Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Co z nowym CSIRT-em?

polska kolej transport
Polski transport jest narażony na wrogie ataki. Nie przyjęto ustawy, nie ma nowego zespołu specjalistów.
Autor. Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL)/X

Polski sektor transportu jest narażony na ryzyko związane z wrogimi atakami hakerskimi. Wynika to m.in. z przekazywania pakietów wsparcia dla Ukrainy, w tym uzbrojenia. Rosja próbuje dowiedzieć się co i w jakiej ilości trafia za naszą wschodnią granicę. Nad bezpieczeństwem transportu ma czuwać nowy zespół specjalistów.

11 kwietnia br. resort cyfryzacji opublikował Sprawozdanie Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa za 2023 r. Podkreślono w nim rosnącą skalę cyberataków wymierzonych w nasz kraj. Ma to związek nie tylko z aktywnością cyberprzestępców, ale również grup APT powiązanych z np. Rosją i Białorusią, a także haktywistów.

Świadczy o tym wzrost obsłużonych incydentów przez CSIRT NASK, nie tylko w porównaniu z rokiem 2022, ale i wcześniejszych lat. W 2021 r. był to blisko 30 tys. incydentów, w kolejnym roku już prawie 40 tys. incydentów (wzrost o ok. 25% r/r), a w 2023 r. już ponad 80 tys. incydentów (wzrost o ponad 100% r/r).
Sprawozdanie Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa za 2023 r.

Czytaj też

Polska jest atrakcyjnym celem dla wrogich hakerów. Z racji znaczenia w niesieniu pomocy Ukrainiesłużby Putina próbują przełamać zabezpieczenia w celu m.in. pozyskania cennych danych wywiadowczych. Mogą to być informacje o liczbie, pochodzeniu i rodzaju sprzętu wojskowego, jaki jest wysyłany na Ukrainę przez terytorium naszego kraju. 

Czytaj też

Reklama

Polska potrzebuje nowego CSIRT-u

Widzimy więc doskonale, że ryzyko dla podmiotów sektora transportowego w Polsce jest realne i wysokie. We wspomnianym sprawozdaniu pełnomocnika wskazano zatem, że jednym z najważniejszych wyzwań będzie powołanie CSIRT-u obejmującego ten obszar.

Jest to niezwykle istotne w kontekście występowania zróżnicowanych systemów informacyjnych wykorzystywanych do świadczenia usług nie tylko w poszczególnych dziedzinach transportu (sektor ten dzieli się na cztery podsektory: kolejowy, lotniczy, wodny oraz drogowy), jak i w podmiotach odpowiadających za dostawę i dystrybucję wody oraz przedsiębiorstwa zbierające, odprowadzające lub oczyszczające ścieki komunalne, bytowe lub przemysłowe.
Sprawozdanie Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa za 2023 r.

Od momentu publikacji dokumentu minęły miesiące. Czy coś się zmieniło i projekt postępuje?

Czytaj też

Reklama

Tempo prac ministerstwa

Z naszych ustaleń wynika, że obecnie Ministerstwo Infrastruktury jest na etapie organizacji projektu. Resort pracuje nad propozycjami założeń, nad strukturą zespołu, wymaganiami oraz pozyskaniem pieniędzy na realizację przedsięwzięcia. Równocześnie prowadzona ma być analiza skali inwestycji.

„Trwa proces identyfikacji potrzeb podmiotów podległych Ministerstwu Infrastruktury, w ramach Krajowego systemu cyberbezpieczeństwa (KSC)” – zaznacza resort na naszych łamach. 

W praktyce oznacza to tyle, że szczegóły projektu znajdują się we wczesnej fazie opracowywania.

Czytaj też

Reklama

Końca... nie widać

Kiedy prace nad CSIRT-em dla sektora transportowego zostaną zakończone? Termin został wskazany w przepisach projektu nowelizacji ustawy o Krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC), która – jak doskonale wiemy – od lat czeka na przyjęcie i wdrożenie. Obecnie ze strony rządu padają kolejne deklaracje w sprawie zwieńczenia legislacyjnej sagi. W praktyce… końca nie widać. 

Nie mniej, wspomniany CSIRT ma zostać ustanowiony w terminie 18 miesięcy od wejścia w życie nowelizacji KSC.

Czytaj też

Co z pieniędzmi? Nie wiadomo

Ministerstwo Infrastruktury nie wskazuje na koszty inwestycji. Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa resortu podkreśla, że kwestie finansowe są obecnie szacowane. 

„Do tej pory wszelkie działania związane z przygotowaniami projektu realizowane są siłami własnymi Ministerstwa Infrastruktury” – mówi nam przedstawicielka resortu.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama