Eksploatacja obserwowana GSM-R dopiero we wrześniu

Autor. By Stiopa - Own work, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=156587931
Eksploatacja obserwowana GSM-R na linii kolejowej nr 9 rozpocznie się we wrześniu – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe na ostatnich spotkaniach Grupy Użytkowników ERTMS w Urzędzie Transportu Kolejowego. Prezes instytucji zwrócił jednak uwagę, że poziom świadomości na temat zagrożeń wynikających z rozpoczęcia przejazdów pod systemem cyfrowym jest niski.
Od 15 lat trwa budowa systemu GSM-R na polskiej sieci kolejowej i przez cały ten okres mierzy się z problemami. Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, obecnie toczy się postępowanie mediacyjne w Prokuratorii między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz wykonawcą inwestycji, która miała wprowadzić cyfrową łączność głosową na 15 tys. km linii kolejowych w kraju.
Opóźnienie w eksploatacji obserwowanej GSM-R
Wdrażanie GSM-R jest również tematem rozmów Grupy Użytkowników ERTMS. Jak poinformował Urząd Transportu Kolejowego, na przełomie czerwca i lipca w siedzibie instytucji odbyły się dwa posiedzenia Grupy dotyczące eksploatacji obserwowanej systemu.
Jak podawaliśmy po lutowym posiedzeniu senackiej Komisji Infrastruktury, narodowy zarządca infrastruktury jako termin jej rozpoczęcia wskazywał połowę lipca. Z kolei na wiosnę UTK wskazywał, że kolej nie jest gotowa na wdrożenie systemu.
Podczas czerwcowego spotkania Grupy Użytkowników, PKP PLK zadeklarowało zakończenie prac konfiguracyjnych systemu na linii kolejowej nr 9 (Warszawa – Gdańsk) do 15 lipca. Z kolei sieć nadajników miała już zostać przełączona do nowego węzła centralowego NSS. Wiadomo jednak, że eksploatacja nie ruszy zgodnie z zapowiedziami z Senatu – termin jej startu przesunięto na 1 września.
Czytaj też
Radiotelefony są. Gorzej ze szkoleniami
Podejmowane są również i bardziej pozytywne kroki. W ramach przeprowadzania prób łączności głosowej na liniach wyposażonych w GSM-R, PKP PLK zaprosiły przewoźników do aktywnego udziału w tychże testach. Prezes UTK otrzymał też informacje o poziomach wyposażenia pojazdów w radiotelefony, szkoleniach maszynistów oraz oceną ryzyka wynikającego ze zmiany systemów łączności.
Według szefa instytucji, wyposażenie pojazdów trakcyjnych w urządzenia jest na poziomie umożliwiającym efektywne przewozy kolejowe. Gorzej prezentują się jednak statystyki dotyczące szkoleń maszynistów oraz wspomnianej analizy ryzyka, przy czym nie podano informacji o przeszkoleniu kolejarzy zajmujących się infrastrukturą.
Według Prezesa UTK niski jest poziom świadomości na temat zagrożeń wynikających z rozpoczęcia przejazdów pod systemem radiołączności głosowej w sieci GSM-R. (Zwrócono – red.) również uwagę na brak współpracy przewoźników i zarządcy infrastruktury w obszarze zarządzania zagrożeniami wspólnymi, które zostały zidentyfikowane w związku ze zmianą systemu łączności.
Urząd Transportu Kolejowego
Czytaj też
Na linii do Gdańska pociągami z SHP i ETCS
Lipcowe posiedzenie Grupy Użytkowników ERTMS poświęcono z kolei kwestiom bezpośrednio powiązanym z nadchodzącą eksploatacją obserwowaną na linii kolejowej nr 9. Rozmowy dotyczyły m.in. prowadzenia ruchu zarówno pojazdami wyposażonymi w urządzenia systemu ETCS, jak również tymi posiadającymi tylko system Samoczynnego Hamowania Pociągu (SHP). Według komunikatu UTK, nie ma przeszkód formalno-prawnych w tej kwestii.
W kwestii wewnętrznej komunikacji między drużynami trakcyjnymi i drużynami konduktorskimi podczas jazdy pociągu stwierdzono natomiast, że nie muszą one korzystać z cyfrowego systemu łączności. Następne spotkanie Grupy zaplanowano na sierpień.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
WYCIEKI DANYCH z firm. JAK ZAPOBIEGAĆ wynoszeniu danych przez pracowników?
Materiał sponsorowany