Podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa o mObywatelu wprowadza szereg zmian w dotychczasowo obowiązujących przepisach. Na jej podstawie każdy minister będzie mógł powołać więcej niż jednego sekretarza stanu.
Jak informowaliśmy na łamach naszego serwisu, 19 czerwca br. prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o aplikacji mObywatel, która zrównuje ważność elektronicznych dokumentów w aplikacji z tradycyjnymi. W praktyce oznacz to tyle, że użytkownicy apki będą mogli np. okazać cyfrowy dowód osobisty w czasie załatwiania spraw urzędowych.
Czytaj też
Jeden mObywatel, wiele zmian
Aby tak się stało, konieczne było wprowadzenie zmian w prawie. Opracowano ustawę, która zakłada nowelizację dotychczas obowiązujących przepisów. Wiele z nich nie dotyczy w ogóle aspektów związanych z cyfryzacją, technologią, urzędami. O czym mowa? Przykładowo o modyfikacji kodeksu karnego, prawa o ruchu drogowym czy ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. To jednak nie wszystko.
„W ustawie o aplikacji mObywatel dodano zmianę, dzięki której każdy minister zyskał możliwość powoływania nadliczbowych sekretarzy stanu" – wskazuje „Dziennik Gazeta Prawna". Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie bliżej.
Czytaj też
Ministrowie i ich sekretarze
Kluczowy jest tutaj art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195). Mówi on, że minister realizuje zadania „przy pomocy sekretarza i podsekretarzy stanu, gabinetu politycznego ministra oraz dyrektora generalnego urzędu".
Sekretarz i podsekretarze stanu są powoływani i odwoływani przez premiera. Zakres ich obowiązków ustala minister, informując o tym szefa rządu.
W ustawie o Radzie Ministrów wyraźnie mowa jest o jednym sekretarzu stanu. I tu pojawia się zmiana na podstawie ustawy o mObywatelu. Regulacja dotycząca apki wprowadza zapis umożliwiający każdemu ministrowi powoływanie wielu sekretarzy stanu. Mówi o tym art. 28:
Zakres ustawy
Czy taka zmiana w ustawie o Radzie Ministrów to konieczność w przypadku mObywatela i uznania ważności cyfrowych dokumentów w np. urzędach?
Warto mieć na uwadze, że przecież rozporządzenie premiera dotyczące prawodawstwa wskazuje, iż w ustawach nie należy uwzględniać przepisów regulujących kwestie sięgające poza ich obszar, ani też modyfikować bądź też usuwać regulacji obejmujących sprawy nie będące związane z ich zakresem.
O te i inne kwestie zapytaliśmy Ministerstwo Cyfryzacji. Po otrzymaniu odpowiedzi, zamieścimy ją na łamach naszego serwisu.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].