Reklama

Biznes i Finanse

Chiński sektor nowych technologii z najgorszym wzrostem w historii

Autor. Mika Baumeister / Unsplash

Chiński sektor technologiczny odnotowuje najgorszy kwartalny wzrost w historii. Wszystko przez politykę „zero COVID” rządu w Pekinie, która w ciągu ostatnich dwóch lat wielokrotnie wstrzymywała normalny tryb działalności biznesowej i dyktowała warunki wydatkowania środków przez konsumentów.

Reklama

W drugim kwartale tego roku chiński gigant e-handlu Alibaba po raz pierwszy w historii odnotował stagnację zamiast wzrostu. Tencent z kolei, znany przede wszystkim z branży gier i mediów społecznościowych, poinformował o stracie. O tym, jakie kłopoty mają chińskie tygrysy cyfrowej gospodarki, informowaliśmy w naszym serwisie w tym tekście.

Reklama

Polityka „zero COVID” przyczyną kłopotów gospodarczych

Reklama

Serwis CNBC podaje, że w ciągu ostatniego kwartału w Chinach liczba wykrywanych przypadków zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 zaczęła ponownie rosnąć. Pekin podjął decyzję o przedłużeniu polityki „zero COVID”, która przekłada się na bardzo ścisłe ograniczenia dla chińskiej gospodarki i życia społecznego, a także często nakładane lockdowny oraz masowe testowanie populacji.

Czytaj też

Pandemia koronawirusa przełożyła się w Chinach na szereg zmian, wśród których na pierwszy plan wysuwa się zaostrzenie nadzoru elektronicznego nad społeczeństwem, które nigdy wcześniej nie było inwigilowane na taką skalę – o  tym również pisaliśmy na łamach CyberDefence24.pl.

Polityka „zero COVID” to jednak znacznie więcej niż utrudnienia dla ludności – to przede wszystkim spowolnienie gospodarcze, które zbiera swoje żniwo również w – wydawałoby się – odpornym na wszelkie turbulencje sektorze gospodarki cyfrowej.

Nie tylko Tencent i Alibaba

Tencent i Alibaba to nie jedyne firmy, dla których drugi kwartał tego roku nie okazał się łaskawy. Najwolniejszy wzrost przychodów w ciągu całej swojej historii istnienia zaraportował koncern JD, czyli drugi na chińskim rynku najmocniejszy gracz sektora e-commerce.

Producent samochodów elektrycznych Xpeng poinformował z kolei o większych niż przewidywano stratach, jak i o relatywnie kiepskich prognozach na przyszłość.

Czytaj też

Łączna kapitalizacja rynkowa tych firm, to, jak pisze CNBC, ponad 770 mld dolarów.

Powolne ruchy chińskiego smoka

Serwis podaje, że w drugim kwartale tego roku chińska gospodarka urosła zaledwie o 0,4 proc. To wpłynęło nie tylko na status firm, ale i formę, w jakiej są konsumenci – ze względu na pogarszające się perspektywy i nadchodzący kryzys, wielu z nich zaczęło minimalizować wydatki na produkty i usługi.

Podobnie sektor b2b przyjął zachowawczą taktykę, czego świadectwem są m.in. spadające nakłady na reklamę i usługi przetwarzania danych w chmurze.

Kryzys po pandemicznym boomie

COVID-19 nie zawsze jednak stanowił problem dla Chin. Podczas pierwszych fal pandemii, chińskie firmy technologiczne cieszyły się wzrostem przychodów i popularności swoich usług – życie w praktyce przeniosło się do internetu, m.in. w dziedzinach takich jak edukacja, zakupy, rozrywka. Dlatego przychody i zyski raportowane przez firmy w ub. roku wydawały się bardzo atrakcyjne – od tego czasu jednak warunki makroekonomiczne zmieniły się, podobnie jak nastroje analityków i konsumentów.

Czytaj też

Zmienia się również krajobraz regulacyjny.

Chiny w ciągu ostatniego roku wdrożyły szereg regulacji, które mają brać w karby nieuregulowany i w praktyce niekontrolowany rynek nowych technologii. Ograniczenia regulacyjne znalazły wyraz m.in. w nowych przepisach antytrustowych czy tych dotyczących bezpieczeństwa i ochrony danych, które pod wieloma względami przypominają europejskie RODO.

Czy kolejny kwartał również przyniesie spowolnienie? Jeśli tak, być może Chiny będą musiały przemyśleć swoją strategię rozwoju i wzrostu – za co wziął się już m.in. koncern Huawei, ostrzegający pracowników przed „chłodem, który w kolejnej dekadzie poczują wszyscy”.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama