Reklama

Polityka i prawo

Nowe zasady reklam na Facebooku. Są poważne zastrzeżenia

W listopadzie Meta wdrożyła nową wersję swojej polityki pay-or-consent. Europejska Organizacja Konsumentów twierdzi jednak, że w stosunku do DMA nic się nie zmieniło.
W listopadzie Meta wdrożyła nową wersję swojej polityki pay-or-consent. Europejska Organizacja Konsumentów twierdzi jednak, że w stosunku do DMA nic się nie zmieniło.
Autor. Eyestetix Studio/Unsplash

Zmiana polityki pay-or-consent przez Metę nie naprawia sytuacji stworzonej przez jej poprzednią wersję – uważa Europejska Organizacja Konsumentów. Oprócz niejasnych warunków, bez zgody na przetwarzanie danych trzeba liczyć się z gorszą jakością usługi. 

Epopeja związana z modelem subskrypcji bez reklam na Facebooku i Instagramie trwa od listopada 2023 roku, gdy mechanizm ten został wprowadzony przez właściciela obu serwisów. Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, wywołało to tak duże niezadowolenie, że sprawą zainteresowała się Komisja Europejska

W lipcu 2024 stwierdziła niezgodność nowych zasad z Aktem o rynkach cyfrowych (DMA). Meta twierdziła, że model subskrypcji bez reklam spełnia wymagania dokumentu i wytyczne Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, jednak w listopadzie dokonała zmian w regulaminie tej funkcji.

Czytaj też

Reklama

Meta zmieniła zasady, ale naruszenia pozostały

Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości dotyczące polityki prowadzonej przez Metę. Jak czytamy w stanowisku opublikowanym przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC), nowa wersja zasad nie naprawia problemów wytkniętych po listopadzie 2023. Jak zaznaczył szef organizacji Agustin Reyna, użytkownikom nie przedstawia się sprawiedliwego wyboru dotyczącego zgody lub subskrypcji.

„Gigant technologiczny słabo argumentuje, że przestrzega prawa unijnego, zachęcając jednocześnie użytkowników do akceptacji wyświetlania reklam na podstawie przetwarzanych danych” – powiedział Reyna. Zaapelował jednocześnie do KE oraz organów ochrony danychzbadanie najnowszej wersji zasad Mety i podjęcie odpowiednich działań.

Czytaj też

Reklama

Nie chcesz przekazać danych? Będzie gorsza jakość Facebooka

Zdaniem BEUC, nowe reguły pay-or-consent mają „wielokrotnie” naruszać europejskie prawo. Jako przykłady wskazano stosowanie praktyk wprowadzających w błąd, zaprojektowanie interfejsu w sposób mylący dla użytkownika i skłaniający do podjęcia decyzji preferowanej przez właściciela Facebooka, czy brak możliwości podjęcia decyzji w pełni swobodny sposób.

Organizacja wskazała także, że jeżeli nie zostanie wyrażona zgoda na wykorzystanie danych w celach reklamowych, jakość świadczonych usług ulegnie pogorszeniu. Sposobem na odwrócenie tego ma być jedynie zmiana zdania przez użytkownika.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama