Technologie
#CyberMagazyn: Pokolenie (nie)cyfrowe. Jak "Zetki" korzystają z technologii?
Jakie cechy posiada Pokolenie Zet? W czym jest lepsze, a w czym nie dorównuje Milenialsom? Jako przedstawicielka Generacji Zetek opisuję to - na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji, biorąc pod uwagę korzystanie z nowych technologii, platform mediów społecznościowych i biegłość urodzonych po 2000 roku w branży IT.
Gen Z - inaczej Pokolenie Z, tzw. „Zetki” - terminy te określają ludzi urodzonych w latach 1995-2012, choć równie często mówimy o roku 2000. Zatem mamy do czynienia z młodą częścią społeczeństwa wchodząca w dorosłe życie i tym samym - na rynek pracy. „Generacja Z” ma swoje miejsce pomiędzy „Pokoleniem Y” a „Pokoleniem Alfa (Alpha)”.
Czym wyróżnia się wspomniana Generacja „Zetek”? Szeregiem charakterystycznych cech, które łączą ich z „pokoleniem Y”, tworząc unikalny zestaw wspólnych wartości i doświadczeń, którymi dzielą się ze światem. Jednocześnie dostrzegalne są unikalne cechy obu tych grup, które odróżniają je od siebie.
„Generacja Z” manifestuje przede wszystkim ich unikalną zdolność do swobodnego funkcjonowania i poruszania się w dwóch równoległych światach - online i offline. Choć umiejętność ta nie jest ich wyłączną domeną to zauważalne jest, iż właśnie przedstawiciele tej grupy wykazują się największą łatwością w działaniu w obu tych przestrzeniach - właściwie wzajemnie się przenikających i coraz bardziej nierozerwalnych.
Warto zauważyć, że przedstawiciele “generacji Z” przejawiają lepsze zrozumienie tematu oraz wykazują większą swobodę w tym obszarze, w porównaniu do przedstawicieli „Pokolenia Y”. Ponadto, ta sfera ich życia ma dla nich znacznie większą wagę niż dla innych generacji. Co więcej, Zetki wydają się cechować większą biegłością w sferze społecznej, niż przedstawiciele „Pokolenia Alfa”, którzy są znani z “bycia zawsze online”.
Stąd właśnie „Pokolenie Z” często nazywane jest pokoleniem (nie)cyfrowym. Istotnym bowiem jest fakt, że mają oni silny związek z technologią, ale nie mają problemu z komunikacją w życiu realnym, w przeciwieństwie do „Pokolenia Alfa”. Dla „Pokolenia Z” kontakt z innymi ludźmi pozostaje niezwykle ważny, co podkreśla znaczenie relacji międzyludzkich w ich życiu.
Czytaj też
Jak “Zetki” korzystają z technologii?
Zatem przechodząc do kwestii dla czytelników najważniejszej: Jak „Zetki” korzystają z technologii? Na wstępie możemy wskazać, że z technologii korzystają w takich obszarach jak: komunikacja i społeczność; edukacja online; tworzenie treści; zakupy online; aktywizm społeczny; gaming.
Generacja Z nie tylko korzysta z technologii, ale także aktywnie ją kształtuje, tworząc nowe trendy i wpływając na rozwój cyfrowego świata. Jasnym jest zatem - biorąc pod uwagę cechy tego pokolenia, że kluczowym aspektem wykorzystania technologii w życiu “Zetek” jest komunikacja i funkcjonowanie w społeczeństwie. Dla „Zetek” internet to nie tylko narzędzie, ale przede wszystkim przestrzeń do budowania relacji. Aktywność na platformach społecznościowych umożliwia im nawiązywanie nowych znajomości, dzielenie się codziennymi przeżyciami oraz wyrażanie swojej tożsamości.
