Reklama

Social media

Walka ze scamem. Zakaz wyświetlania fałszywych reklam z Omeną Mensah

PUODO miał wydać postanowienie ws. zakazu publikowania reklam z wizerunkiem i danymi Omeny Mensah w serwisach Mety
PUODO miał wydać postanowienie ws. zakazu publikowania reklam z wizerunkiem i danymi Omeny Mensah w serwisach Mety
Autor. Omena Mensah/ LinkedIN/ screen Facebook

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych miał wydać postanowienie, które tymczasowo (na 3 miesiące) zakazuje firmie Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem i danymi Omeny Mensah. To efekt walki, jaką Big Techowi wytoczyła dziennikarka i prezeska fundacji oraz jej partner i biznesmen Rafał Brzoska.

Przypomnijmy, że miesiąc temu jako pierwsi w Polsce ostrzegaliśmy przed scamem z dziennikarką i prezeską fundacji Omeną Mensah. Od tamtego czasu wydała w tej sprawie oświadczenie, podobnie jak jej partner i prezes InPost Rafał Brzoska, jednocześnie ogłaszając walkę z fałszywymi reklamami w serwisach Mety (m.in. Facebook i Instagram).

Czytaj też

Reklama

Meta się tłumaczy

W odpowiedzi dla naszego serwisu przedstawiciele Mety przyznali, że nie jest to nowy problem. „Oszuści wykorzystują każdą dostępną platformę i stale dostosowują się, aby uniknąć egzekwowania tych zasad. Dlatego Meta posiada wyspecjalizowane systemy do wykrywania clickbaitów z osobami publicznymi, inwestuje w przeszkolone zespoły weryfikacyjne, dzieli się wskazówkami na temat unikania oszustw i oferuje narzędzia do zgłaszania potencjalnych naruszeń” - wskazano.

Czytaj też

Skuteczność wykrywania fałszywych reklam każdy może ocenić sam. Jednak to nie wszystko, niedawno Big Tech opublikował też komunikat w tej sprawie informując, że od 2016 roku Meta zainwestowała ponad 20 miliardów dolarów w narzędzia, zespoły i technologie zwiększające bezpieczeństwo na platformach.

Z kolei na początku sierpnia Polska Rada Biznesu (w imieniu 200 największych przedsiębiorców w Polsce) wystosowała apel do ministra sprawiedliwości Adama Bodnara w sprawie walki z fake newsami oraz mowy nienawiści w sieci.

Czytaj też

Reklama

Teraz czas na PUODO

Teraz Rafał Brzoska w serwisie LinkedIN poinformował, że w sprawę walki ze scamem zaangażował także Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

„Wczoraj Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał postanowienie, które tymczasowo (na 3 miesiące) zakazuje Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem i danymi mojej żony Ammy Omeny Mensah na Facebooku i Instagramie na terenie Polski. Prezes UODO stwierdził dalekie naruszenie czci i godności Omeny oraz brak poszanowania dla jej życia prywatnego i rodzinnego. Jak słusznie podkreślił Prezes, reklamy, które powielają tak drastyczne informacje, jak te o jej pobiciu, aresztowaniu, a nawet śmierci, mogą wywołać dotkliwe skutki w życiu i zdrowiu psychicznym Omeny oraz innych osób. Tym samym Prezes UODO uznał, że ta sytuacja wymaga pilnych środków i działań” - napisał biznesman.

Dodał, że dziękuje Mirosławowi Wróblewskiemu za „odwagę i precedensową decyzję, która jest dowodem na to, że z wielkimi korporacjami można skutecznie walczyć”.

„Polski organ stanął po stronie pokrzywdzonych i wyznaczył kierunek, w jakim powinniśmy zmierzać. Postawa Pana Prezesa pokazała, że najważniejsze są prawa człowieka i jego godność, w przeciwieństwie do postawy wielu innych osób na wysokich i sprawczych stanowiskach, które mimo swojej pozycji nic z tym tematem do tej pory nie zrobiły” - ocenił prezes InPost.

Zaznaczył, że dalej będzie walczył z fake newsami, deepfake i scamem na platformach mediów społecznościowych.

Reklama

Omena Mensah: Można walczyć skutecznie

Krótko potem także Omena Mensah podziękowała za reakcję PUODO: „Ta postawa i precedensowa decyzja dowodzą, że można skutecznie walczyć z wielkimi korporacjami. Jestem ogromnie wdzięczna i doceniam, że prawa człowieka i jego godność są najważniejsze dla polskiego organu” - napisała.

Poprosiliśmy o komentarz Prezesa UODO Mirosława Wróblewskiego. Potwierdził przekazane informacje oraz poinformował, że wkrótce w tej sprawie opublikuje oficjalny komunikat.

Na nasze pytanie, jakie są plany Urzędu dotyczące walki z fałszywymi reklamami odpowiedział: ”Plany? Skuteczne egzekwowanie przepisów o ochronie danych osobowych, szczególnie w sprawach – jak niniejsza – w której dochodzi do naruszenia podstawowych praw jednostki, której skutki mogą być bardzo poważne i nieodwracalne” - skomentował dla CyberDefence24.pl Mirosław Wróblewski.

Urząd w czwartek wydał także komunikat, stwierdzając, że Meta wie o sprawie, bo Omena Mensah zawiadomiła spółkę o problemie już 4 lipca 2024 r. Skargę dziennikarki rozpatrywać będzie organ irlandzki (tam ma siedzibę Meta Platforms Ireland Limited).

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*

Reklama
Reklama

Komentarze