Technologie
Polska spada w rankingu gotowości cyfrowej
Polska zajęła 34. miejsce (na 131 państw) w rankingu The Network Readiness Index. Nasza gotowość cyfrowa jest o 1 pozycję słabsza niż w 2021 r. Na pierwszym miejscu znalazły się Stany Zjednoczone, na drugim zaś – Singapur.
Polska pod względem gotowości cyfrowej uplasowała się na 34. miejscu wśród 131 państw wchodzących w skład rankingu The Network Readiness Index – czytamy w najnowszym opracowaniu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Gdy mowa o UE, Polska zajmuje 19-tą pozycję. Od ubiegłego roku zaliczyliśmy spadek – nasz ogólny wynik punktowy to 61,16 pkt., podczas gdy w 2021 r. mogliśmy pochwalić się wynikiem 64,33 pkt.
Liderzy rankingu to Stany Zjednoczone (pierwsze miejsce i 80,3 pkt.), Singapur (drugie miejsce z wynikiem 79,35 pkt.) i Szwecja (trzecie miejsce przy 78,91 pkt.).
Czytaj też
Są i dobre informacje
W trzech spośród 58 wskaźników, które brane są pod uwagę w raporcie, Polska zajmuje jednak miejsce światowego lidera. Są to: dostęp do sieci komórkowych 3G lub nowszych, dostęp do internetu w szkołach i legislacja e-commerce.
Według PIE, jest to najpewniej rezultat działań rynku i regulatora (gdy mowa o sieciach komórkowych), realizacji programów rządowych (internet w szkołach), a także regulacji unijnych (jeśli chodzi o e-commerce).
Czytaj też
Spadek względem poprzedniego roku
Ranking The Network Readiness Index składa się z czterech filarów: technologia, kapitał ludzki, zarządzanie i wpływ.
Względem ubiegłego roku, pozycja Polski spadła we wszystkich tych filarach. Jeśli chodzi o technologię, plasujemy się na 44. miejscu na 131 państw (spadek od ub. roku o 8 miejsc). W filarach kapitału ludzkiego, zarządzania i wpływu spadki względem ub. roku są mniejsze. To odpowiednio 1, 2 i 4 miejsca.
Dobrze wypadamy w cyber
Polska bardzo wysoko została oceniona w kategorii zaufanie, w której mierzy się m.in. cyberbezpieczeństwo. We wskaźniku tym plasujemy się na 16-tym miejscu. Wysoko wypadają również wskaźniki mierzące poziom edukacji (9. miejsce), partycypacji (9. miejsce) i dostęp do kont bankowych online (15. miejsce). Silną stroną naszego kraju jest też wskaźnik zakupów internetowych oraz rządowe strony i usługi (zajmujemy tu odpowiednio 16. i 22. miejsce).
Czytaj też
Gdzie leżą wyzwania?
Według PIE, największe wyzwania stoją przed Polską w zakresie poprawy cyfryzacji firm i wykorzystywania nowoczesnych technologii, a także podniesienia poziomu umiejętności cyfrowych. Jednak, jak zaznaczają autorzy opracowania, na pełną ocenę zmian zachodzących w naszym kraju w związku z ucyfrowieniem trzeba jeszcze poczekać, bowiem obecnie wpływ na wynik indeksu ma m.in. pandemia koronawirusa – część danych branych pod uwagę w ocenie pochodzi jeszcze sprzed lockdownów.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany