Cyberbezpieczeństwo
Reklamowy scam na platformach. Stanowcza reakcja Omeny Mensah i Rafała Brzoski
We wtorek opublikowaliśmy na naszych mediach społecznościowych ostrzeżenie przed scamem z wizerunkiem Omeny Mensah. Tego typu „reklam” w serwisach jest codziennie mnóstwo. Dziennikarka i prezeska fundacji oraz jej partner i prezes InPost Rafał Brzoska stanowczo reagują na oszukańcze treści, wykorzystujące ich wizerunek.
We wtorek na wszystkich naszych kanałach (X - dawny Twitter, Facebook oraz LinkedIn) opublikowaliśmy reklamę scamu na jaki trafiliśmy z wizerunkiem dziennikarki i prezeski Fundacji Omeny Mensah z ostrzeżeniem, by zgłaszać tego typu treści.
W licznych komentarzach na platformie LinkedIN czytelnicy zwracali uwagę, że - choć jako serwis CyberDefence24 zachęcamy do zgłaszania tego typu postów - administracja wskazanych wyżej serwisów niewiele z tym robi. Co więcej, na raportowanie scamu czytelnicy dostają odpowiedź, że treść „nie narusza standardów Społeczności”.
Pozorne działanie platform w tym zakresie (jak i dezinformacji w ogóle) to temat na pogłębioną analizę. Mimo wszystko nadal zachęcamy, aby podejmować kroki w tej sprawie i zgłaszać, zgłaszać, zgłaszać… ponieważ bezczynność tylko utwierdzi oszustów w przekonaniu, że mogą dalej działać.
Stanowcza reakcja Omeny Mensah i Rafała Brzoski
Krótko po naszym wpisie - ostrzeżeniu, Omenaa Mensah wydała oświadczenie w serwisie LinkedIN.
Jak napisała: „Drodzy, informacje o mojej śmierci są mocno przesadzone! Jak widzicie, żyję i mam się świetnie. Przez lata mojej działalności wielokrotnie mierzyłam się z hejtem. Ludziom przeszkadzał najpierw mój kolor skóry i fakt, że pracuję w telewizji. Teraz być może boli sukces naszej wydarzenia charytatywnego Grand Charity Auction TOP CHARITY, jaki osiągnęliśmy wspólnie z Rafał Brzoska i ludźmi biznesu z Polski oraz innych krajów, których wyróżnia ogromne serce i chęć pomagania. Jesteśmy nr 1 w Europie! Mam złą wiadomość dla wszystkich „dobrze mi życzących”. Zamierzam żyć pełnią życia i nadal realizować moją misję pomagania! Meta, proponuję zwrócić szczególną uwagę i zająć się fake newsami na nasz temat, ponieważ słupki reklamowe to nie wszystko! Treści, które pokazujecie są niebezpieczne i wpływają na naszych bliskich” - skomentowała dziennikarka i prezeska Fundacji.
We wpisie umieściła też zrzuty ekranu fałszywych artykułów, które pojawiają się na platformach.
Z kolei w środę mąż Mensah, założyciel i prezes firmy InPost Rafał Brzoska także wydał oświadczenie. Wprost obwinia on Metę - właściciela Facebooka i Instagrama za pojawiający się w serwisie scam i brak odpowiedniej reakcji na sprawę.
Wykorzystanie wizerunku znanych osób
Problem scamu w mediach społecznościowych to niestety nic nowego. Pisaliśmy kilka miesięcy temu choćby o kampanii oszustów w ramach której wykorzystywano wizerunek prezenterki Agaty Młynarskiej czy Wojciecha Cejrowskiego i Kuby Wojewódzkiego.
Fałszywe reklamy w mediach społecznościowych, często podszywające się pod znane serwisy informacyjne (łudząco podobne do nich pod kątem szaty graficznej) i sensacyjne artykuły, w rezultacie mają przyciągnąć uwagę odbiorców i w dalszym etapie - namówić ofiary do rzekomych „szybkich” i „łatwych” inwestycji. W efekcie jednak to oszustwo, skutkujące utratą pieniędzy.
Czytaj też
Czytaj też
Facebook: Usuwamy scam
Kiedy pytaliśmy o usuwanie fałszywych reklam pod koniec stycznia br. biuro prasowe Meta, w oficjalnej odpowiedzi przekazano nam, że: „Fałszywe reklamy i oszustwa naruszają nasze zasady, dlatego, kiedy tylko się o nich dowiadujemy, usuwamy je”.
Ocenę tej wypowiedzi pozostawiamy Wam, czytelnikom.
Czytaj też
Jak nie dać się nabrać?
Jeśli macie wątpliwości, co do prawdziwości informacji, jakie czytacie, zawsze sięgnijcie do kilku źródeł. Łatwo się wtedy przekonacie, że to fejk. Dodatkowo można zastosować opcję „wyszukiwania obrazem” w przeglądarce, by porównać czy tego typu zdjęcia były już publikowane wcześniej (lub czy np. nie pochodzą one z banków zdjęć, bądź nie zostały już wcześniej gdzieś użyte).
Przede wszystkim również: nie wierzcie w inwestycje, które mają przynieść szybki zwrot i obiecują duże sumy. Na Facebooku (czy na innych portalach społecznościowych) nie brakuje tego typu ogłoszeń, a ich celem jest pozyskanie danych.
Do oszustw bardzo często wykorzystywane są osoby publicznie znane. Dodatkowo pojawiają się marki np. spółek Skarbu Państwa czy dużych koncernów, co także ma uśpić czujność odbiorcy.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*