„Korzyści z wdrażania sztucznej inteligencji widać w Polsce wyraźniej, niż w całej Europie” – m.in. takie wnioski płyną z najnowszego raportu przeprowadzonego na zlecenie Amazon Web Services. Jak mocniejsze postawienie na AI może przyczynić się do wzrostu gospodarczego Polski w najbliższych latach?
„2023 był rokiem AI w Polsce i w Europie” – stwierdziło Amazon Web Services, opierając się na wynikach raportu, który dla tej firmy sporządził Strand Partners. Z dokumentu wynika, że w porównaniu do roku 2022 liczba przedsiębiorstw w Polsce, które zdecydowały się na wdrożenie sztucznej inteligencji wzrosła o 22 proc.
„Jeśli Polsce uda się utrzymać ten poziom adopcji cyfrowej do 2030 r., może dodać do polskiej gospodarki 576 miliardów euro(…)” – czytamy w dokumencie.
Czytaj też
Korzyści z AI
Jak wdrożenie AI przełożyło się na funkcjonowanie poszczególnych przedsiębiorstw? Z danych AWS wynika, że 94 proc. firm deklaruje, że wdrożenie mechanizmów sztucznej inteligencji wpłynęło pozytywnie na ich przychody. Prawie 90 proc. respondentów stwierdziło, że AI poprawiła innowacyjność ich spółki, a 81 proc. z nich przyznała, że usprawniła ich procesy biznesowe.
Warto tu zaznaczyć, że ocena polskich przedsiębiorców jest wyższa, niż średnia w Europie, gdzie na każde z trzech wspomnianych pytań maksymalnie 75 proc. respondentów odpowiadało twierdząco.
„Przedsiębiorstwa dostrzegają już korzyści płynące ze sztucznej inteligencji dla ich wzrostu i produktywności. (…) Rośnie wiara w zdolność AI do wprowadzania pozytywnych zmian i rozwiązywania wyzwań społecznych w sektorach takich jak opieka zdrowotna czy edukacja (…)” – powiedział podczas wtorkowej konferencji Tomasz Stachlewski, Head Od Technology w Amazon Web Services w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Ekspert dodał, że dopóki Polska nie położy większego nacisku na rozwój umiejętności cyfrowych obywateli, dopóty kraj nie będzie w stanie w pełni korzystać z oferty, którą ma do zaoferowania sztuczna inteligencja.
Czytaj też
Problem kompetencji cyfrowych
Wspomniane braki w kompetencjach cyfrowych Polaków wzbudzają dziś największe obawy wśród twórców raportu.
Z badań wynika, że 48 proc. polskich przedsiębiorców uważa, że pracownikom brakuje podstawowych umiejętności cyfrowych, takich jak tworzenie kopii zapasowych danych, korzystanie z dokumentów lub arkuszy kalkulacyjnych. Co gorsze, jedynie 23 proc. przedstawicieli firm w Polsce uważa, że znalezienie nowych pracowników, którzy posiadają niezbędne umiejętności cyfrowe nie jest trudne.
Na temat problemów związanych z kompetencjami cyfrowymi Polaków pisaliśmy wielokrotnie na łamach CyberDefence24. Niestety, problem jest poważny, a potwierdzają to także wyniki testów, w których wzięli udział najmłodsi Polacy. W listopadzie ubiegłego roku opisywaliśmy wyniki IT Fitness Test 2023, które pokazały, że nasi uczniowie nie najlepiej poradzili sobie z testami sprawdzającymi ich umiejętności cyfrowe.
Biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej firm jest zdania, że to umiejętności cyfrowe kandydata, a nie jego wykształcenie będą cenione bardziej podczas rekrutacji, warto, aby tematu kompetencji nie zaniedbywać. Więcej na temat zmian, jakie AI może przynieść na rynku pracy pisaliśmy w tym tekście.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: \*[email protected].\*