
Kontrowersyjny temat na polskiej kolei. Co z GSM-R?
Budowa systemu łączności GSM-R w Polsce powoli postępuje naprzód. Narodowy zarządca infrastruktury rozpoczyna eksploatację obserwowaną na jednej z linii kolejowych. Dlaczego jednak tak długo to zajęło? I czy można było zrobić to inaczej?
Na łamach CyberDefence24 od wielu miesięcy przedstawiamy postępy związane z wdrażaniem cyfrowego systemu łączności na kolei – GSM-R. Postępowanie mediacyjne w Prokuratorii między wykonawcą inwestycji oraz narodowym zarządcą infrastruktury wciąż trwa, jednak PKP Polskie Linie Kolejowe w lutym zapowiedziały, że w połowie lipca rozpocznie się eksploatacja obserwowana systemu na linii z Warszawy do Gdańska.
Ostatecznie jednak termin ten przesunięto – testy GSM-R w ruchu regularnym na linii kolejowej nr 9 ruszą 1 września. Z kolei na listopad wyznaczono termin rozpoczęcia pełnego użytkowania systemu, także na innych liniach. Obecnie został on przesunięty na przełom 2025 i 2026 roku.
Zainteresowanie jest – podobnie jak konieczność zmian
Można pokusić się o stwierdzenie, że nastąpił „początek końca” długiego procesu budowy systemu w Polsce. Jak jednak podkreśla w rozmowie z CyberDefence24 Daniel Biernacik, Wiceprezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, o GSM-R zaczęło być głośno w Polsce dopiero wtedy, gdy większość opinii publicznej dowiedziała się o możliwości zewnętrznej ingerencji w system radiołączności stosowany przez PKP PLK.
Z punktu widzenia całego systemu bezpieczeństwa, wprowadzenie systemu GSM-R zabezpieczonego tak, aby użytkownik zewnętrzny nie był w stanie do niego dojść, jest kluczowe.
Daniel Biernacik, Wiceprezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce
Z kolei Paulina Matysiak, posłanka na Sejm RP z ramienia partii Razem wskazuje, że w parlamencie istnieje zainteresowanie tematem.
„W ubiegłym roku udało się zwołać wspólne posiedzenie dwóch komisji, Komisji Infrastruktury i Komisji Cyfryzacji. To było posiedzenie zwołane na wniosek posłów z mojej inicjatywy. Ta chęć pogłębiania swojej wiedzy mogłaby być z pewnością większa” – wyjaśnia.
Czytaj też
Kubicki: historia oceni poświęcenie ludzi
Ważnym głosem jest również wypowiedź Piotra Kubickiego, byłego członka zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Pytamy go o m.in. to, co się stało w czasie między Cyber24 Day 2024 a odwołaniem go z funkcji w styczniu 2025 roku.
Historia oceni tych ludzi, którzy rzucili dobrze płatne prace w innych służbach sieci krytycznej i przyszli do PLK, z dostawcami infrastruktury, dostawcami sprzętu do FRMCS” – mówi Kubicki przed naszymi kamerami.
Cała rozmowa z cyklu #KolejNaCyber jest dostępna na naszym kanale YouTube lub po kliknięciu w zdjęcie okładkowe.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?