Reklama

Technologie

Medyczny pakiet AI od Google. W czym może pomóc?

AI i medycyna. W czym lekarzom pomoże sztuczna inteligencja?
AI i medycyna. W czym lekarzom pomoże sztuczna inteligencja?
Autor. Christine Sandu/Unsplash

Google w środę przedstawiło MedLM – pakiet AI dla medycyny. Ma pomagać w przeprowadzaniu badań i podsumowaniu spotkań lekarza z pacjentem.

Reklama

Pakiet MedLM zbudowany jest na dużym modelu językowym, trenowanym na danych medycznych - Med-PaLM2, który po raz pierwszy został ogłoszony przez firmę w marcu, o czym informował serwis CNBC. Więcej o medycznych nowościach AI od Google pisaliśmy też tutaj.

Reklama

Model, jak twierdzą przedstawiciele Google, ma wykorzystywać duże ilości danych pacjentów do pomocy w przeprowadzaniu poszczególnych badań czy diagnozowaniu niektórych chorób.

Jego głównym zadaniem być jednak pomoc jednostkom medycznym w walce z biurokratyzacją i przyspieszeniem poszczególnych działań. Jak zaznaczają przedstawiciele firmy, do pakietu MedLM w przyszłości może zostać dołączony model Gemini, o którym więcej pisaliśmy tutaj.

Reklama

Czytaj też

Pierwsze firmy

Jedną ze spółek zainteresowanych współpracą z Google jest HCA Healthcare. Amerykański operator placówek opieki zdrowotnej w sierpniu oficjalnie ogłosił współpracę z Google Cloud. Jej celem ma być użycie generatywnej sztucznej inteligencji do przyspieszania pracy szpitali przy najbardziej czasochłonnych zadaniach.

Jak zaznaczył dr Michael Schlosser z HCA, MedLM ma pomagać m.in. w tworzeniu dokumentacji po spotkaniach lekarzy z pacjentami. Chodzi tu np. o tworzenie ich transkrypcji. Dzięki temu zaoszczędzi się czas lekarzy i będą mogli go poświęcić na ważniejsze aktywności zawodowe.

Według Schlossera, sztuczna inteligencja niedługo będzie mogło odpowiadać nawet za 60 proc. notatek stworzonych w jednostkach medycznych HCA. Firma chce też wykorzystać AI do pomocy pielęgniarkom – m.in. przy przeglądaniu dokumentacji medycznej i identyfikowaniu najbardziej istotnych informacji.

Czytaj też

Zawodna sztuczna inteligencja

Pomimo ustawicznego rozwoju, sztuczna inteligencja nadal zawodzi. Świadomość tego mają zarówno przedstawiciele wspomnianego HCA, jak i osoby z Google. Dlatego też na łamach CNBC zastrzegają, że opisane modele na ten moment stosowane są do pracy biurowej, a nie do diagnozy czy leczenia.

Czy za jakiś czas ulegnie to zmianie, a sztuczna inteligencja będzie odpowiadać za coraz poważniejsze zadania w szpitalach? Więcej na ten temat pisaliśmy na łamach CyberDefence24 w tym tekście.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze