Polityka i prawo
Rewolucyjna zmiana. Koniec papierowego awizo?
Wraz z początkiem roku ruszyła usługa e-Doręczeń, za pomocą której można wysyłać i odbierać pisma urzędowe. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że docelowo odpowiedni adres i skrzynkę elektroniczną będą musiały posiadać wszystkie podmioty publiczne.
Proces ostatecznego wdrożenia systemu e-Doręczeń trwał od 2023 roku – na łamach CyberDefence24 przedstawialiśmy wówczas pierwsze zapowiedzi dotyczące „naprawienia sytuacji”, jak określał to obecny wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Ostatecznie, odpowiedni projekt nowelizacji ustawy trafił do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów w końcówce lipca, a Sejm przyjął ją w II poł. listopada ub.r.
Czytaj też
Nowy system e-Doręczeń już funkcjonuje
Nowe zasady zaczęły obowiązywać wraz z rozpoczęciem nowego roku kalendarzowego. Jak podało Ministerstwo Cyfryzacji w swoim komunikacie, do udostępnienia Polakom możliwości prowadzenia korespondencji za pomocą e-Doręczeń zobowiązana jest większość instytucji czy zawodów zaufania publicznego. Na obecnym etapie są to m.in. urzędy miast i gmin, a także starostwa powiatowe. Docelowo będzie to dotyczyło wszystkich podmiotów publicznych, a także części tych niepublicznych - zgodnie z ustawą, do końca 2025 roku trwa okres przejściowy.
Z wypowiedzi wiceministra cyfryzacji Dariusza Standerskiego wynika, że celem resortu jest w pełni elektroniczna oraz nowoczesna komunikacja z obywatelami oraz przedsiębiorcami.
„Digitalizacja kolejnej usługi poprzez uruchomienie krajowego systemu e-Doręczeń usprawni pracę podmiotów publicznych, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych” – wyjaśnił w wypowiedzi wiceszef resortu.
Czytaj też
Prawie 33 tys. podmiotów na liście
Do skorzystania z nowej usługi konieczne jest założenie własnej skrzynki do e-Doręczeń, co jest możliwe za pośrednictwem strony gov.pl. Plusem rozwiązania jest oszczędność czasu i eliminacja niektórych niedogodności związanych z pocztą, jak np. awizo. Przede wszystkim, skrzynka jest dostępna przez całą dobę z dowolnego urządzenia, jak telefon czy komputer.
Ministerstwo przygotowało również specjalną listę instytucji, które już obsługują nowy system. Znajduje się na niej blisko 33 tys. podmiotów. Strona jest aktualizowana w dni robocze.
/PM
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany