Reklama

Kibice narażeni na cyberataki. Fałszywe domeny federacji FIFA

Autor. Agência Brasil/https://commons.wikimedia.org/CC BY 3.0 BR

Kibice Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej są narażeni na cyberataki. Jak cyberprzestępcy wykorzystują wydarzenia, które przyciągają miliony widzów?

Do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2026 zostało jeszcze dużo czasu, jednak cyberprzestępcy już działają, aby zebrać jak największe żniwo. Co mają wspólnego z popularnymi rozgrywkami? Okazuje się, że dużo.

Zespół BforeAI wykrył niepokojący trend. Zaobserwowano wiele domen skupiających się wokół tematyki Mistrzostw Świata FIFA 2026. Część z nich zmieniła po prostu nazwę, aby pasowała do nadchodzącego wydarzenia, a niektóre z nich zostały zarejestrowane na nowo. Cyberprzestępcy stosują tę taktykę, aby uwiarygodnić strony i uniknąć wykrycia.

Cyberprzestępcy z wyprzedzeniem zakładają witryny nie tylko na Mistrzostwa, które odbędą się w 2026 roku, ale również na potrzeby turniejów FIFA w 2030 i 2034 roku.

Czytaj też

Reklama

Kibice, sponsorzy i firmy celem cyberprzestępców

W raporcie przeanalizowano 498 domen powiązanych z FIFA, piłką nożną czy Mistrzostwami Świata. Powstawały one głównie w okresie od 8 do 12 sierpnia. Wskazano, że w ich nazwach znajdują się literówki, ogólne nazwy fanklubów, merchandising czy zakładów, a także strony społecznościowe lub amatorskie, w tym blogi dla lokalnych klubów, fora fanów lub amatorskich stron związanych z piłką nożną.

Najczęściej wykorzystywanymi tematami w rejestrowanych domenach, jak wykazało badanie BforeAI, były sklepy z gadżetami typu koszulki, szaliki itp. powiązane one z Pucharem Świata lub konkretną drużyną. Na drugim miejscu, bo aż 55 witryn, stanowiły strony z transmisją strumieniową z dostępem na żywo do oglądania meczów. Popularne były również domeny z zakładami.

Pozostałe strony dotyczyły biletów na mecze na żywo (2 przypadki), fałszywych domen miast-gospodarzy (23 przypadki), stron podszywających się pod Visa (właściciele tych kart mają wczesny dostęp do losowania biletów na mecze na Mistrzostwa Świata FIFA) i hoteli.

Cyberprzestępcy wykorzystują nazwy, które będą się użytkownikom kojarzyły z wydarzeniem. Wśród nazw witryn pojawiają się m.in. „fifawcdallas[.]com, fifa2026atl[.]com, kansascityunitycup2026[.]com, getworldcup2026tickets[.]com, fifaworldcupmerch2026[.]com, fifastore[.]shop, watchfootball-live[.]com, fifalive-… , fifa-live-…, fifazbet.variants, football88[.]bet, vtkbet[.]football, worldcupcanadavisa[.]com, fifacuphotels[.]com” - wskazuje BforeAI.

Szczególnie należy uważać na witryny, które podają się za oficjalne witryny do sprzedaży biletów na mecze. Strony mogą wykorzystywać nieznacznie zmodyfikowane logotypy FIFA czy jej partnerów, w tym VISA.

Czytaj też

Reklama

Cyberprzestępcy liczą na nieostrożność nie tylko wśród kibiców

BforeAI wykryło stronę internetową, która ma pomagać kibicom poruszającym się pojazdami elektrycznymi znaleźć nocleg, czy restaurację wyposażoną w ładowarki do tych pojazdów. Na stronie pojawiły się odniesienia do Mistrzostw Świata, sugerując współpracę. Pojawiły się również hasła zachęcające przedsiębiorców do partnerstwa i zarejestrowania swojej firmy. Okazja, aby umieścić w pewnym sensie reklamę swojego biznesu na „Mapie pojazdów elektrycznych Mistrzostw Świata 2026”, może okazać się kusząca. Cyberprzestępcy liczą, że pozyskają poufne dane, w tym dane finansowe, tożsamość właściciela czy dane kontaktowe.

,,Możliwość reklamowania firm przyjaznych pojazdom elektrycznym, prawdopodobnie przekierowująca do fałszywego katalogu"
,,Możliwość reklamowania firm przyjaznych pojazdom elektrycznym, prawdopodobnie przekierowująca do fałszywego katalogu"
Autor. BforeAI

BforeAI podkreśla, że w miarę zbliżania się Mistrzostw Świata, kampania fałszywych domen może wzrosnąć.

CyberDefence24.pl - Digital EU Ambassador

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?

Komentarze

    Reklama