej.

                Reklama

                Konfederacja krytykuje przynależność do Unii Europejskiej (nazywanej Eurokołchozem), wyśmiewa pomysły rządu, zarzucając PiS kłamstwo i „dziadostwo" (sic!), bardzo dużą popularnością cieszy się propagandowo ogrywana przez prawicę kwestia „zmuszania Polaków do jedzenia robaków i rezygnacji z mięsa", na profilu Konfederacji ogrywana hasłem „mój talerz, moja sprawa".

                Jednocześnie, Konfederacja gra również na strunach patriotycznych tak lubianych przez PiS i chętnie sięga po pamięć żołnierzy wyklętych czy inne tematy związane z ruchem narodowym.

                Reklama
                  Reklama

                  Partia Razem

                  Reklama

                  Partia Razem, która stanowi część bloku Lewicy, na TikToku zdecydowanie komunikuje się najspokojniej. Na profilu znajdziemy głównie wystąpienia polityków tego ugrupowania, przede wszystkim zaś – lidera Adriana Zandberga, będące fragmentami jego przemówień z różnych wieców i konferencji.

                  Poruszane tematy odnoszą się do aktualnych problemów politycznych, jednak nie są one komunikowane językiem agresywnym czy wzbudzającym niepokój lub frustrację – podobnie jak filmiki specjalnie nagrywane na profil, w których występują politycy i polityczki Razem, tłumacząc istotne dla odbiorców zagadnienia i przekonując ich do swojego punktu widzenia na dany problem.

                  Reklama

                  Jednocześnie, to jedyny profil partii politycznej, który nie jest uwikłany w duopol PiS kontra PO, ale sam generuje tematy w swojej komunikacji i traktuje ją merytorycznie – unikając zatapiania się w jałowy spór i przerzucanie sloganami.

                    Wnioski

                    Polityka na TikToku to gorący temat – choć TikTok zabrania sponsorowania komunikacji politycznej i kampanii zachęcających do głosowania na taką czy inną partię lub polityka, nie stanowi to żadnego problemu.

                    Reklama

                    Odbiorcy na tej platformie są dostatecznie rozpolitykowani, aby treści – o ile trafią w ich gusta, sposób pojmowania świata, mentalność i metody komunikacji – niosły się same. Tego dowodzi przypadek Konfederacji, która – historycznie – internet rozumie bardzo dobrze i to na nim zbudowała swoją popularność, umiejętnie przechodząc od wirtualnych wyników sondażowych w sieci do tych całkiem realnych, w wyborach parlamentarnych.

                    Jak będzie w tym roku? Czas pokaże – póki co jednak, politycy ewidentnie zaczynają rozumieć, że bez obecności na tej nowej bądź co bądź platformie wyborów w Polsce wygrać się nie da – nawet, jeśli w głębi ducha żywimy przekonanie, że „to tylko głupia aplikacja dla nastolatków".

                    Reklama

                    Język TikToka bowiem już dawno przeniósł się do innych mediów, do internetu i na ulicę – i to właśnie nim najlepiej dociera się dziś do nieprzekonanych, młodych wyborców.

                    Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

                    Reklama
                    Reklama

                    Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

                    Materiał sponsorowany

                    Komentarze

                      Reklama