Reklama

Technologie

Pięć trendów na 2022 rok. E-zdrowie, Wielka Rezygnacja czy kryptowaluty

Autor. Jakob Owens/ Unsplash

Mijający rok oznaczał kolejne miesiące zmagania się z pandemią COVID-19, coraz większą skalę cyberataków, rosnącą popularność kryptowalut, dyskusję na temat elektrycznych pojazdów czy rozważania dotyczące wizji i słuszności stworzenia metawersum. Co nas czeka w 2022?

Pandemia zmieniła świat i wpłynęła na takie trendy, jak cyfryzacja, rozwój technologii czy wzrost znaczenia cyberbezpieczeństwa w organizacjach, przyspieszając zmiany, które – według niektórych – i tak musiały nadejść.

Pod koniec 2021 roku zawsze zadajemy sobie pytanie: „dokąd zmierzamy?”. Portal Cnet.com przygotował zestawienie pięciu trendów, które zdaniem redakcji wpłyną na wydarzenia w 2022 roku.

Trend pierwszy: pandemia i e-zdrowie

COVID-19 w dużej mierze zaskoczył świat. Kiedy Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oficjalnie ogłosiła stan pandemii 11 marca 2020 roku, niewielu podejrzewało, że doprowadzi to do niemal dwóch lat dystansu społecznego, spowolnienia gospodarki i wpłynie na każdy, nawet najmniejszy aspekt życia. W połowie 2021 roku zapowiadało się na unormowanie sytuacji, jednak wariant Delta, a teraz Omicron spowodował kolejne przestoje w gospodarce.

Czy rok 2022 będzie rokiem, w którym COVID-19 zmieni się z pandemii w endemię ? Eksperci wskazują, że służba zdrowia nigdy nie będzie taka sama, jak przed pandemią. Trend telezdrowia czy e-zdrowia jeszcze się upowszechni, a technologie okażą się niezbędne w trosce o nasze zdrowie i życie.

Trend drugi: praca zdalna i „Wielka Rezygnacja”

Praca i szkoła to obszary na które COVID-19 niewątpliwie wpłynął. Wielu pracowników zdecydowało, że woli łączyć życie zawodowe z życiem rodzinnym i wybrało wariant pracy zdalnej lub tryb mieszany (tzw. hybrydowy). Sporo osób zmieniło miejsce zamieszkania, by żyć z dala od centrum miasta czy wróciło w rodzinne strony. Część pracodawców zachwyciło się wzrostem wydajności w ramach pracy zdalnej i możliwością zmniejszenia przestrzeni biurowej. Niektórzy zwiększyli kontrolę, korzystając z narzędzi, które mają dokładnie mierzyć czas pracy.

Najbardziej zaskakującym trendem – przynajmniej dla niektórych – może okazać się tzw. „Wielka Rezygnacja”, która w 2022 roku prawdopodobnie jeszcze nabierze rozpędu. Więcej ludzi rezygnuje z pracy i zmienia priorytety życiowe. W grudniu Departament Pracy USA poinformował, że liczba osób odchodzących z pracy utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie.

Trend trzeci: kryptowaluty i inflacja

Pandemia pozostawiła także ślad w aspekcie finansowym: rekordowa inflacja dotyczy nie tylko Polski, ale i USA. Wzrost cen podstwowych produktów i rosnące stopy procentowe – zdaniem Cnet.com – mogą jeszcze wpłynąć na zainteresowanie kryptowalutami.

Jedna z aplikacji do wymiany kryptowalut w AppStore pod względem popularności kilka razy w ciągu ostatniego roku przebiła TikToka czy YouTube. Portal wskazuje też, że politycy czy sportowcy zaczęli oczekiwać otrzymania swojej wypłaty w bitcoinach. W 2022 roku ten trend jeszcze ma się pogłębiać.

Trend czwarty: kosmiczny wyścig

Jednym z istotnych trendów na 2022 rok ma być wyścig kosmiczny między Rosją a Chinami oraz USA. Chiny i Rosja współpracują w zakresie stworzenia bazy na Księżycu (w 2030 r.) oraz lądowania robota na asteroidzie (w 2024 r.). Natomiast NASA ogłosiła, że ma ambicje dotyczące załogowej misji na Księżyc (choć lot został przełożony na 2025 rok). Dodatkowo prywatne firmy SpaceX, Blue Origin i Virgin Galactic w 2021 roku wysłały cywilów w kosmos. W 2022 roku ich ambicje dotyczące przyszłości turystyki kosmicznej jeszcze wzrosną.

Trend piąty: pojazdy elektryczne

Popularność Tesli Model 3 w 2021 roku i deklaracje, że Stany Zjednoczone zaprzestaną zakupów pojazdów napędzanych gazem do 2035 r., Wielka Brytania zrobi to do 2030 r., a 2040 r. ma być globalną datą zakończenia produkcji pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi sprawiają, iż pojazdy elektryczne jeszcze zyskają na znaczeniu.

Zdaniem Cnet.com trendem na 2022 rok nie będzie jeszcze metawersum. Zespół ocenia, że „jeszcze wiele pracy do zrobienia”, by stworzyć choćby lepsze zestawy słuchawkowe do VR, a także zbudować „wciągający ekosystem wirtualnego świata”.

Chcemy być także bliżej Państwa - czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać - zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama