Technologie
Balony szpiegowskie dla Wielkiej Brytanii
Amerykańska firma Sierra Nevada Corporation (SNC) dostarczy Wielkiej Brytanii bezzałogowe balony szpiegowskie, operujące na dużych wysokościach. Są przeznaczone do komunikacji stratosferycznej oraz wywiadu, inwigilacji i rozpoznania (ISR).
Przedsiębiorstwo zostało wybrane do zademonstrowania możliwości balonów w ramach projektu „Aether” brytyjskiego resortu obrony.
Wszystko odbywa się na podstawie kontraktu wycenianego na 100 mln funtów (ok. 550 mln zł) – podaje C4isrnet.
Czytaj też
Rdzeniem systemy autonomiczne
Jak deklaruje SNC, produkty firmy gwarantują „globalny, niezawodny i trwały ISR z możliwością komunikacji na większych wysokościach w czasie zbliżonym do rzeczywistego”. Istotnym elementem są tutaj systemy autonomiczne.
Balony mogą pracować na wyższych wysokościach niż samoloty i zapewnić dłuższy czasy obserwacji przy znacznie mniejszych rozmiarach, wadze, mocy i kosztach niż tradycyjne urządzenia ISR.
Josh Walsh, jeden z wiceprezesów SNC
Czytaj też
Możliwości balonów
Projekt „Aether” z założenia ma stanowić odpowiedź na zapotrzebowania resortu obrony Wielkiej Brytanii. Chodzi o szybką, elastyczną i niezawodną komunikację oraz ISR podczas długotrwałych misji, przy równoczesnej minimalizacji kosztów (np. konserwacji).
Ponadto, balony muszą być w stanie kierować się w dowolne miejsce i natychmiast dostarczać dane przy pomocy istniejących zdolności.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy
Od 2014 cały czas tłumaczę, ż ewszelkie komponenty C5ISTAR/EW, ale także precyzyjne defensywne i ofensywne rakiety, należy najpierw zawiesić na pułapie 20 km [tzw. optimum prądów strumieniowych] a potem w kolejnej generacji, na pułapie 40 +km.. Aczkolwiek jako aerostaty HALE widzę tu sterowce z pokryciem zasilania PV dla uzyskania pełnej autonomiczności energetycznej przez cały rok. Od 2014 i Chiny i USA intensywnie pracuja nad takimi aerostatami HALE. Francja prowadzi projekt sterowca Stratobus [20 km - PV], pierwotnie telekomunikacjny [na 20 km zasięg horyzontu fal ultrakrótkich to 500 km], ostatnio rozszerzony przez armię francuską jako nosiciel radarów wczesnego ostrzegania i retransmiter łączności. Cała Wisła, Narew, JASSM-ER i nawet spora część najcięższych efektorów Homara winna być zawieszona na aerostatach HALE - górnym piętrze A2/AD Tarczy i Miecza Polski.