Prof. Sankowski: Edukacja kluczem do rozwoju AI w Polsce

Autor. duch.mimuw.edu.pl, Piotr Sankowski Homepage
Podczas XXXIV Forum Ekonomicznego w Karpaczu prof. Piotr Sankowski mówił na temat wyzwań i szans związanych z rozwojem sztucznej inteligencji. Zwrócił uwagę zarówno na globalne trendy technologiczne, jak i polskie realia inwestycyjne oraz edukacyjne.
Materiał sponsorowany
Prof. Sankowski podkreślił, że wiele projektów z obszaru sztucznej inteligencji kończy się niepowodzeniem. Głównym powodem jest brak zbieżności między światem nauki a oczekiwaniami biznesu.
Firmy najczęściej poszukują szybkich i niskokosztowych rozwiązań, które pozwalają ograniczyć wydatki i zdobyć przewagę konkurencyjną. Naukowców natomiast interesują projekty bardziej ryzykowne, wymagające czasu i zaplecza finansowego, ale stawiające na rozwój nowych metod.
Ta rozbieżność sprawia, że potencjał AI nie jest w pełni wykorzystywany, a część inicjatyw kończy się przedwcześnie.
Sukcesy i praktyczne zastosowania
Jednocześnie prof. Sankowski podkreślił, że wśród projektów AI można wskazać wiele przykładów zakończonych sukcesem, dowodzących ogromnych możliwości tej technologii. Wymienił m.in. system wykrywania tzw. „floty cieni”, czyli statków ukrywających swoje rzeczywiste trasy. Dzięki analizie danych satelitarnych i automatyzacji procesów powstało rozwiązanie wspierające bezpieczeństwo i nadzór nad transportem morskim.
AI znajduje również zastosowanie w gospodarce leśnej - np. przy dokładnym pomiarze zasobów drzewnych czy prognozowaniu procesów przyrodniczych. W rolnictwie technologia wspiera przewidywanie i wykrywanie chorób upraw, co przekłada się na większą efektywność produkcji i ograniczenie strat. Te przykłady pokazują, że przy właściwym wykorzystaniu sztuczna inteligencja może przynosić wymierne korzyści w różnych dziedzinach życia i gospodarki.
Czytaj też
Edukacja i świadomość społeczna
Profesor zaznaczył, że kluczem do rozwoju sztucznej inteligencji jest edukacja. Jego zdaniem w Polsce wciąż brakuje odpowiedniej świadomości społecznej, gdzie i w jaki sposób AI może realnie pomagać.
Chociaż Polacy chętnie korzystają z chatbotów i narzędzi AI w codziennym życiu, to trudności pojawiają się wtedy, gdy trzeba wdrożyć takie rozwiązania w biznesie czy administracji.
Edukacja, zarówno akademicka, jak i skierowana do ogółu społeczeństwa, powinna zatem odgrywać centralną rolę w budowaniu kompetencji cyfrowych i przełamywaniu barier we wdrażaniu nowych technologii.
Czytaj też
- Polska infrastruktura 5G zyskuje nowe fundamentySponsorowany
Polska na mapie AI - szanse i bariery
Według profesora Polska ma potencjał, aby zaistnieć na rynku AI, ale wymaga to wsparcia państwa. Prywatni inwestorzy często obawiają się angażowania kapitału w ten obszar. Największe problemy dotyczą kadr i mocy obliczeniowych, co wiąże się m.in. z europejską inicjatywą budowy „gigafabryki AI”.
Profesor zwrócił też uwagę na rosnący trend związany z rozwojem mniejszych modeli AI, które mogą działać na lokalnych, mniej wydajnych maszynach, co poszerza możliwości ich zastosowania.
Czytaj też
AI w codziennej pracy
Prof. Sankowski podzielił się także własnym doświadczeniem korzystania ze sztucznej inteligencji. Zaznaczył, że nie używa jej do udowadniania twierdzeń naukowych, ale chętnie wykorzystuje ją w codziennej pracy - np. przy wspieraniu procesu pisania tekstów.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?