„Nowe technologie i sztuczna inteligencja to miecz obosieczny w edukacji” – powiedział w „Pułapkach sieci” prof. Jacek Pyżalski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Rozmowa red. Michała Górskiego z prof. Jackiem Pyżalskim dotyczyła wpływu nowych technologii na edukację i pracę nauczycieli.
„Nie ma czegoś takiego, jak technologia edukacyjna. Jest tylko edukacyjne wykorzystanie technologii - ono jest kluczowe” – podkreślał prof. Pyżalski.
Czytaj też
Kompetencje przyszłości
W rozmowie dotknięto tematu kompetencji przyszłości czy też wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy. Komu AI może zaszkodzić, a komu pomoże?
Zdaniem prof. Pyżalskiego samo posiadanie dostępu do narzędzi sztucznej inteligencji to zdecydowanie za mało. Kluczowe będą kompetencje korzystania z AI.
„Praktycznie każdy otrzyma dostęp do tych narzędzi. Ale jedni zrobią z tego bardzo dobry pożytek, inni nic z tym nie zrobią, a jeszcze innym ono po prostu zaszkodzi” – stwierdził ekspert.
„Skorzystają ci, którzy umieją pytać. Aby umiejętnie zapytać, trzeba już coś wiedzieć. Potrzeba też logicznie dopytywać” – kontynuował.
Czytaj też
Czas na samoedukację?
Czy rozwój nowych technologii i stopniowe „wyręczanie” nauczycieli w ich pracy sprawi, że staną się zbędni, a większość ludzi będzie mogła postawić jedynie na „samoedukację”?
„Nie jest tak, że samoedukacja nie jest możliwa. Ale musimy pamiętać o tym, że aby ją dobrze robić korzystając z zasobów internetowych, trzeba mieć odpowiednie kompetencje” – powiedział wykładowca.
„Edukacja to więcej niż dostęp do informacji” – poinformował prof. Pyżalski.
Czytaj też
Jak AI zmieni naszą naukę?
„Ta technologia nas ogłupi albo będzie >>enzymem<<, który przyspieszy pewne procesy edukacyjne” – powiedział rozmówca Michała Górskiego.
„Warunkiem jest to, żebyśmy zaczęli więcej myśleć nad tym, co my chcemy zrobić z tym narzędziem, a mniej zastanawiali się nad tym, co to narzędzie zrobi nam” - podsumował.
Jak budować relacje z uczniami w świecie pełnym technologii? Czy lekcje zdalne mają szansę na stałe wpisać się w szkolną codzienność? Jakie cechy powinien mieć dobry nauczyciel przyszłości? Zapraszamy do oglądania!
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*