Jak cyfryzacja może przyczynić się do włączenia społecznego?

21 października 2021, 12:29
robin-worrall-FPt10LXK0cg-unsplash
Fot. ROBIN WORRALL / Unsplash

Cyfryzacja zdemokratyzowała dostęp do wiedzy, usług publicznych i dała większe możliwości uczestnictwa w rynku pracy. Aby mogła służyć szerokiemu włączeniu społecznemu, musi być uzupełniona odpowiednią edukacją i rozwijaniem kompetencji w społeczeństwie.

"Ogromna większość ludności ma dziś dostęp do internetu oraz smartfony, a tym samym ma dostęp do nieograniczonej ilości wiedzy i doświadczeń innych osób" - powiedziała Magdalena Dziewguć z Google w trakcie panelu zatytułowanego "Jak sprawić, aby cyfryzacja przyczyniała się do włączenia społecznego", podczas tegorocznej edycji Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Google: cyfryzacja wyrównuje szanse

Jej zdaniem rozwój technologii cyfrowych, a przede wszystkim internetu, przyniósł największą demokratyzację wiedzy w historii ludzkości, a także przyspieszenie postępu w rozwoju szans ekonomicznych i nieograniczoną zdolność rozwiązywania problemów. Nowe technologie to również - zdaniem Dziewguć - skrócenie procesu uczenia.

Przedstawicielka Google'a podkreśliła, że cyfryzacja daje większe możliwości włączenia zawodowego osób z niepełnosprawnościami, jak i np. kobiet pozostających w domu. "Widzimy grupy, które mogą zachować swój komfort funkcjonowania, ale jednocześnie uczyć się, pracować i budować perspektywy na lepszą przyszłość" - powiedziała.

Zaczynamy uświadamiać sobie cenę cyfryzacji

Dyrektor wykonawczy w Orange Polska Witold Drożdż ocenił, że nadszedł czas, w którym zaczynamy uświadamiać sobie cenę szybko postępującej cyfryzacji. "Z kwestii twardych, technicznych, kosztowych, punkt ciężkości (w dyskusjach o cyfryzacji - red.) przesuwa się na miękką stronę. Przechodzimy do wyzwań związanych z rozwojem kompetencji, odpowiednich motywacji i zachęcaniem tych, którzy w świecie cyfrowym jeszcze nie uczestniczą" - mówił Drożdż.

Wykładowca na Uniwersytecie SWPS i były minister cyfryzacji Michał Boni powiedział, że kwestie technologiczne nie mogą być zaniedbywane. Jak wskazał, na wsiach i w mniejszych miastach jakość połączenia z internetem podczas pandemii okazała się niewystarczająca, aby dzieci i młodzież szkolna mogły swobodnie korzystać z edukacji w formie zdalnej. Również fakt, że 54 proc. dzieci w Polsce korzysta z internetu na smartfonach, uwidocznił, iż treści nauczania zdalnego nie są przystosowane do tej formy odbioru.

image
Fot. Małgorzata Fraser/CyberDefence24.pl

Czy jesteśmy gotowi na zmiany, które niesie zaawansowana cyfryzacja?

Boni wskazał również, że internet obecnie rozwija się w innym kierunku niż rozwijała się sieć, którą znamy i z której dziś korzystamy. "Problemami przyszłości będą sztuczna inteligencja, świadomość algorytmów, rozwój Internetu Rzeczy, przekształcenia rynku pracy" - mówił Boni.

"Czy jako społeczeństwa jesteśmy gotowi do zmian, czy mamy edukację, która będzie edukacją do świata cyfrowego, a nie tylko związaną z prostym klikaniem i działaniami informatycznymi?" - pytał podczas panelu były minister. 

Przemysł 5.0 - gospodarka oparta na umiejętnościach

Reprezentująca Kancelarię Prezesa Rady Ministrów Justyna Orłowska powiedziała, że myśląc o przyszłości "musimy być przygotowani do świata cyfrowego, ale i świata kreatywnego". Jej zdaniem "wykuwane obecnie pojęcie przemysłu 5.0 opiera się na kompetencjach" i ważne jest, by w ramach edukacji "od samego początku uczyć kompetencji przyszłości". Jak dodała, "w perspektywie kolejnych lat nie jesteśmy w stanie przewidzieć wielu nowych zawodów".

Ograniczenie wyboru do usług wyłącznie cyfrowych dobre dla obywateli?

Odpowiadając na pytanie CyberDefence24.pl o to, czy według uczestników dyskusji osoby pozostające mimo starań mających na celu cyfrowe włączenie poza nim i korzystające np. z tradycyjnych usług administracyjnych, bądź też nie uczestniczące w szerzej rozumianym świecie cyfrowym, mogą liczyć na równe traktowanie, reprezentująca Google'a Magdalena Dziewguć powiedziała, że "czasami ograniczenie tego wyboru (możliwości korzystania z niecyfrowych usług - red.) jest korzystne dla wszystkich" i podała przykład systemu rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19 w Polsce, który - jak przypomniała - został nagrodzony na forum międzynarodowym za swoją efektywność.

System ten - o czym wielokrotnie informowały krajowe media - ma na swoim koncie historię licznych błędów i dysfunkcji, które m.in. uniemożliwiały rejestrację na szczepienie bądź przełożenie terminu przyjęcia preparatu, a także umożliwiały rejestrację roczników jeszcze do tego nie uprawnionych (w czasie, kiedy szczepionki były reglamentowane według priorytetyzacji ze względu na wiek pacjentów).


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: redakcja@cyberdefence24.pl. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 0
No results found.
Tweets CyberDefence24