Cyberbezpieczeństwo
Znamy wyniki testu umiejętności cyfrowych w polskich szkołach. Nie jest najlepiej
W poniedziałek poznaliśmy ostateczne wyniki IT Fitness Test 2023, czyli testu umiejętności cyfrowych wśród uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Pokazują one, że spadł wskaźnik wiedzy o cyberbezpieczeństwie. Co alarmujące, polscy uczniowie wypadli najgorzej na tle ich rówieśników z Czech, Słowacji i Węgier.
To, że Polska będzie testować umiejętności cyfrowe polskich uczniów ogłosił rząd (jeszcze z ministrem cyfyzacji Januszem Cieszyńskim na pokładzie) w kwietniu 2022 roku. Powodem miało być niskie miejsce naszego państwa w rankingu o postępie cyfrowym EU DESI, natomiast niektóre osoby zajmujące się cyfryzacją miały zastrzeżenia do jego metodologii. Niski wynik nie podobał się także Najwyższej Izbie Kontroli, o czym więcej pisaliśmy w tym materiale.
Czytaj też
Ostatecznie polscy uczniowie ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych mogli po raz drugi sprawdzić swoją wiedzę z zakresu nowych technologii i cyberbezpieczeństwa w praktyce, obok uczniów ze Słowacji, Czech i Węgier.
Nieznaczna poprawa, gorzej w cyberbezpieczeństwie
Wyniki zaprezentowane w czasie poniedziałkowej konferencji nie napawają jednak optymizmem. W teście wzięło udział łącznie 22 178 uczestników, zarówno uczniowie, jak i nauczyciele oraz rodzice. „Tu poza wiedzą liczą się umiejętności, bo w teście przede wszystkim sprawdzana jest wiedza w praktyce” - podkreślił Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, organizacji, która w Polsce organizuje IT Fitness Test.
Pytania przygotowano w pięciu kategoriach: internet; bezpieczeństwo i systemy komputerowe; cyfrowe narzędzia współpracy i sieci społecznościowe; narzędzia biurowe; rozwiązywanie złożonych problemów.
Wśród uczniów szkoły podstawowej w IT Fitness Test wzięło udział 8357 osób, a średnia odpowiedzi dla całej Polski wyniosła 46 proc. To o 1 punkt proc. lepiej niż w porównaniu do edycji z 2022 roku.
Z kolei jeśli chodzi o najwięcej poprawnych odpowiedzi, udzielono je w kategorii „Internet” (63 proc.) i cyberbezpieczeństwo (51 proc.), ale w tej ostatniej zanotowano spadek o 6 pkt proc. w porównaniu do 2022 roku. Gorzej było także ze złożonymi zadaniami oraz kategorią „narzędzia biurowe”.
Natomiast test umiejętności wśród uczniów szkół ponadpodstawowych wykazał 43 proc. dobrych odpowiedzi (wzrost o 3 pkt proc. w porównaniu do 2022 roku) w skali kraju. W teście wzięło udział 13 821 podopiecznych.
Najlepiej było w kategorii „Internet” (54 proc. poprawnych odpowiedzi), a najgorzej w „narzędzia biurowe” (34 proc.). Spadek również zanotowano w kategorii „cyberbezpieczeństwo i systemy komputerowe” (48 proc. poprawnych odpowiedzi, spadek o 5 punktów proc.).
Czytaj też
Polscy uczniowie najsłabiej
Prezes Związku Cyfrowa Polska, który jest organizatorem testu, poinformował w czasie konferencji, że polscy uczniowie wypadli najsłabiej na tle państw regionu: Czech, Słowacji, Węgier. Nie podano jednak szczegółowych danych na ten temat.
Jak dowiedzieliśmy się po konferencji, wyniki przedstawiają się następująco: wśród szkół podstawowych Polska uzyskała średnio 46 proc. poprawnych wyników, Czechy - 49 proc., Słowacja - 53 proc., Węgry - 47 proc. Natomiast wśród szkół ponadpodstawowych: Polska - 43 proc.; Czechy - 46 proc., Słowacja - 53 proc., Węgry - 43 proc.
Wyniki testu mają zostać opisane w szczegółowym raporcie, a eksperci przygotują rekomendacje dla ministerstw i szkół, by z roku na rok kompetencje w polskich szkołach mogły rosnąć. Planowane są następne edycje.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany