Reklama

Technologie

Sztuczna inteligencja ma pomóc w procesach rekrutacyjnych, by zmniejszyć ryzyko oszustw ze strony kandydatów.

Kandydaci kłamią na rozmowach rekrutacyjnych? Pracodawcy sprawdzają ich przy pomocy AI

Brak rąk do pracy powoduje, że procesy rekrutacyjne stają sie często trudne i żmudne. Jak się okazuje, to jednak nie jedyny problem: kandydaci do pracy mają często prezentować się w lepszym świetle, nie podając prawdy o swoich kompetencjach i umiejętnościach. Do tego stopnia, że pracodawcy przy pomocy narzędzi sztucznej inteligencji sprawdzają, czy nie mają do czynienia z oszustami.

Reklama

Jak opisuje amerykański Business Insider, pracodawcy coraz częściej chcą wykorzystywać sztuczną inteligencję do sprawdzania potencjalnych pracowników, ponieważ dochodzi do różnego rodzaju oszustw w czasie rekrutacji, polegających między innymi na tym, że zdalne testy, rozmowy online czy zadania z programowania de facto wykonują inne osoby. Zatem kiedy dojdzie do zatrudnienia... zwykle dochodzi i do wielkiego rozczarowania. To także dodatkowy koszt dla firmy i strata czasu na wdrożenie – ostatecznie - niekompetentnego pracownika.

Reklama

Jak wynika z danych firmy Glinder AI, producenta oprogramowania rekrutacyjnego, podwoiła się liczba oszustw w wykonaniu kandydatów do pracy od początku pandemii. Najczęściej do takich sytuacji ma dochodzić w branżach: technicznej, informatycznej i programistycznej.

Nie jest łatwo skutecznie kontrolować potencjalnego pracownika na rozmowach rekrutacyjnych online – jedno z badań przeprowadzone w 2020 roku miało wykazać, że 78 proc. respondentów błędnie zaprezentowałoby się w czasie rozmowy lub rozważyłoby takie postępowanie.

Reklama

Czytaj też

AI pomoże w weryfikacji kandydatów?

Z danych przytoczonych przez BI wynika, że Towarzystwo Zarządzania Zasobami Ludzkimi przeprowadziło badanie, na podstawie którego można wywnioskować, iż 88 proc. firm na całym świecie w jakiś sposób korzysta ze sztucznej inteligencji w działaniach HR.

AI ma pomóc m.in. w wykrywaniu, czy kandydaci używają telefonów i korzystają w wielu ekranów w czasie rozmowy, „głosów z zewnątrz” w czasie wywiadu lub czy w pomieszczeniu znajdują się inne osoby, które są w stanie mu pomóc w odpowiedzi na pytania. Dotyczy to także na przykład otwierania przeglądarki w czasie rozmowy, by znaleźć odpowiedź. Algorytmy mają pomagać w wychwytywaniu uprzedzeń czy stereotypów płciowych lub rasowych.

Zdaniem cytowanych managerów ds. rekrutacji pomaga to wyłonić najlepszego kandydata i ograniczyć możliwości oszustwa. Jednak wciąż mają być osoby, które potrafią przechytrzyć technologię.

/NB

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama