Polityka i prawo
Prezes InPost wypowiada wojnę fake newsom i hejtowi. Apel do ministra sprawiedliwości
Założyciel i prezes InPost Rafał Brzoska zapowiedział, że wspólnie z innymi przedsiębiorcami chce podjąć walkę z mową nienawiści i hejtem. Jednocześnie zaapelował do ministra sprawiedliwości Adama Bodnara o podjęcie działań w tej sprawie.
W ubiegłym tygodniu opisywaliśmy szczegółowo sprawę scamu z Omeną Mensah i jej partnerem, a prezesem i założycielem InPost Rafałem Brzoską.
Po tym, jak nagłośniliśmy jedno z reklamowych oszustw z wizerunkiem dziennikarki i prezeski fundacji; oboje wydali oświadczenia i zapowiedzieli stanowcze działania wobec Mety. To bowiem na Facebooku i Instagramie pojawiało się najwięcej tego typu oszukańczych treści przy mało skutecznej postawie technologicznego giganta.
Czytaj też
Z kolei Meta odpowiedziała nam, że „posiada wyspecjalizowane systemy do wykrywania clickbaitów z osobami publicznymi, inwestuje w przeszkolone zespoły weryfikacyjne, dzieli się wskazówkami na temat unikania oszustw i oferuje narzędzia do zgłaszania potencjalnych naruszeń”. Skuteczność tych działań niech każdy użytkownik platform społecznościowych oceni sam.
Czytaj też
Walka z fake newsami i mową nienawiści
Teraz Rafał Brzoska zajął się problemem fake newsów, mowy nienawiści i hejtu w internecie. We wpisie oraz wideo opublikowanym w serwisie LinkedIN zaapelował - wspólnie z innymi przedstawicielami biznesu - do ministra sprawiedliwości o ”podjęcie zdecydowanych działań w związku z fake newsami oraz mową nienawiści”.
Chodzi dokładnie o takie organizacje jak: Rada Polskich Przedsiębiorców - ciało doradcze przy Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, Polska Rada Biznesu oraz Związek Banków Polskich.
„Zdaniem organizacji przedsiębiorcówtakie praktyki mogą prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych i psychicznych, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Obiektem hejtu i fake newsów są też przedsiębiorcy jak również związane z nimi spółki, fundacje i stowarzyszenia, którym przysługuje prawo do ochrony dobrego imieni” - czytamy we wpisie.
Wskazano także na postulaty, jakie mają przedstawiciele biznesu. To m.in. kwestia regulacji karnych i cywilnych; niezwłoczne zakończenie prac nad nowelizacją Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (chodzi o DSA i mechanizmy, jakie ma dawać użytkownikom - red.).
Biznes domaga się również wprowadzenia dodatkowych przepisów (nie objętych DSA) zobowiązujących pośredników internetowych do pobierania i przechowywania danych użytkowników zamieszczających treści w celu ułatwienia dochodzenia prawa przez osoby pokrzywdzone; wprowadzenia tzw. ślepego pozwu oraz wspólnych działań na rzecz edukacji, które powstrzymają hejt.
Sygnatariusze apelu zaproponowali także wspólne porozumienie hostingodawców, w tym platform internetowych oraz właścicieli mediów ws. „działania w celu zwalczania nielegalnych i szkodliwych treści”.
Porozumienie miałoby charakter samoregulacyjny i dotyczyłoby deepfake, dezinformacji i mowy nienawiści. Apel został w większości entuzjastycznie przyjęty przez komentujących.
Czytaj też
Rząd chce walczyć z hejtem
Przypomnijmy, że 25 czerwca odbyło się pierwsze posiedzenie Parlamentarnego Zespołu do walki z hejtem. Parlamentarzyści i zaproszeni goście debatowali o regulacji dotyczącej przeciwdziałaniu mowie nienawiści.
Parlamentarzyści zaproponowali tzw. „ślepy pozew” (o czym wspomniano w apelu), który zakłada możliwość zgłoszenia hejtu bez wskazania konkretnego sprawcy z imienia i nazwiska.
Jednak na komisji stanowczo i słusznie zaznaczono, że oparcie na adresach IP podczas ustalania tożsamości hejtera jest nieskutecznym pomysłem, co szczegółowo opisywaliśmy w tym materiale.
Czytaj też
Z kolei w środę 10 lipca odbyło się kolejne spotkanie. Obecni na nim byli m.in. celebryci, którzy opowiadali o hejcie wobec nich oraz o przypadkach mowy nienawiści wobec bliskich im dzieci.
Zapytaliśmy Ministerstwo Sprawiedliwości o działania dotyczące walki z hejtem i fake newsami, a także o ocenę zgłoszonych im postulatów. Czekamy na komentarz.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].