Eksploatacja próbna GSM-R za rogiem. Kiedy pełne wdrożenie?

Autor. By rail fox (flufftech.net) - Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=149654914
System GSM-R na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych będzie mógł być uruchomiony na przełomie 2025 i 2026 roku – podał Urząd Transportu Kolejowego. Eksploatacja obserwowana na linii między Warszawą a Gdańskiem, zaplanowana na wrzesień i październik, odbędzie się bez zakłóceń. Jazdy próbne wykazały jednak problemy z dźwiękiem i braki w wyszkoleniu personelu.
Uruchamianie systemu łączności GSM-R na polskiej kolei wchodzi w decydującą fazę. Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, na lutowym posiedzeniu senackiej Komisji Infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe informowały, że eksploatacja obserwowana systemu na linii kolejowej nr 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny) rozpocznie się 15 lipca i potrwa 3,5 miesiąca.
Ostatecznie jednak na czerwcowym posiedzeniu Grupy Użytkowników ERTMS pojawiła się informacja o przesunięciu startu eksploatacji obserwowanej na 1 września. Narodowy zarządca infrastruktury zapraszał wówczas wszystkich przewoźników do udziału w testach, które to odbyły się pod koniec lipca.
Problemy z dźwiękiem i wiedzą kolejarzy
Na sierpniowym posiedzeniu Grupy podsumowano jazdy próbne. Według komunikatu Urzędu Transportu Kolejowego, podczas testów wystąpiły problemy z nawiązywaniem połączenia, jakością oraz poziomem głośności dźwięku, a także montażem radiotelefonów niezgodnie z ergonomią.
Problemy, które pojawiły się dotychczas, np. zakres regulacji głośności radiotelefonów można rozwiązać jeszcze przed 1 września lub pomocna będzie właśnie eksploatacja obserwowana” – zaznacza UTK.
Niepokojąco wyglądają zapisy o ujawnieniu niedostatecznej wiedzy personelu w trakcie jazd próbnych. Przypomnijmy – 29 kwietnia 2024 roku na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej doszło do pierwszego incydentu na linii z funkcjonującym systemem GSM-R, zaś Railway Emergency Call nie został wówczas wykorzystany. Urząd uspokaja jednak, że również i tę kwestię można rozwiązać przed 1 września.
Czytaj też
Dokumenty wysłano miesiąc wcześniej
Na posiedzeniu Grupy Użytkowników ERTMS omówiono również kwestie związane z przygotowaniami do eksploatacji obserwowanej. PKP PLK oprócz przeprowadzenia analizy ryzyka związanego ze zmianą systemu łączności musiała przeszkolić dyżurnych ruchu i przełączyć istniejące elementy GSM-R do nowej centrali telefonicznej.
Po stronie przewoźników, oprócz szkoleń i analizy ryzyka konieczna była wymiana kart SIM z powodu zmiany centrali w PKP PLK. Dodatkowo, potrzebne było uzupełnienie pojazdów pod kątem urządzeń współpracujących z GSM-R.
Co ciekawe, Prezes UTK zwrócił uwagę na niedoskonałości, które znalazły się w ocenie ryzyka zarządcy infrastruktury. W tym gronie problematyczne okazało się określenie środków bezpieczeństwa czy identyfikacja zagrożeń. Z kolei przewoźnicy otrzymali potrzebne dokumenty z PKP PLK dopiero na miesiąc przed startem eksploatacji obserwowanej. Pozostawia im mało czasu na uwzględnienie ich w swoich przygotowaniach” – podał Urząd w swoim komunikacie.
Niemniej jednak potwierdzono, że eksploatacja obserwowana na linii Warszawa - Gdańsk rozpocznie się 1 września. Niejasna stała się jednak data uruchomienia GSM-R na pozostałym obszarze sieci – UTK podaje, że możliwe jest uruchomienie „na przełomie 2025 i 2026 roku”.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
WYCIEKI DANYCH z firm. JAK ZAPOBIEGAĆ wynoszeniu danych przez pracowników?
Materiał sponsorowany