Technologie
Nauczyciele nie chcą korzystać z AI. Jednoznaczne wyniki NASK
„Jedynie 4 proc. nauczycieli w Polsce planuje wykorzystywać sztuczną inteligencję w najbliższej przyszłości, a nieco ponad 11 proc. w późniejszym terminie” – wynika z badań przeprowadzonych przez NASK. Ilu pedagogów dotychczas skorzystało z AI?
6 lutego obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji w Warszawie zorganizowano Galę Bezpiecznego Internetu przeznaczoną dla przedstawicieli edukacji i osób pracujących z najmłodszymi.
Czytaj też
Szkoła i kompetencje cyfrowe
„Inicjatywy, takie jak Dzień Bezpiecznego Internetu, pomagają dzieciom zrozumieć, co ich czeka w cyfrowym świecie oraz dają warsztat opiekunom, w jaki sposób można dzieciom pomóc przejść przez bardzo szybko zmieniający się świat w sposób jak najbardziej bezpieczny” – powiedział Dyrektor NASK ds. Cyberbezpieczeństwa i Innowacji, Adam Marczyński.
Podczas wydarzenia zaprezentowano też szereg prezentacji dotyczących bezpieczeństwa dzieci w sieci i ich kompetencji cyfrowych. Na temat tego drugiego tematu wypowiedział się Prezes Związku Cyfrowa Polska, Michał Kanownik, którego zdaniem polska szkoła aktualnie niewystarczająco przygotowuje młodzież do obecności na rynku pracy.
„Zarówno w zakresie cyberbezpieczeństwa, jak i efektywnego korzystania z internetu – wypadamy słabo (…)” – powiedział, nawiązując do ostatnich wyników IT Fitness Test, o których szerzej pisaliśmy w tym tekście.
Czytaj też
AI i edukacja
Podczas wydarzenia poruszono też kwestię sztucznej inteligencji i jej zastosowania w edukacji. Na temat badań NASK przeprowadzonych na grupie prawie tysiąca nauczycieli klas 4-8 szkół podstawowych wypowiedział się prof. Jacek Pyżalski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).
Wyniki przytoczone przez eksperta wskazują, że ponad 56 proc. ankietowanych pedagogów nigdy nie skorzystało z narzędzi AI w życiu prywatnym. W pracy zawodowej sztuczna inteligencja została wykorzystana choć raz przez zaledwie 19 proc. nauczycieli.
Również niewielki odsetek kadry pedagogicznej wyraził chęć korzystania z generatywnej sztucznej inteligencji w najbliższej przyszłości.
„Jedynie 4 proc. nauczycieli planuje wykorzystać sztuczną inteligencję w najbliższej przyszłości, a nieco ponad 11 proc. w późniejszym terminie” – zwrócił uwagę prof. Pyżalski. Więcej na temat predykcji eksperta dotyczących wykorzystania AI w edukacji mówiliśmy w podcaście „Pułapki sieci”:
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:\*[email protected].\*