Cyberbezpieczeństwo

Zbadano umiejętności cyfrowe uczniów w IT Fitness Test. Nie jest źle, ale mogło być lepiej

Fot. Pixabay

W ostatnich miesiącach w krajach Grupy Wyszehradzkiej, w tym w Polsce, przeprowadzano IT Fitness Test, który miał sprawdzić umiejętności cyfrowe uczniów i nauczycieli. Na tle pozostałych państw zajęliśmy trzecie miejsce pod względem kompetencji cyfrowych. Najlepiej w polskich szkołach poradzono sobie z pytaniami z zakresu cyberbezpieczeństwa.

W kwietniu br. - w czasie konferencji prasowej, na której byliśmy obecni - minister Janusz Cieszyński ogłosił, że w Polsce zostanie przeprowadzony test umiejętności cyfrowych, podobnie jak na Słowacji, Węgrzech oraz w Czechach. Miał on początkowo trwać do końca lipca, ale jak informowaliśmy na łamach CyberDefence24.pl, przedłużono go do końca października br.

Czytaj też

IT Fitness Test bada umiejętności w pięciu obszarach: internet, bezpieczeństwo i systemy komputerowe, cyfrowe narzędzia współpracy i sieci społecznościowe, rozwiązywanie złożonych problemów oraz narzędzia biurowe.

Częściowe wyniki w październiku br. prezentował już w czasie organizowanej przez naszą redakcję konferencji Cyber24 Day Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska (ze strony Polski współorganizator testu). W czasie swojej prezentacji stwierdził między innymi, że codzienne korzystanie z mediów społecznościowych nie przekłada się na wybitne wyniki uczniów w tej sferze (scrollowanie Instagrama czy TikToka nie przekłada się na realne umiejętności – red.) i oceniał, że „ z jednej strony smuci się wynikami w Polsce, a z drugiej strony wychodzi z założenia, że lepiej wiedzieć w jakim punkcie jesteśmy i być tego świadomym”.

W czwartek podczas konferencji mówił z kolei, że wyniki były lepsze w szkołach podstawowych, ponieważ „tam działają Laboratoria Przyszłości i ten projekt przynosi efekty”.

„Mam nadzieję, że znajdą się środki w budżecie na kontynuację tych działań, aby ten poziom wyrównać, by za rok wyniki były lepsze” - zaznaczył Michał Kanownik.

Michał Kanownik, prezes ZIPSEE w czasie konferencji prasowej
Michał Kanownik, prezes ZIPSEE w czasie konferencji prasowej
Fot. CyberDefence24.pl

Czytaj też

Najlepsze szkoły ze Śląska

W tym samym czasie ogłoszono finalne wyniki IT Fitness Testu i laureatów w poszczególnych kategoriach. W szkołach podstawowych test wypełniło 14 715 osób i średni wynik wyniósł 45,32 proc. Co pocieszające, najlepsze wskaźniki osiągnięto w zakresie cyberbezpieczeństwa (57 proc. – bezpieczeństwo i systemy komputerowe), a najgorsze w kategorii narzędzia biurowe – 38 proc. Współczynnik dobrych odpowiedzi był najwyższy w województwie śląskim.

Polskie szkoły podstawowe na tle innych państw osiągnęły wynik 46 proc. właściwych odpowiedzi, przy czym najlepiej było na Słowacji – 54 proc.; w Czechach – 52 proc. i na końcu na Węgrzech – 43 proc.

Natomiast w szkołach ponadpodstawowych test wypełniło 15 676 uczestników (w tym 586 nauczycieli), średni wynik był znacznie gorszy i wyniósł 41,12 proc. (u nauczycieli 53,89 proc., a u uczniów – 40,26 proc.). W tym przypadku także najlepsze wyniki osiagnięto w przypadku pytań z zakresu cyberbezpieczeństwa (57 proc. poprawnych odpowiedzi), a najgorsze – z narzędzi biurowych (38 proc.). Najlepsi byli również uczniowie ze Śląska.

Na tle innych państw z Grupy Wyszehradzkiej Polska w szkołach ponadpodstawowych także zajęła 3. na 4. pozycje – Węgry i Czechy osiągnęły średni wynik – 50 proc., Polska – 41 proc., a na Słowacji uczniowie wypełnili test średnio na 37 proc.

Praca nad kompetencjami przyszłości

„Test da nam możliwość oceny, co jest do poprawy (...) Na pewno zależy nam na tym, aby wtedy, kiedy ten test będzie kontynuowany za rok, byśmy usłyszeli, że wyniki będą lepsze od innych krajów, czy że bedzie dzielił nas do innych jak najmniejszy dystans. Być może uda nam się zdeklasować, przeskoczyć te państwa. Bardzo wiele dobrych rzeczy dzieje się w sektorze oświaty, jeśli chodzi o cyfryzację” – powiedział podczas konferencji prasowej Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji i pełnomocnik ds. cyberbezpieczeństwa w KPRM.

Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM w czasie konferencji prasowej
Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM w czasie konferencji prasowej
Fot. CyberDefence24.pl

Justyna Orłowska, pełnomocniczka prezesa Rady Ministrów ds. GovTech oraz pełnomocniczka ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej, oceniła, że „szkołę tworzy społeczność ludzi, która wspólnie odkrywa świat, także ten cyfrowy”.

„Nie jest on łatwy, dynamicznie się zmienia, a dzięki takim inicjatywom, jakie organizuje Związek Cyfrowa Polska z branżą technologiczną, cieszymy się, że jako Polska dołączamy do tej grupy. Myślę, że też będziemy mogli się chwalić wielkimi liczbami” – podkreśliła.

Dodała, że kluczowe są dziś kompetencje przyszłości, takie jak kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, współpraca.

Justyna Orłowska w czasie konferencji prasowej
Justyna Orłowska w czasie konferencji prasowej
Fot. CyberDefence24.pl

„To przyświecało nam w tym, by wprowadzić Laboratoria Przyszłości do wszystkich szkół podstawowych w Polsce. Musi być równy dostęp dla każdego dziecka i nauczyciela do technologii, czy to jest osoba z Suwałk, czy z Wrocławia. Każdy ma mieć ten sam dostęp do nowoczesnej technologii” – zaznaczyła Justyna Orłowska.

Na bazie wyników IT Fitness Testu ma powstać finalny raport dotyczący osiągnięć w państwach V4 oraz rekomendacje w zakresie nauczania kompetencji cyfrowych. Wiadomo już, że odbędą się kolejne edycje badania.

Polska zajmuje 24. miejsce na 27 państw Unii Europejskiej w rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) w 2022 roku.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

Komentarze

    Czytaj także