Polityka i prawo
Jakie wyzwania niesie rozwój metawersum? UE widzi szanse i dużo odpowiedzialności
Metawersum to wielopłaszczyznowe wyzwanie, a zarazem szereg możliwości rozwoju nie tylko w zakresie gospodarczym, ale też w ramach edukacji i rozrywki – ocenia Unia Europejska, która coraz uważniej przygląda się pracom nad wirtualnym, trójwymiarowym nowym wspaniałym światem Big Techów.
Metawersum to – jak wskazuje Parlament Europejski w specjalnym briefingu poświęconym analizie tego zjawiska – immersyjny, wirtualny świat 3D, który ma wkrótce stać się stałym elementem naszej rzeczywistości. Użytkownicy metawersum, reprezentowani przez wirtualne awatary, docelowo – jak obiecują Big Techy zaangażowane w prace nad rozwojem nowej rzeczywistości – mają mieć możliwość podejmować tam szereg czynności, od tych zawodowych, na rozrywce skończywszy.
PE dostrzega szanse, jakie stwarza rozwój metawersum i podkreśla, że w nowym świecie możliwe będą nie tylko transakcje komercyjne i obrót finansowy, ale też interwencje związane z np. branżą medyczną – a sam wirtualny świat może stać się nieocenioną pomocą podczas wykonywania skomplikowanych zabiegów operacyjnych.
Czytaj też
Jakie ryzyka niesie ze sobą rozwój metawersum?
Parlament Europejski w swoim briefingu zwraca uwagę przede wszystkim na możliwe nadużycia, do których może dochodzić w wirtualnym świecie. Kto będzie za nie ponosił odpowiedzialność i jaki wymiar będzie ona miała? Swoje wątpliwości PE odnosi przede wszystkim do sfery nadużyć względem własności intelektualnej oraz nielegalnych praktyk z branży reklamy, które mogą np. wprowadzać konsumentów w błąd.
Dodatkowo, jak podkreśla, metawersum może wywierać znaczny negatywny wpływ np. na zdrowie osób małoletnich, jak i grup szczególnie podatnych na niekorzystne oddziaływanie długotrwałych interakcji z wirtualną rzeczywistością. Ostatecznie, metawersum nie jest projektowane obecnie jako przestrzeń inkluzywna – w tej mierze wciąż muszą zostać poczynione pewne postępy.
Dlaczego analiza wpływu metawersum jest tak istotna?
W briefingu PE czytamy733557), że według przewidywań firmy analitycznej Gartner, do 2026 roku 25 proc. ludzkości będzie spędzało w metawersum co najmniej godzinę dziennie, w celach zawodowych, towarzyskich, rozrywkowych, edukacyjnych lub po to, aby robić tam zakupy.
Do 2030 roku z kolei rynek usług związanych z powstaniem metawersum ma być wart 597,3 mld euro. Wiele firm zainwestowało w rozwój działalności związanej z rozwojem nowego wirtualnego świata, a przoduje tutaj koncern Meta, który ogłosił, że zainwestuje w metawersum 8,8 mld euro.
Parlament Europejski dostrzega, że metawersum to trend silny nie tylko w Europie, ale również w Chinach, gdzie rozwojem alternatywnej, czy też równoległej wirtualnej rzeczywistości interesuje się obecnie ponad 1500 firm, które ubiegają się o zastrzeżenie znaków towarowych ściśle ukierunkowujących ich wizerunek i PR na metawersum właśnie.
Chińskie koncerny czynią na tym polu również wielkie inwestycje – jak koncern Alibaba, który zainwestował ponad 52,8 mld dolarów w firmę Nreal produkującą okulary do obsługi rozszerzonej rzeczywistości. Firma ByteDance – właściciel TikToka – wydała z kolei 1,2 mld dolarów na producenta sprzętu dla wirtualnej rzeczywistości Pico.
„Inwestują nie tylko firmy, ale i użytkownicy" – czytamy w briefingu PE. „Jeden z nich kupił wirtualny kawałek ziemi za 3,7 mln euro, co stanowi największą tego rodzaju transakcję w metawersum, jakiej do tej pory dokonano. Inny kupił wirtualną parcelę za 396 tys. euro, tylko po to, aby sąsiadować ze znanym raperem Snoop Doggiem" – dodano.
Inne problemy na horyzoncie
Wśród problemów, które PE dostrzega jako potencjalnie rozwojowe w dobie ekspansji metawersum, znajdują się interoperacyjność i standaryzacja, a także konieczność zagwarantowania kontroli nad przejęciami i fuzjami firm działających w metawersum. Ważne będą również problemy antytrustowe, które niewątpliwie pojawią się na horyzoncie razem z próbami monopolizacji wirtualnego świata przez dotychczasowych graczy sceny technologicznej.
Problemy związane z ochroną prywatności i danych osobowych oraz nowymi rodzajami profilowania behawioralnego, które będzie jeszcze bardziej inwazyjne niż to, które znamy z Web 2.0, to kolejny aspekt, o który będzie trzeba zadbać na poziomie regulacyjnym jeszcze przed faktyczną ekspansją metawersum w segmencie konsumenckim.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].