Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Rusza nowa kampania NASK. Edukacja o dezinformacji

NASK startuje z nową kampanią, która ma pomóc Polakom w rozpoznawaniu fałszywych informacji. Na czym będzie polegała?
NASK startuje z nową kampanią, która ma pomóc Polakom w rozpoznawaniu fałszywych informacji. Na czym będzie polegała?
Autor. Shutterstock

Rozpoznawanie dezinformacji powinno być podstawową umiejętnością każdego internauty w sieci. Aby zwiększyć świadomość wśród Polaków i pomóc im w identyfikacji fake newsów, NASK rozpoczyna kampanię edukacyjną dotyczącą fałszywych informacji.

Walka z fake newsami stała się już codziennością. Nie ma tygodnia, aby nie pojawiły się doniesienia o kolejnych działaniach lub incydentach dezinformacyjnych. Przykładowo, dało się to odczuć podczas wrześniowej powodzi. 

Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, pojawiły się wówczas nieprawdziwe narracje dotyczące m.in. wysadzania wałów przeciwpowodziowych czy dzieci porywanych przez wodę (tutaj służyło to jedynie wyłudzaniu danych w sieci). W obu przypadkach sprawcy zostali zatrzymani przez służby. Przypomnijmy również, że w podpisanej niedawno przez prezydenta ustawie powodziowej, dezinformacja na terenach objętych klęską żywiołową została uznana za wykroczenie.

Czytaj też

Reklama

NASK przeciwko dezinformacji

W celu zwiększenia świadomości o dezinformacji wśród Polaków oraz pomocy w rozpoznawaniu takich działań, NASK rozpoczyna kampanię edukacyjną „Sprawdzam!”. Instytut zauważa, że stanowi również odpowiedź na zagrożenia, jakimi są fałszywe informacje dla porządku i stabilności społecznej; jako największe wskazano polaryzację społeczną czy kwestionowanie demokracji.

Jak przekazuje Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni NASK, rozpowszechnianie informacji nieprawdziwych jest wyzwaniem, które wymaga kompleksowych działań analitycznych oraz edukacyjnych.

„Żeby skutecznie zwalczać dezinformację, potrzebujemy proaktywnego wsparcia społeczeństwa. Zależy nam, by wyposażyć mieszkańców naszego kraju w wiedzę i umiejętności, które pozwolą im krytycznie oceniać informacje i stawiać czoła manipulacjom” – wyjaśniła.

Czytaj też

Reklama

Nie tylko strona WWW. Miniseria wywiadów w TVP

Z kolei dyrektor instytutu Radosław Nielek przypomniał, że edukacja społeczeństwa oraz podnoszenie jego kompetencji cyfrowych jest jednym z celów NASK. „Skupiamy się na budowaniu odporności wśród odbiorców, a także na ich ochronie i informowaniu” – dodał.

Według informacji przekazanych przez NASK, w ramach kampanii przygotowano specjalną stronę internetową, na której znajduje się baza wiedzy dotycząca tego zagadnienia. Zawarto na niej również wskazówki do rozmów z dziećmi i młodzieżą na temat dezinformacji. Za jej pośrednictwem można też zgłosić konkretne przypadki fake newsów.

Do współpracy przy kampanii zaproszono Telewizję Polską, wraz z którą NASK przygotował krótką serię składającą się z 6 odcinków (po 6 minut każdy). Występują w nich eksperci instytutu, zaś tematyka dotyczy problemu dezinformacji. Wszystkie filmy będą dostępne na głównych kanałach TVP oraz w serwisie VOD publicznego nadawcy. Instytut dodaje, że cała kampania jest realizowana dzięki dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama