Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Cloaking, czyli oszustwo pod płaszczykiem. Jak się ochronić?

Reklamy podszywające się pod faktyczne portale i strony są coraz większym problemem w internecie. Czy z cloakingiem można walczyć?
Reklamy podszywające się pod faktyczne portale i strony są coraz większym problemem w internecie. Czy z cloakingiem można walczyć?
Autor. Will Francis/Unsplash

Zwodnicze posty na Facebooku, fałszywe reklamy w wynikach wyszukiwania Google. Obie te rzeczy łączy jedna wspólna cecha: cloaking. Jego ofiara, jeżeli nie jest wystarczająco uważna, może w ogóle nie spostrzec, że została wykorzystana przez oszustów. Problem staje się coraz poważniejszy, a metod obrony przed nim jest niewiele.

Ukrywanie złośliwych stron pod płaszczykiem prawdziwego adresu jest coraz popularniejsze wśród cyberprzestępców. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Gdy na naszych łamach opisywaliśmy sprawę fałszywych reklam z Omeną Mensah na Facebooku, na screenach można było zauważyć, jakoby linki do „artykułów” prowadziły do znanego portalu informacyjnego. W rzeczywistości było inaczej.

Czytaj też

Reklama

Znajomy adres, a w rzeczywistości oszustwo

Taki sposób oszustwa to cloaking. Cyberprzestępcy wykorzystują w jego ramach Punycode, czyli konwersję Unicode na znaki dozwolone w adresach internetowych. W ten sposób, menedżer reklam odczyta stronę zgodnie z konwersją, ale w wyświetlonym linku pojawi się wersja „normalna”, niewzbudzająca podejrzeń. 

Dodatkowo, po kliknięciu w reklamę, użytkownik jest przekierowywany przez kilka innych stron, zanim trafi pod docelowy adres. Ma to na celu minimalizację ryzyka wykrycia oszustwa przez zabezpieczenia serwisów.

Czytaj też

Reklama

Nie tylko Facebook. Google polem do popisu aktorów

Przykład z końca czerwca nie oznacza, że zjawisko jest ograniczone jedynie do Facebooka. Portal BleepingComputer poinformował w środę o kampanii w wyszukiwarce Google wykorzystującej cloaking. Tym razem, cyberprzestępcy podszywają się pod aplikację Google Authenticator, zaś plik .exe do ściągnięcia to w rzeczywistości malware DeerStealer.

Nie jest to oczywiście pierwszy taki przypadek nadużycia Google Ads. Poprzednio sposób ten został wykorzystany w identyczny sposób w przypadku reklam uzurpujących menedżera KeePass czy przeglądarkę Arc. Zarówno Meta (właściciel Facebooka) oraz Google zapewniają, że walczą z tym zjawiskiem, ale efektów raczej nie widać.

Czytaj też

Reklama

Obrona przed cloakinginem? Czujność i adblocki

Czy jest możliwość zauważenia cloakingu i skuteczna obrona przed tego typu zagrożeniami? Chociaż odpowiedź jest twierdząca, tak informacje co do samych metod nie wyglądają optymistycznie. Jak przekazała nam Iwona Prószyńska z CERT Polskaskutecznym narzędziem w tym konflikcie są adblocki, które blokują wyświetlanie wszystkich reklam, nie tylko tych oszukańczych. „Warto też pamiętać o weryfikacji adresu strony, na której się znaleźliśmy” – dodała.

Główny ruch w zakresie ochrony użytkowników przed tym zagrożeniem leży po stronie platform. Niestety i tutaj nie ma dobrych informacji. „Wciąż czekamy na skuteczniejsze narzędzia ochrony użytkowników” – podkreśliła przedstawicielka CERT Polska.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze