Reklama

Technologie

Jak to jest z tym Wi-Fi w pociągach?

Sprawa internetu bezprzewodowego w pociągach PKP Intercity ciągnie się już 10 lat. Jedno co się nie zmienia, to narzekania - a co w tej sprawie robi sam przewoźnik?
Sprawa internetu bezprzewodowego w pociągach PKP Intercity ciągnie się już 10 lat. Jedno co się nie zmienia, to narzekania - a co w tej sprawie robi sam przewoźnik?
Autor. By Maksym Kozlenko - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=128422296

PKP Intercity od blisko 10 lat chwali się udostępnianiem bezprzewodowego internetu na pokładzie swoich pociągów. Problem w tym, że pomimo upływu czasu, ciągle występują poważne przeszkody w korzystaniu z Wi-Fi w składach przewoźnika.

Sprawy związane z transportem kolejowym poruszamy również na łamach CyberDefence24. W ostatnich tygodniach analizowaliśmy, czy faktycznie można skorzystać z otwartych danych przy zakupie biletu kolejowego z Warszawy do Katowic, czy o problemie dezinformacji, który pojawia się na polskiej kolei nie tylko w czasach współczesnych.

Czytaj też

Reklama

Dekada internetu w pociągach dalekobieżnych...

Bezprzewodowy internet pojawił się na pokładach pociągów PKP Intercity w 2014 roku, gdy przewoźnik podpisał umowę z T-Mobile. Jak opisywał Rynek Kolejowy, w styczniu 2015 Wi-Fi było dostępne we wszystkich pociągach Express InterCity, uruchamianych przez narodowego przewoźnika.

Od tego czasu, bezprzewodowa sieć została udostępniona w prawie wszystkich pociągach PKP Intercity. Największe dyskusje budziło wdrożenie internetu w składach Pendolino, co doprowadzono do końca dopiero w 2019 roku.

Czytaj też

Reklama

...ale problemy są nadal

Nie zniknęły jednak stare problemy, które do tej pory dręczyły kolejowe Wi-Fi. We wpisie na portalu X (dawny Twitter), Piotr Mieczkowski opisał, że w zakresie łączności Grupa PKP ma być w dalszym ciągu zacofana. „Wi-Fi jak zwykle kiepsko działa. Przez 1/4 trasy nie ma sygnału i nie da się rozmawiać” – napisał.

Według Mieczkowskiego, remedium na te problemy ma być współdzielenie masztów telekomunikacyjnych (np. kolei, energetyki czy służb) między podmiotami, oddzielenie od siebie sieci telekomunikacyjnych wraz z wdrożeniem osobnych rdzeni dla każdego z nich, czy uproszczenia w przepisach w zakresie budowy nowej infrastruktury dla telekomów. 

Nie możemy się zgadzać, nawet w imię głośnego bezpieczeństwa, na budowanie wysp. Wiecie kto lubi wyspy? Dostawcy. Im więcej i drożej tym.... drożej
Piotr Mieczkowski na X (d. Twitter)

Czytaj też

Reklama

PKP Intercity: monitorujemy Wi-Fi w pociągach

Zapytaliśmy PKP Intercity o to, jak wygląda dostępność internetu bezprzewodowego w pociągach przewoźnika, a także jakie działania są podejmowane w celu zapewnienia wysokiej dostępności Wi-Fi w pociągach.

Z przekazanej nam odpowiedzi rzecznika PKP Intercity Cezarego Nowaka wynika, że stan Wi-Fi w składach jest monitorowany m.in. za pośrednictwem systemu WiFiX w celu szybszej eliminacji potencjalnych awarii.

„W przypadku ich stwierdzenia interweniuje u dostawców systemów Wi-Fi, jeśli pojazd jest na gwarancji, lub podejmuje działania naprawcze. Prowadzone są również prace usprawniające funkcjonowanie internetu w wagonach, które posiadają infrastrukturę pasywną Wi-Fi – ze względu na wiek pojazdów wymagają one montażu nowych urządzeń aktywnych” – czytamy w odpowiedzi.

Urządzenia zapewniające bezprzewodowy internet w składach PKP Intercity znajdują się w taborze zmodernizowanym oraz nowym.

„Obecnie infrastrukturę bezprzewodowego internetu posiada łącznie 650 wagonów, wszystkie ED250 oraz 66 elektrycznych zespołów trakcyjnych (ED160, ED161, ED74)” – przekazał nam rzecznik przewoźnika.

Skąd zatem problemy z dostępnością internetu w tych pociągach, w których Wi-Fi powinno działać? Okazuje się, że wszystko zależy od zasięgu sieci GSM.

„Dostęp do sieci WiFi jest możliwy tylko wtedy, kiedy pociąg znajduje się w zasięgu masztu GSM, które z reguły umiejscawiane są w miejscach odległych od szlaków kolejowych” – wyjaśnił Cezary Nowak. Zapewnił jednocześnie, że PKP Intercity współpracuje z operatorami, eliminując tzw. „białe plamy” za pomocą łącznego zasięgu.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama