Nieuprawnione wypłaty z kont banku Santander. Ponad stu poszkodowanych
Autor. Grzegorz W. Tężycki, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
Rośnie liczba poszkodowanych po weekendowym incydencie z nieuprawionymi wypłatami środków z kont ulokowanych w banku Santander. Najnowsze statystyki Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości wskazują, że pieniądze straciło prawie 170 klientów. Funkcjonariusze apelują o zgłaszanie się na policję w przypadku zauważenia podejrzanych transakcji.
Ostatni weekend października stał się głośny ze względu na poważny incydent, którego doświadczył bank Santander. Według informacji publikowanych w mediach, klienci instytucji finansowej nieoczekiwanie zaczęli otrzymywać powiadomienia, że ktoś wypłaca środki z ich kont przy pomocy bankomatów.
Czytaj też
CBZC: zgłaszajcie podejrzane operacje na rachunkach
W poniedziałek głos w sprawie zabrało Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości. Według informacji przekazanych PAP przez rzecznika prasowego kom. Marcina Zagórskiego, do tej pory na policję w związku z działaniami złodziei zgłosiło się 167 osób. 84 z nich pochodzą z woj. Wielkopolskiego, zaś 83 – z kujawsko-pomorskiego. Sprawą zajmuje się Zarząd CBZC w Bydgoszczy.
„Spodziewamy się, że będzie ich więcej, bo na policję wciąż zgłaszają się kolejne osoby, które straciły swoje środki” – dodał kom. Zagórski. Zaapelował przy tym o zgłaszanie każdej podejrzanej transakcji na swoim rachunku na policję. Przy informowaniu policjantów oprócz dowodu osobistego należy mieć przygotowany numer rachunku oraz historię operacji na nim.
Policjanci realizują działania polegające na zabezpieczeniu dowodów, m.in. nagrań z monitoringu znajdującego się w otoczeniu bankomatów, z których były wypłacane środki. Te działania prowadzą nie tylko funkcjonariusze CBZC, ale też policjanci z lokalnych komend, na które zgłosili się poszkodowani.
kom. Marcin Zagórski, rzecznik prasowy Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości
Bank: zablokowaliśmy karty po zidentyfikowaniu transkacji
Sam bank Santander poinformował w niedzielnym oświadczeniu, że nieuprawione transakcje przestępcze zostały wykryte przez monitoring. Wszystkie były wykonywane przy użyciu kart płatniczych klientów w bankomatach sieci współpracującej. Po zidentyfikowaniu wypłat, wszystkie wykorzystane karty zostały zablokowane.
„W banku, we współpracy z operatorem urządzeń, trwa pogłębiona analiza źródła zdarzenia – podejrzewamy zamontowanie nakładek skanujących na bankomatach sieci współpracującej. Zespoły techniczne operatora urządzeń sprawdzają wytypowane bankomaty” – podał Santander w specjalnym oświadczeniu.
Wysłaliśmy pytania związane ze sprawą do banku Santander. Czekamy na odpowiedź.
/PAP/PM


Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?