Kolejna kwestią jest edukacja online - coraz częściej slyszy się o tzw. szkole w chmurze. Studenci i uczniowie zdają sobie sprawę, jak błyskawicznie oraz efektywnie pozyskiwać informacje z zasobów internetowych. Taka strategia nie tylko przyspiesza proces zdobywania wiedzy. Fakt urodzenia w erze cyfrowej i długotrwały kontakt z internetem sprawia, że mają one większą świadomość istnienia problemu fake newsów.
Natomiast tworzenie treści w sieci ściśle wiąże się z wcześniej wspomnianym punktem – młodzi ludzie pragną dotrzeć do osób o podobnych zainteresowaniach, dzieląc się swoim życiem i konsumując treści stworzone przez innych, aby uniknąć poczucia samotności.
Po przyjrzeniu się pewnym cechom tej generacji, mogę śmiało stwierdzić, że jednostki te są napędzane motywacją do zmiany świata, wyrażania swoich praw i dobrych intencji w dziedzinie sprawiedliwości i równości, a internet wykorzystują jako narzędzie aktywizmu.
Co więcej, Generacja Z wykazuje znaczącą łatwość w branży IT, dzięki swojej naturalnej skłonności do korzystania z technologii. Wychowane w erze cyfrowej, “Zetki” posiadają nie tylko umiejętności techniczne, ale także chęć nauki nowości z obszaru programowania czy projektowania stron internetowych. Ta gotowość do nauki i adaptacji sprawia, że są dobrze przygotowani do wyzwań związanych z poruszaniem się w świecie nowych technologii.
Czytaj też
Zetki a wpływ mediów społecznościowych
Czy Generacja Z dostrzega wyzwania związane z mediami społecznościowymi, a zwłaszcza ich wpływem? Wielu młodych ludzi jest niezwykle wrażliwych na przekazy płynące z sieci. Warto podkreślić, że nie zawsze informacje z internetu są odbierane z przymrużeniem oka i wpływają na ich samopoczucie niż te przekazywane osobiście. W rzeczywistości, dla jednostek z „pokolenia Z” obraźliwe komentarze, hejt i wyśmiewanie w sieci są równie bolesne - niezależnie od tego, czy są napisane przez anonimowego użytkownika, czy zostaną wypowiedziane przez znajomego.
Czytaj też
Młodzież i młodzi dorośli często wpadają w pułapki kompleksów, a nawet doświadczają zaburzeń postrzegania własnego ciała, co nierzadko prowadzi do problemów z odżywianiem. Mimo że zdają sobie sprawę, że każdy pragnie prezentować się jak najlepiej, często modyfikując w mniejszym lub większym stopniu swój wizerunek, nadal porównują się do innych.
Choć temat wpływu TikToka na kondycję psychiczną młodych staje się coraz bardziej medialny, nawet pomimo tej świadomości użytkownicy nie potrafią z niego zrezygnować. Ta platforma sprawia, że Zetki przyzwyczajają się do szybkiego pozyskiwania informacji i „bombardowania” ich w krótkim czasie setką materiałów. To z kolei sprawia, że ich umiejętność skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas spada. Trudniej jest im także osiągnąć poczucie zadowolenia, szybciej się nudzą i uzależniają się od przewijania kolejnych i kolejnych shortsów. O wpływie TikToka na te aspekty pisaliśmy wielokrotnie między innymi w tym tekście.
Wśród „Zetek” pojawiają się jednak osoby, które podejmują próby oderwania się od wirturalnego świata. Jak to zrobić? Stopniowo. Warto zwrócić uwagę na konta i profile, które obserwujemy, poświęcić im mniej uwagi i zastanowić się, czy dobrze czujemy się po obejrzeniu określonych treści. Bardzo często sami się krzywdzimy - nikt przecież nie zmusza do oglądania przerobionych zdjęć modelek czy modeli na Instagramie. Nikt nie każe śledzić „idealnego” stylu życia Twojego ulubionego influencera. Coraz więcej osób decyduje się na usunięcie lub ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych. To może odmienić życie - również Pokolenia Zet.
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany