Polityka i prawo
Laptopy dla uczniów. Cyfrowa Polska: „Inwestycja na niespotykaną dotąd skalę”
Po tym, jak rząd ogłosił, że rozda laptopy uczniom czwartej klasy szkoły podstawowej nie milkną komentarze w odniesieniu do tej decyzji. Jedni rozwiązanie krytykują, drudzy chwalą.
Jak informowaliśmy na łamach CyberDefence24.pl, realizacja programu ma być niezależna od środków z KPO i od kryterium dochodowego - laptopy mają otrzymać wszyscy uczniowie klas czwartych.
Pomysł ofiarowania komputerów na rozpoczęcie nowego roku szkolnego (czyli 1 września 2023 roku) najpierw krytycznie ocenił prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego Wiesław Paluszyński. „To się może skończyć powtórką z innego programu. Chodzi o komputery dla dzieci z byłych PGR-ów. Szybko okazało się, że lombardy zapełniają się tym sprzętem” – stwierdził.
List otwarty w tej sprawie napisał do niego sekretarz stanu ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński. Ostatecznie prezes PTI przeprosił, o czym pisaliśmy w poniedziałek.
Czytaj też
Cyfrowa Polska: Inwestycja na niespotykaną dotąd skalę
Postanowiliśmy zapytać inne organizacje brażowe, co sądzą o pomyśle oferowania laptopów dzieciom. Odpowiedzi najszybciej udzielił nam prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik.
Na nasze pytanie, jak ocenia rozwiązanie odpowiada, że „propozycja polskiego rządu to potrzebny krok w procesie unowocześniania polskiej edukacji i inwestycja na niespotykaną dotąd skalę w szkołach”.
Jego zdaniem, projekt zapewni uczniom ze wszystkich środowisk nowoczesny sprzęt.
„Wierzę, że posłuży im do nauki i poszerzania swoich umiejętności cyfrowych. W mojej opinii sporym plusem jest ustandaryzowanie sprzętu. Ale jestem przekonany, że warto również dodatkowo stworzyć katalog narzędzi cyfrowych, które będą wykorzystywane w procesie nauczania. Ścisłe określenie umiejętności korzystania z danego oprogramowania pozwoli lepiej dostosować procesy nauczania na wszystkich poziomach edukacji” - uważa Michał Kanownik.
Jak dodaje, liczy, że przekazanie uczniom klas czwartych laptopów, to zaledwie pierwszy duży krok w procesie modernizacji polskiej szkoły.
„Z pewnością niezbędne będzie zorganizowanie szkoleń dla nauczycieli, na których dowiedzą się, w jaki sposób efektywnie wykorzystywać nowe technologie w procesie edukacji. Powinniśmy maksymalnie wykorzystać potencjał przekazanych laptopów” - zaznacza szef ZIPSEE.
Umiejętności cyfrowe
Michał Kanownik przypomina, że - jak wykazał zeszłoroczny IT Fitness Test - polscy uczniowie mają jeszcze sporo do nadrobienia, jeśli chodzi o umiejętności cyfrowe.
„Średnie wyniki testu kompetencji cyfrowych wynosiły niewiele powyżej 40 proc., a największe problemy przyniosło uczniom wykorzystywanie cyfrowych narzędzi biurowych. Dlatego polepszenie dostępu uczniów do nowoczesnego sprzętu komputerowego powinno zdecydowanie poprawić możliwość nauki w tym zakresie. Oczywiście sam zakup laptopów nie wystarczy i w parze z tym powinniśmy zmienić myślenie o tym, w jaki sposób wykorzystujemy nowe technologie w edukacji. To powinien być nie tylko element lekcji informatyki, ale także każdego przedmiotu szkolnego. Nauka kompetencji cyfrowych musi znaleźć się w programie nauczania. Jestem przekonany, że jeśli połączymy wszystkie te elementy w całość, z pewnością uda się nam poprawić poziom umiejętności cyfrowych uczniów w Polsce” - uważa prezes Związku Cyfrowa Polska.
Czytaj też
Kryterium dochodowe?
Na nasze pytanie - czy w programie powinno zostać przyjęte kryterium dochodowe, czy każdy uczeń powinien otrzymać laptopa - Kanownik ocenia, że mamy do czynienia z programem edukacyjnym, a nie socjalnym.
„Ustalanie kryterium dochodowego w tym wypadku nie ma więc najmniejszego sensu. Wierzę, że laptopy będą służyły nauce wszystkim uczniom i pomogą im w poszerzaniu ich wiedzy oraz budowaniu umiejętności cyfrowych, niezależnie od środowisk, z których się wywodzą” - podkreśla.
Opozycja i część dziennikarzy krytykowała pomysł oferowania laptopów dzieciom, zwracając uwagę, że propozycja pojawiła się w roku wyborczym - co, pisząc wprost - nie powinno być oceniane jako przypadek.
„Inwestycja w edukację nie powinna być przedmiotem sporów politycznych czy środowiskowych. Unowocześnianie edukacji poprzez jej cyfryzację to przecież dziś absolutny priorytet. A poprawianie dostępu do nowych technologii jest w interesie całego państwa” - podsumował prezes Związku Cyfrowa Polska.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].